Euroforum is zelf een aardige ‘master' op het gebied van het organiseren van evenementen, zo blijkt tijdens het congres Master of Branding. Dat één van de sprekers niet erg vernieuwende informatie gaf, is dan ook snel vergeven.
De bezoekers kregen bij binnenkomst een stevig pakket vakliteratuur in de handen gedrukt. Met een kopje koffie of thee in de hand, was er gelijk tijd om te netwerken én een kijkje te nemen in de zojuist gekregen literatuur. Even later beet dagvoorzitter Roland van Kralingen het spits af, met zijn visie op de ontwikkelingen in merkenland. Meerwaarde creëren is volgens van Kralingen veel belangrijker, dan je differentiëren van de concurrenten.
Maar lezen we niet in alle marketingboeken (bijvoorbeeld die van boegbeeld Michael E. Porter) dat het juist belangrijk is om je te onderscheiden van de concurrent? Jawel! Maar volgens Van Kralingen is dat precies wat veel bedrijven fout doen. Te veel tijd en geld wordt besteedt aan het observeren van de concurrent. Want wie zegt dat de concurrent het goed doet? Je moet je als organisatie juist concentreren op de eigen sterke punten. Creëer meerwaarde voor het merk, want dat is wat de consument zoekt, aldus van Kralingen. Weer wat geleerd.
Reinoud Wolff vertelde wat er bij Ben & Jerry's gedaan wordt om de eigen kracht te behouden. En met zoveel verve dat hij in de zaal al snel grote bijval kreeg, zelfs tot aan het punt waarop mensen in de verleiding kwamen bij de ijsproducent te gaan werken. De koele versnapering van eigen merk die aan het einde werd uitgedeeld, sterkte die gedachte.
Minpunten aan Master of Branding? Marc Schoonderwoert van Philips kwam helaas met het uit den treure uitgekauwde ‘Sense & Simplicity'-verhaal. En de locatie, Hotel Mercure aan de Amsterdamse Amstel, was aardig, maar niet bijzonder. Desondanks stak het congres goed in elkaar. Voldoende netwerktijd, een goed programma en uitstekende catering. De ogen open houden bij een congres van 09.00 uur tot 16.45 uur is soms een ware uitdaging. Deze keer lukte het zonder moeite.
Congres Master of Branding Waar Hotel Mercure, Amsterdam aan de Amstel Organisator Euroforum Prijs 999, Goodiebagcijfer 7