Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Tony Robbins: de 7 gebieden voor succesvol ondernemerschap

Volgens Tony Robbins - een van de bekendste sprekers ter wereld - is er een duidelijke methode voor een succesvolle onderneming. Gebaseerd op zijn eigen ervaring en de ervaring van andere experts in ondernemerschap focust deze methode op 7 gebieden. Als je hierin een meester wordt, garandeert hij blijvend succes. Nieuwsgierig? Lees meer in dit artikel.

Bijna alle ondernemers hebben hetzelfde doel: groeien. En vaak niet zozeer om de groei zelf, of om meer geld te verdienen, maar omdat je dan meer mensen kunt helpen met wat jij aan de wereld te geven hebt.

Tony Robbins is misschien wel de bekendste spreker ter wereld op het gebied van groeien, zowel in persoonlijke ontwikkeling als in het ondernemerschap. En dat is niet voor niets.

Succesvol ondernemerschap

Robbins staat bekend om zijn ‘breakthroughs’. Dat zijn die momenten waarop je je als deelnemer aan zijn seminar beseft dat je het ook anders kunt bekijken, dat je jezelf voor de gek hebt gehouden en dat jij de enige bent geweest die jouw eigen succes in de weg stond. En het belangrijkste: dat je het vanaf dat moment anders gaat doen.

  • Maar waar begin je?
  • Wat moet je doen om net zo’n succesvolle ondernemer te kunnen worden als Robbins en de mensen die hij coacht?

De methode van Tony Robbins om jouw onderneming succesvol te laten groeien heet ‘Business Mastery‘ en deze methode bereidt je voor op succesvol ondernemerschap voor de lange termijn.

Dit zijn de 7 gebieden die je onder de knie moet krijgen:

#1 Creëer een effectieve ‘business map’

Een businessplan gaat je niet helpen om jouw onderneming langdurend succesvol te maken, aldus Robbins. Maar wat dan wel? Een business map. Deze business map bereid je voor op de steeds sneller veranderende markt en brengt je binnen korte tijd van waar je nu bent naar waar je met jouw onderneming wilt zijn.

Om een business map te creëren, moet je volgens hem beginnen met het definiëren waar jouw onderneming op dit moment staat. Dat klinkt misschien gemakkelijk, maar ook hierin kunnen we onszelf vaak voor de gek houden. Dus wees vooral eerlijk naar jezelf. Vervolgens kijk je naar de kansen die er liggen en ga je een strategische visie formuleren voor de toekomst. Om je hierbij te helpen heeft Robbins een aantal vragen opgesteld.

Lees meer over deze vragen en het creëeren van een business map in dit artikel>

#2 Innoveer op een constante en strategische manier

Als je een koploper in jouw markt wilt zijn en blijven, móet je strategisch blijven innoveren, dat kan niet anders. Consumenten worden steeds meer verwend en ongeduldig en verwachten van jou binnen korte tijd steeds betere producten of diensten, anders zullen ze gegarandeerd naar de concurrent gaan.

Met strategische innovatie bedoelt Robbins het vermogen om je te vernieuwen binnen jouw eigen markt én het vermogen om hele nieuwe markten aan te boren. Er zijn hierin drie belangrijke pijlers die ervoor zorgen dat je altijd een voorloper zult blijven en de concurrentie achter je laat:

  1. Loop voor op de trends, maar ga ze niet zelf uitvinden;
  2. Ga alleen mee met trends die oneindig veel mogelijkheden lijken te bevatten;
  3. Zorg voor constante innovatie in de bedrijfsprocessen.

Lees meer over constant en strategisch innoveren in dit artikel>

#3 Zet de állerbeste marketing in werking

Als je echt wilt dat jouw onderneming gaat groeien, móet je weten wie jouw klanten zijn. En weet jij dat wel echt? Steek je daar echt genoeg energie in? Of heb je alleen een vaag idee van wie ze zijn, meer een fingerspitzengefühl? Jij, als ondernemer moet dat dus echt weten om te kunnen groeien, vage ideeën en gevoelens zijn niet genoeg om een succesvolle onderneming te creëren.

Dus wie zijn jouw klanten? Wat willen ze? En wat hebben ze nodig?

