Noodgedwongen ging Pink Lady Cab – een taxiservice voor en door vrouwen – een dag vroeger van start dan gepland. Het concept lijkt niet vernieuwend, maar Schollen was eind 2007 de eerste in Nederland met het idee. “Het speelde al langer in mijn hoofd, maar ik dacht dat het er al lang zou zijn. Ik kon me niet voorstellen dat wij hier in Tilburg het ei van Columbus gingen uitvinden”, lacht ze. Toen ze er al googlend achter kwam dat Engeland en Dubai wel een soortgelijk initiatief kenden, maar Nederland niet, schakelde Schollen snel een merkbureau in. “Het bleek in de hele Benelux nog niet te bestaan. Stilzwijgend zijn we toen het plan verder gaan ontwikkelen.” Stationtaxi, het familiebedrijf van haar man en moederbedrijf van Pink Lady Cab, financierde de patenten en andere startkosten.
In Tilburg wordt de vrouwentaxi in het weekend nu zo’n vijftien keer per dag aangevraagd, aangevuld met een onbekend aantal spontane instappers. “Dat is best veel voor zo’n taxi”, zegt Schollen. “Ik begrijp dat vrouwen zich prettiger voelen in een vrouwentaxi. Voor mijn eigen personeel durf ik de handen in het vuur te steken, maar ik ken ook de slechte verhalen van anderen. Zeker nu door de veranderde wetgeving taxibedrijfjes als paddenstoelen uit de grond rijzen.”
Door de stevige beveiliging van het concept kan Schollen als enige de vrouwentaxi landelijk gaan aanbieden. Ze is in gesprek met partijen in de vier grote steden, en hoopt daar in maart of april van start te kunnen gaan. Pink Lady Cab wordt aangeboden als franchiseformule aan bedrijven die de vrouwentaxi onderdeel van hun bedrijf willen maken. “We zoeken niet naar bedrijven die alleen vrouwentaxi’s willen bieden”, benadrukt Schollen. “Op die manier hopen we het discussiepunt van discriminatie te ondervangen.”
Tegen die discussie liep Schollen vorig jaar aan, nadat een Tilburger anti-discriminatiebureau Radar benaderde. “Hij vond het niet eerlijk dat hij geen gebruik mocht maken van Pink Lady Cab en er niet mocht werken. Wij hebben toen uitgelegd dat mannen gewoon kunnen solliciteren bij ons, maar dat ze dan op een andere taxi van Stationtaxi ingezet worden. En als een man in de vrouwentaxi wil stappen, dan bieden we een andere taxi aan. Desnoods van een collega-bedrijf.”
De klacht werd niet-ontvankelijk verklaard toen bleek dat de aanklager nooit geprobeerd had gebruik te maken van de vrouwentaxi, en ook nog nooit had gesolliciteerd bij Pink Lady Cab. Maar daarmee was de kous nog niet af, want Radar diende vervolgens een klacht in bij de Commissie Gelijke Behandeling. Die zaak won Schollen omdat Pink Lady Cab onderdeel is van moederbedrijf Stationtaxi, en niemand er geweigerd werd bij de sollicitatie.
De toekomst van Pink Lady Cab lijkt nu rooskleurig. Uit het hele land bellen vrouwen om te vragen wanneer de vrouwentaxi naar hun woonplaats komt, en er stromen sollicitaties binnen van vrouwen die ineens taxi willen rijden. “Mijn stoutste dromen beginnen uit te komen”, glimlacht Schollen. “Ik hoef er niet rijk van te worden, maar ik hoop dat de vrouwentaxi een begrip wordt in Nederland. The sky is the limit.”
Tanja Schollen (32)
Bedrijf Pink Lady Cab
Opgericht november 2007
Ambitie Van de vrouwentaxi een begrip maken in Nederland