Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Omroepmannen worden entrepreneurs

Drie internetchefs van drie omroepen willen met een eigen start-up, The Crowds, laten zien hoe 'social media' zijn in te zetten. Sprout sprak met mede-oprichter Erwin Blom (ex-VPRO).

De omroepen waar de drie als ‘internetchefs’ werkten zijn totaal verschillend, toch vonden Erwin Blom (VPRO), Wessel de Valk (VARA) en Idse de Pree (TROS) elkaar in het nieuwe mediabedrijf The Crowds. De start-up specialisert zich in ‘social media’: internettoepassingen waar gebruikers zelf iets aan moeten bijdragen.

 

Tijdens een treffen in Hilversum ontstond het idee de omroep in te ruilen voor een eigen bedrijf, vertelt mede-oprichter Erwin Blom, tot 1 januari chef internet bij de VPRO: “Toen Wessel had verteld dat hij ging stoppen, werkte dat voor Idse en mij als een katalysator.” Aanbiedingen kreeg hij genoeg nadat hij zijn vertrek aankondigde op zijn weblog, maar Blom begint nu liever ‘voor zichzelf’. “Ik kreeg tien aanbiedingen, waarvan de helft voor een vaste baan. Maar dat trok me allemaal niet.”

 

Bureaucratie

Toenemende bureaucratie was de belangrijkste reden het Mediapark te verlaten. “Ik voelde me daardoor beperkt. Als omroep mag je tegenwoordig steeds minder. Over steeds meer zaken moest ik ook verantwoording afleggen aan de centrale publieke omroeporganisatie. Dat is niet goed voor de innovatie en de creativiteit.”

 

Met De Valk en De Pree had hij al regelmatig contact over technische zaken. Een duidelijke rolverdeling is er al: Blom stort zich op innovatieve, vernieuwende ideeën, De Valk op de strategische en zakelijke kant en De Pree op het realiseren van die ideeën. Blom: “Ik vertegenwoordig wel waarde, maar ik ben niet degene die die waarde het beste in geld kan omzetten.”

 

Social media

De bedrijfsnaam verwijst naar het boek The Wisdom of Crowds van James Surowiecki. Zijn punt: grote groepen mensen zijn wijzer dan de slimste individuen. Tenminste, onder de juiste omstandigheden. En die wil The Crowds inrichten via ‘social media’, internetjargon voor het laten meedoen van bezoekers, bijvoorbeeld door artikelen te posten, filmpjes te plaatsen, te stemmen, beoordelen of rangschikken.

 

Dat moet de versnippering van media-aandacht tegengaan. “Je kan steeds minder in één keer een publiek bereiken, je moet mensen één-op-één bedienen. Je moet ze zelf op de hoogte houden en ze mogelijkheden geven zich aan je te binden. Dat probleem speelt overal, niet alleen bij media, ook bij bedrijven. Of het nu een vereniging is die meer betrokken leden wil hebben of een culturele instelling die een zaal wil vol krijgen.”

 

Vliegende start

Het bedrijf maakte volgens Blom ‘een vliegende start’. “We zijn al door veel partijen benaderd. Ik heb al klussen moeten afwijzen. We willen niet te veel consultancy doen, omdat we ook echt betrokken willen zijn bij de totstandkoming van de projecten.” De eerste opdrachten gaan over een videoplatform, glasvezeltoepassingen, en een nieuwe media-strategie voor een uitgever.

 

Een grote organisatie moet The Crowds niet worden. “We hebben nu nog geen medewerkers nodig. Misschien straks enkele projectmanagers. Maar dat is genoeg. De techniek komt allemaal van andere partijen.

 

Onze ambitie is wel grote projecten te doen, maar we willen niet zelf een grote club met veel medewerkers worden.” Het tekort aan programmeurs is groot, maar Blom ziet dat niet als een probleem. “We hebben alle drie volle adresboeken met veel contacten bij bedrijven met wie we kunnen samenwerken.”

 

Online kantoor

Een kantoor heeft The Crowds niet. De drie werken via internet samen. “We hebben een online office.” Blom gebruikt onder meer de Web 2.0-diensten High Rise voor CRM, Basecamp voor project management en Mindmeister voor het uitwerken van ideeën.

 

Is het nog een probleem dat het trio bij de Publieke Omroep niet werd afgerekend op winstcijfers of pageviews? “Wij zijn geen marketingbureau dat producten bij het publiek moet brengen. Er zijn verschillende manieren om een project een succes te noemen. Meer betrokkenheid van je klanten levert je uiteindelijk ook wel geld op. En pageviews zeggen tegenwoordig steeds minder. Een doel kan ook zijn: mensen vaker laten terugkomen naar een site, of meer bijdragen van bezoekers. We willen eerder afgerekend worden op dat soort activiteit.”

 

De eerste rekeningen heeft de piepjonge start-up al kunnen sturen. Maar om alleen geld is het Blom niet te doen. “Ik wil op de eerste plaats leuke, mooie dingen maken, maar ben daarna natuurlijk niet vies van geld.” Wanneer is het eerste project online? “Over een maand of drie.”

 

Door Tonie van Ringelestijn