Communicatie draaide altijd om binden en verbinden. Maar laat tegenwoordig het woord binden maar achterwege.
Wij bepalen als consument zelf waar en wanneer we onze spullen kopen en laten ons daarbij niet afleiden door commercials of communicatie van het bedrijf waar we zaken mee doen. We raadplegen internet om te weten welke producten goed zijn en welke niet. We bekijken blogs, meningen en reacties op nieuwssites om zelf onze mening te vormen. Het is daardoor lastig om een langdurige relatie met klanten op te bouwen. Binnen het bedrijfsleven werkt dat niet anders.
Binden is boeien
De nieuwe generatie werknemers binden we niet meer voor vijf jaar of langer aan onze organisatie. Twee jaar ergens werken is tegenwoordig al best wel lang. Daarom kan er alleen nog sprake zijn van 'binden' als we dit bedoelen in de zin van 'boeien'. Wanneer wij mensen kunnen boeien (al is het maar een kort moment) dan hebben we iets heel goeds gedaan met ons vak.
Werknemers verbinden
Hoe anders is dat met verbinden? Deze term gaat een steeds belangrijkere rol spelen in ons vakgebied. Ik ben nu bezig om de positionering van de gemeente te verbinden aan de interne ontwikkelingen in de gemeentelijke organisatie. Dat is nodig, omdat we met één gezicht naar buiten toe willen communiceren. Dit gebeurt met communicatie en symbolen, maar ook met gedrag. Deze drie moeten met elkaar verbonden zijn, dat is logisch. Maar hoe krijg je het voor elkaar om alle mensen in een organisatie zodanig te laten communiceren met de buitenwereld, dat zij die identiteit ondersteunen? Een onbegonnen zaak. Bijna. Maar het kan.
De rode draad
In een organisatie werken allemaal mensen aan ontelbare projecten die ogenschijnlijk weinig met elkaar gemeen hebben. Er is vaak wel overlap, maar als die er is, wordt die meestal niet gezien door medewerkers. Iedereen is immers met zijn eigen project bezig en vooral zijn project is echt heel belangrijk voor het bedrijf.
Maar wat zou er gebeuren als je al die inspanningen in de organisatie met een touwtje aan elkaar verbindt? En dit touwtje is de rode draad van de organisatie; hét bestaansrecht van het bedrijf; dé reden waarom ik als medewerker elke dag weer vol enthousiasme aan de bak ga, omdat ook ik een belangrijke rol mag spelen in het bereiken van het doel van het bedrijf? Okay, dat klinkt een beetje Amerikaans. Maar toch, wij moeten veel meer willen inspireren. En dat kan alleen door goed te kijken wat er allemaal gebeurt in een bedrijf en waar welke punten met elkaar verbonden zijn.
Samenwerken
Het verbinden van positionering en interne organisatie kan alleen door samen te werken. Die samenwerking zit natuurlijk op het niveau van HRM, Organisatieontwikkeling en Communicatie. Maar van daaruit zitten er verbindingen naar alle haarvaten van de organisatie. Het is mijn volste overtuiging dat het de verantwoordelijkheid is van de communicatiespecialist om de verbindingen in de organisatie aan te gaan, zodat we gezamenlijk de rode draad boven tafel kunnen krijgen en mensen kunnen inspireren. Zodanig dat zij met één gezicht naar buiten toe communiceren en bijdragen aan het uitdragen van de gewenste identiteit.
Eerdere bijdragen:
Over de auteur:
Eline Faber is corporate communicatieadviseur bij de gemeente Emmen.
Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.