Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

3 keer Microsoft die op miserabele wijze probeert ‘de jeugd’ aan te spreken

Microsoft die jongeren aanspreekt: geen goede combinatie. Een deze week verzonden mail is slechts het zoveelste voorbeeld. 3 keer Microsoft doet koel.

In een pijnlijke poging jonge sollicitanten aan te spreken stuurde het Amerikaanse tech-bedrijf een uitnodiging voor een feest genaamd Internapalooza. Een huisgenoot van één van de genodigden zette deze op Twitter.
 

Voor diegene die niet thuis zijn in de slang van de Amerikaanse jeugd:

  • 'Bea intern' betekent 'jonge professional'
  • <3 is een lachend gezichtje dat is overgebleven uit het sms-tijdperk
  • 'The best beats' betekent gewoon dat er muziek is
  • Beer pong is een drankspel waarbij je een ping pong-bal in een met bier gevulde beker moet gooien

Tegen Business Insider heeft een pr-medewerker van Microsoft gezegd: "De e-mail is slecht verwoord en niet in lijn met de waarden van het bedrijf. We onderzoeken hoe dit is gebeurd en zullen gepaste stappen ondernemen om te voorkomen dat dit nogmaals plaatsvindt."

Drie andere pogingen van Microsoft om koel over te komen:

1. Strippers op een feetjes

Eerder dit jaar ging het bedrijf door het stof nadat er bij een personeelsfeest strippers rondliepen en andere dames die betaald werden om met de programmeurs te praten. Terwijl de bedrijfs-top roept dat er meer vrouwen in hoge- en programmeer-functies binnen het bedrijf moeten komen kwamen er van een personeelsfeestje foto's naar buiten die er een heel ander beeld schetste.

Niet iedereen was daar even enthousiast over:

2. Chatbot

Om snel te kunnen reageren op binnenkomende berichten in een spreekstijl die overeenkomt met het verzonden bericht kwam Microsoft met chatbot Tay op de proppen. Aangezien het een zelf-lerend programma is bedachten snel genoeg enkele Twitteraars hoe ze misbruik konden maken van de chatbot. Internetgebruikers misleidde Tay niet alleen door de taal aan te passen, er zat ook een functie in waarbij de chatbot je eigen bericht herhaalde.

In een reactie op de opheft heeft het bedrijf Tay offline gehaald voor aanpassingen, ook de meeste Twitter-berichten zijn verwijderd.

Enkele voorbeelden van de berichten:

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

3. Surface

Ook bij productlanceringen gaat het niet altijd goed. Zo blijkt wel uit dit filmpje over de Surface waarmee het bedrijf hip wil overkomen: