Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ook jij kunt innoveren

Wie wil overleven, innoveert. Maar hoe zorg je voor goede innovaties waar de klant op zit te wachten? Podiumauteur Pjotr van Tilburg geeft een paar tips. 

Als je het over innovatie hebt, kom je al snel op voorbeelden zoals je mobieltje, het internet en zonne-energie. Of je komt terecht bij uitvinders zoals Bell, Ford en Jobs. Waar we maar weinig aandacht aan besteden, zijn de innovaties van alledag. Terwijl die toch duidelijk in de meerderheid zijn en je die overal om je heen kunt zien. Jammer, want als het om vooruitgang gaat, zijn het toch vooral de kleine dingen die het verschil maken.

Wie innoveert er niet?

Neem bijvoorbeeld Apple. Daar wordt nog iedere dag hard gewerkt om te zorgen voor het best mogelijke product door kleine dingetjes te verbeteren. Of denk aan de gloeilamp, waar honderden minuscule aanpassingen nodig waren om ‘m überhaupt aan de praat te krijgen. Slechts twee van de vele voorbeelden die illustreren dat de ‘grote’ innovaties niet succesvol kunnen zijn zonder een heleboel kleine innovaties eromheen.

Ditzelfde geldt voor organisaties. Als we het hebben over innoverende organisaties, kom je al snel terecht bij bedrijven als Google en Facebook. Maar als je er dieper over nadenkt, kom je tot de conclusie dat ‘een innoverende organisatie’ eigenlijk een pleonasme is. Want hoe klein ook, binnen iedere organisatie wordt met regelmaat iets nieuws opgepikt om later in de praktijk te gebruiken. Of het nou gaat om een procesinnovatie, productinnovatie of sociale innovatie, er is altijd iets dat verbeterd kan worden. En dat is de kern van innovatie: verbetering

Tips om te innoveren

Vind je als bedrijf innovatie belangrijk? Vraag je dan niet af welke innovaties er mogelijk zijn, maar vraag je af welke verbeteringen er mogelijk zijn. Een aantal trucjes die daarbij kunnen helpen:

  • Kijk naar (de dienstverlening van) een succesvolle concurrent. Op welke punten scoort deze concurrent goed? Kan je die punten overnemen en/of overtreffen?
  • Vraag een aantal klanten waarom zij kiezen om zaken met jou te doen. Dit geeft je niet alleen inzicht in het koopgedrag van (potentiele) klanten en in de sterke punten van jouw bedrijf, maar mogelijk ook in verbeterpunten die er nog bestaan.
  • En stel jezelf eens de vraag wat jij zou verwachten van jouw bedrijf als jij een veeleisende klant zou zijn.

Maar de belangrijkste vraag is natuurlijk waarom jullie de beste oplossing bieden aan jullie klanten. Want als je dat weet, dan is het makkelijk om anderen ervan te overtuigen om ook zaken met jouw bedrijf te doen. Stel jezelf daarom bovenal de vraag: wat kunnen wij als bedrijf doen om nog beter te zijn voor onze klant?  Want het beantwoorden van die vraag leidt niet alleen tot innovatie, maar ook nog eens tot het soort innovatie waar je zelf ook van profiteert.

Eerdere bijdrage: 

Over de auteur: 
Dit Podiumartikel is geschreven door Pjotr van Tilburg, zelfstandig consulent bij Sociës en werkzaam bij Onderlinge Assurantie Waarborg Maatschappij.

Over het Podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.