Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zoom: Corly Bedacht en Jan Kooman, Hotelrecensenten

Corly Bedacht

Jan Kooman

Bedrijf Tripr.tv

Opgericht januari 2008

Ambitie ‘Aan het einde van het jaar vele duizenden hotel-videoreviews hebben’

 

 

“Het moet een second nature worden: voordat je uitcheckt, nog even een filmpje maken van je hotel.” Dat kunnen reizigers aanleren, meent Jan Kooman. ‘’Een recensie tikken na een hotelbezoek is al heel gebruikelijk.”

 

De basis voor tripr.tv werd vorig jaar gelegd. Jan Kooman en Corly Bedacht zaten op een terrasje en Kooman kaartte een herkenbaar probleem aan: “Ik had weer eens weinig tijd om een hotel te zoeken, dus selecteerde ik iets aan de hand van de foto’s op de site. En weet je, die hotels liegen niet: die éne hoek van je hotelkamer ziet er écht zo goed uit als op het plaatje. Maar die andere drie hoeken zijn minder fraai.”

 

Zou het niet mooi zijn, bedachten de mannen, als je vóór je met vakantie gaat een hotel goed kunt bekijken? Zodat je niet pas ter plekke ontdekt dat je uitkijkt op een parkeergarage en het behang van de muur krult of de lobby een smerig, klein hok is.

 

Tripr.tv moet reizigers behoeden voor zo’n teleurstelling. Op de site staan user generated hotel-videoreviews. De site maakt gebruik van Google maps. Pinnetjes wijzen hotels aan. “Je kunt ook de satellietweergave aanzetten,” vertelt Bedacht. “Dan zie je direct of je niet op een braakliggend terrein uitkijkt.”

 

Wie een weekendje Londen boekt en zijn hotel filmt, kan die videoreview gratis op tripr.tv zetten. Onder aan het filmpje komt een book a room-optie, waarmee het hotel geboekt kan worden. Dat gebeurt via één van tripr’s drie partners: Tripadvisor, Expedia en Booking.com. Bekende namen, die tripr.tv een betrouwbare uitstraling geven, meent Kooman. Komt er een boeking binnen via een videoreview, dan ontvangt tripr.tv een commissie van 7 of 8 procent waarvan 3 procent doorschuift naar de filmmaker. Achter de site zit een stevig softwarepakket dat de ingewikkelde administratie bijhoudt.

 

Hoteluitbaters mogen ook zelf een filmpje uploaden, maar ze kunnen maar beter eerlijk zijn. Bedacht: “Een hotel in Berlijn plaatste een heel glossy filmpje waarin de manager de ruime kamers van minimaal 45 vierkante meter roemt. Het filmpje van een hotelgast laat echter een claustrofobisch hokje zien. Bezoekers filmen gewoon met hun fotocamera. Het is user generated content: mensen hoeven niet door opsmuk heen te kijken.”

 

Tot januari bestond er geen site met hotel-videoreviews en tot nog toe hebben de twee ondernemers ook geen copycats gesignaleerd. Tripr.tv kreeg binnen drie maanden aandacht van nationale en internationale media. Trots laten de twee een uitzending van KTLA news zien, een Amerikaans ochtendprogramma dat coast-to-coast wordt uitgezonden en aandacht aan tripr.tv besteedde. Twee weken na de lancering (Nederlands- en Engelstalig) openden Kooman en Bedacht een kantoor in de Verenigde Staten. Het resultaat: veel hotel-reviews van de overkant van de grote plas. Maar ook in Spanje, Duitsland en Frankrijk grijpen hotelgasten naar hun videocamera.

 

“Met name Amerikanen snappen ons concept,” merkt Kooman. “Als je in de juiste stad, van de juiste hotels video’s maakt, blijft het geld binnenstromen. Je verdient zo veel meer dan één keer een honorarium van een hoteleigenaar.” Hij wil per stad minimaal twintig filmpjes hebben. “Pas dan kunnen mensen een goede keuze maken en stijgt het aantal boekingen via de site. Aan twintig filmpjes op tripr.tv heb je meer dan aan een lijst van driehonderd hotels op Expedia.” 

 

In de eerste twee maanden werden ruim 300 video’s geplaatst. Volgend jaar? “Ziet de site er hopelijk hetzelfde uit”, lacht Kooman. “Want dat betekent dat we hem goed hebben neergezet.” Maar dan serieus: “Aan het eind van het jaar zullen we vele duizenden hotel- videoreviews hebben.” Daar is Kooman van overtuigd.

 

Auteur: Hester van de Kaa