Wat doet Fortydays?
“Onze belofte is dat wij in korte tijd, 40 dagen dus, een ommezwaai in het gedrag van mensen kunnen bewerkstelligen. De achtergrond daarvan is mijn constante ergernis over het lage rendement van de bestaande trainingen. die gebeuren klassikaal en dat is passé. Met een beetje geluk ben je drie dagen lang geïnspireerd en daarna ga je over tot de orde van de dag. Dat gevoel leeft ook heel sterk bij werkgevers: als je 1500 euro betaalt voor een cursus wil je return on investment. Daarom is een training van Fortydays altijd toegesneden op de persoon, het bedrijf krijgt meer terug voor zijn geld en het effect is groter. Je gaat niet naar een klasje, maar je blijft op je werkplek zitten en je collega’s zijn het klasje. Je brengt nieuwe vaardigheden direct in de praktijk, waardoor het leerffect veel groter is. En het biedt ook het voordeel dat werknemers gewoon productief kunnen blijven en niet dagen uit de running zijn. Dit idee is eigenlijk heel simpel, maar de kunst zit in de uitvoering. We bieden tegen een vaste prijs van 1450 euro de Talentenvoucher aan, de Vaardighedenvoucher en de Carrièrevoucher aan, de werkgever kan deze direct overhandigen aan zijn werknemer. Dat lijkt een cadeautje, maar die moet wel stevig aan de bak.’
Wie zitten achter Fortydays?
Henk Veenhuyzen, bestuurskundige en trainer sinds jaar en dag en twee compagnons. ‘Zij hebben ruime ervaring als manager, kennen de behoeften en zagen dat de aanpak van Fortydays uniek is. Tegelijkertijd hebben ze verstand van financiën en business cases. Zij hebben een mooi netwerk en vinden het leuk om samen zo’n idee waarin ze geloven te laten groeien.’
Wie zit erop te wachten?
‘Eigenlijk alle bedrijven die willen investeren in hun mensen. Ze hebben geen behoefte aan een programma, geen leuke oefeningetjes maar resultaat dat beklijft. Alle klassieke trainers roepen dan: prima, doen we, en komen vervolgens toch met het geijkte draaiboek. Ze zitten gevangen in hun eigen context, ze hebben moeite los te laten wat ze kennen. Daar zet ik me met Fortydays tegen af. Mijn concurrenten zijn de Schouten en Nelissens van deze wereld, maar aan de andere kant zijn we klein en niche: we bakken maar één soort brood, maar dat doen we wel goed. ‘
Hoe ver is Fortydays?
‘We zijn in oktober 2012 officieel gestart en hebben een jaar proefgedraaid. Aan leads geen gebrek: Ik heb nog niet eens mijn eigen netwerk ingezet, maar vooral dat van mijn compagnons, en daar heeft 90 procent van de leads tot resultaat geleid: bij Nationale Nederlanden zijn we aan boord, we praten met ING en de erasmus Universiteit. Klanten waarderen ons met een 8,3 en de net promotor score is 85 procent. Dat is echt fors. We hebben nu twintig trainer-coaches aan ons gebonden, die in totaal zo’n 3.000 mensen kunnen trainen. Ik wil doorgroeien naar het dubbele met een community van veertig trainers. Die groei in Nederland komt uit ons bestaande netwerk, maar ik zet ook in op sociale media: onze trainiers stellen hun LinkedInprofiel beschikbaar, zodat we een bereik van 9000 mensen hebben met onze publicaties. We kijken ook al naar België en ik heb voor alle Europese landen de websitenaam laten vastleggen.’
Nog geld nodig?
‘Wij kunnen nu low budget werken doordat we wat in essentie maatwerk is, toch hebben weten te standaardiseren. Het is ook een voordeel als je wat langer bezig bent: je kunt zelf wat investeren en geleidelijk groeien. Als we op een forse manier gaan opschalen en heel veel trainingen willen wegzetten, is er op den duur misschien behoefte aan een partner.’