Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

10 succesregels voor familiebedrijven

Wie in een ondernemersfamilie opgroeit, heeft de kans het succes van de voorouders uit te bouwen. Dat is een mooie uitgangspositie, maar het kan ook nadelen hebben.

Leer daarom deze succesregels.

1. Start op jonge leeftijd

Peer Swinkels, telg van de Bavaria-familie, was als jong broekie al ‘zwart’ in dienst bij zijn vaders bedrijf. Stiekem verrichte hij werk tussen de biervaten van Bavaria. Hij wilde elke dag zo snel mogelijk van school naar de brouwerij, om met zijn vader te werken in plaats van te spelen met vrienden..

2. Leer het bedrijf van onder tot boven kennen

Zo werd het neefje van Coca Cola-oprichter Asa Chandler, Sam Dobbs, eerst vrachtwagenchauffeur, alvorens hij zich opwerkte tot salesdirecteur en mede-eigenaar. Vanaf het moment dat hij kon auto rijden, zette hij die vaardigheid in om waardevol voor het bedrijf te zijn. Vervolgens leerde hij al op vroege leeftijd ook bestellingen aan te nemen, het contact met bottelaars te onderhouden en de onderneming te representeren bij bijeenkomsten ver buiten Atlanta.

3. Deel dezelfde doelen en waarden

Zo zegt Geert Bouwmeester, de derde generatie eigenaar bij De Goudse: ” Van mijn vader heb ik geleerd dat je je mensen juist wel hun hoofd boven het maaiveld moet laten uitsteken. Zo geef je toppers een kans. Dat ze dan misschien harder gaan dan jij, daar moet je dan maar tegen kunnen.”

4. Leer van de vorige generaties

Charlene de Carvalho-Heineken, de dochter van Freddy Heineken, heeft goed gekeken naar de groeistrategie van haar vader. Die werd onder meer groot dankzij een agressief overnamebeleid. En zie, Charlene doet nu hetzelfde in Azië en Brazilië. John Fentener van Vlissingen heeft een andere familiewaarde in zijn oren geknoopt: blijf altijd met beide benen op de grond.

5.  Straal meer arbeidsethos uit dan andere werknemers

Belangrijk, want veel derde generatie eigenaren vinden het te vanzelfsprekend dat ze recht hebben op de winst van het familiebedrijf. Dat inkomen is echter niet tot stand gekomen door hun harde werk, maar gebaseerd op familiesuccessen uit verleden. Zo kan de huidige generatie eigenaren bij Bolletje een slechte indruk maken op de werknemers, omdat geen enkel familielid nog een functie vervult bij de beschuitjesbakker.

6. Trek grenzen tussen business en familiezaken

Probeer flexibel te schakelen tussen de rol van ouder naar kind en van baas naar werknemer. Want het kan soms best verwarrend zijn deel uit te maken van een ondernemersfamilie. Je moet elkaar keihard kunnen aanspreken op prestaties, maar tegelijkertijd wil je een warme vader-zoon, moeder-dochter relatie niet verstoren. Bespreek zaken daarom alleen op kantoor, en niet thuis.

7. Laat het bedrijf mee-evolueren

Waar je voorouders zich op overnames hebben gericht, en marketing, moet jij misschien meer op innovatie letten. Of andersom. Zo zegt Floris van Bommel: ” Elke generatie heeft zo z’n eigen omslag gehad, dat er iets moest veranderen. Bij mijn vader was dat het invoeren van marketing, dat was revolutionair in die tijd. Wij moeten zorgen dat het bedrijf professioneel georganiseerd is om de groei aan te kunnen.” 

8. Houd rituelen in stand

Zo zijn er genoeg ondernemersfamilies die op gezette tijden steevast bij hetzelfde restaurant gaan dineren. Zulke rituelen zijn goed voor de onderlinge sfeer, het even vergeten van de zakelijke verhoudingen en het versterken van de familiebanden. Niet alleen The Sopranos zijn hier succesvol mee.

9. Behoud je reputatie

Familiebedrijven willen, net als alle andere ondernemingen, gedegenheid en vriendelijkheid uitstralen. Alleen is dat voor zeer succesvolle families minder makkelijk, omdat ze onder een vergrootglas van de media liggen. Neem nu de familie Murdoch: vader Rupert maakte het mediabedrijf News Corp groot, maar zijn kinderen rollebollen over elkaar door afgunst en jaloezie. Ze vinden allemaal dat ze recht hebben op de hoogste functie en de meeste macht, en laten dit via de media naar buiten sijpelen. Ook de zonen van Ingvar Kamprad, oprichter van Ikea, hebben te kampen met een bedenkelijke familiereputatie, dit keer vanwege vader. Die bleek vroeger namelijk lid te zijn van een nazi-beweging en ondernam geen actie tegen dwangarbeid in de DDR.

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

10.  Betrek niet te snel je schoonfamilie

Schoonfamilie is familie, maar eigenlijk ook weer niet. Kijk dus uit of je ze zo gaat beschouwen, want alles draait om vertrouwen. In Inc het verhaal van een worst case scenario. De investeerder van ondernemer Kalinsky eiste dat zoonlief ook in het bedrijf kwam werken. Bovendien was deze investeerder al zijn schoonvader. Het bedrijf was goed op weg, totdat bleek dat de zoon belastingfraude had gepleegd, een grote klant had verwaarloosd en niet meer de waarheid vertelde. Ontslaan is dan niet gemakkelijk en heeft de ondernemer veel tijd en geld gekost.