Als je dat weet, kun je gaan zorgen dat je jouw verhaal (marketing) daarop aan laat sluiten en dat je de waarde waarnaar zij op zoek zijn, gaat leveren. Sterker nog, je gaat zorgen dat je nog meer waarde levert dan jouw klanten verwachten. Als je dat doet, heb je zonder twijfel de X-factor te pakken.

Lees meer over de allerbeste marketing in dit artikel>


Succesvol ondernemerschap volgens Tony Robbins

#4 Zorg dat jouw sales systemen succesvol zijn

Marketing zorgt ervoor dat klanten naar je toekomen, maar sales is waar je voor betaald krijgt. Essentieel dus, als je als ondernemer wilt groeien. Zorg dus dat je de klanten die naar je toekomen ook echt naar binnen haalt, en zorg ervoor dat ze dan ook jouw product of dienst afnemen.

Deze vijf strategieën zul je moeten toepassen om ervoor te zorgen je succesvol bent in sales:

  1. Selecteer jouw partners uiterst zorgvuldig;
  2. Evalueer en verbeter het trainingsprogramma;
  3. Formuleer heldere doelen en doelstellingen;
  4. Blijf altijd de performance meten;
  5. Zie in wanneer het tijd is om los te laten.

Lees meer over succesvolle sales systemen in dit artikel>

#5 Vergeet de financiële en juridische analyse niet

Als de marketing en innovatie op z’n plaats is gevallen, is de grootste valkuil van ondernemerschap dat je niet meer goed meet hoe jouw organisatie er op dat moment voor staat en waar het naartoe gaat. Meten is weten! Om blinde vlekken te voorkomen, moet je dus altijd blijven letten op de details.

Zorg dat je jouw systemen goed hebt ingericht zodat je de progressie goed in de gaten kunt houden en onderneem meteen actie zodra dit nodig is. Dit zijn de drie pijlers die je goed moet inrichten:

  1. Zorg dat je financieel goed bent onderlegd;
  2. Beperk de kosten;
  3. Bescherm jouw onderneming.

Lees meer over financiële en juridische analyse in dit artikel>

#6 Optimaliseer, optimaliseer, optimaliseer!

Groei zit niet altijd in nieuwe projecten. Vaak zit groei juist in het doen van kleine aanpassingen in de bestaande processen. Die kleine aanpassingen kunnen op hun beurt leiden tot enorme groei voor de gehele organisatie. Het optimaliseren van processen klinkt misschien iets minder sexy, maar als je echt wilt groeien, zit hier vaak de winst.

De kansen om te optimaliseren zitten in alle hoeken van jouw onderneming, denk aan het genereren van leads, het binnenhalen van nieuwe klanten, upselling etc. Begin daarom met het helder krijgen van de huidige processen tot in het kleinste detail en kijk dan waar zich in de toekomst mogelijk uitdagingen gaan vormen. Hier ga je vervolgens met jouw team oplossingen voor bedenken.

Lees meer over het optimaliseren en maximaliseren van je business in dit artikel>

#7 Creëer meer waarde voor klanten dan ze verwachten

Je bent verliefd op jouw product of dienst, maar niet echt op jouw klanten. Herkenbaar? Dit is misschien wel de grootste misser die je kunt maken als je wilt groeien. Je moet jouw klanten ten diepste begrijpen en bedienen. Hoe meer waarde je ze kunt bieden, hoe meer je de koploper in jouw markt gaat zijn.

Je bent uniek als je met jouw onderneming jouw klanten helpt om een probleem op te lossen. Het gaat hierbij niet om het ‘anders zijn’, dat is niet het doel, maar om het bieden van zoveel waarde dat jouw klanten niet anders kunnen dan dit met vol enthousiasme doorvertellen. Om dit te kunnen doen, heeft Robbins een aantal richtlijnen opgesteld.

Lees meer over het creëeren van meer waarde dan klanten verwachten in dit artikel>

Wil je ook succesvol ondernemen en groeien? Zowel met jouw onderneming als jijzelf als ondernemer? Dan ben je bij de Business Mastery opleiding van Tony Robbins aan het goede adres. Bereid je voor op zijn beroemde ‘breakthroughs’ en weet dat je aan het einde van deze opleiding een ander persoon bent. Klaar voor de volgende stap?

Tony Robbins: Business Mastery

Lees ook in deze reeks: