Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Moonfruit toont potentie Twitter

Al is Twitter druk bezig met het uitrollen van een verdienmodel, tot nog toe zijn het de gebruikers die eraan verdienen. Op RealBusiness zagen we het verhaal van Moonfruit.

Real Business interviewde Wendy White, oprichtster van websitebouwer Moonfruit en marketing directeur van Gandi Group. Sinds een aantal jaren heeft ze fors ingezet op het promoten van haar bedrijf via sociale netwerken. Twitter bewees één van de meest winstgevende en nuttige communicatiemiddelen voor de internetfirma te vormen. Ze legde uit waarom.

 

‘Een buitengewoon jaar’

“Dit jaar is buitengewoon geweest,” zegt ze. ‘Ik maakte me echt zorgen over de recessie door de kredietcrisis. Maar het effect van de recessie heeft me verrast. Mensen hebben zich meer en meer tot sociale media gewend, om zo een stem online te hebben. Het is het jaar van de opkomst van individuele uitgevers geweest. Dat was voor ons als websitebouwer geweldig: we hebben een groei van 70 procent doorgemaakt.”

Een MacPro voor het creatiefste idee

Om zoveel mogelijk voordeel uit de mogelijkheden te halen die sociale netwerken creëerden, sloot White zich aan bij Twitter en lanceerde ze een breedopgezette campagne om followers te winnen en merkbewustzijn voor Moonfruit te creëren. In de campagne werd aan Twitter-gebruikers gevraagd om manieren te bedenken om Moonfruits tiende verjaardag te vieren. Tien dagen achter elkaar gaf Moonfruit een MacPro voor het creatiefste idee weg.

 

Veel reactie op campagne

“Mensen vonden het grappig,” zegt White. “Wij kregen afbeeldingen, animaties en liedjes binnen. De viral die daardoor ontstond, droeg ons naar ongekende hoogten. Wij kregen duizenden extra contacten in ons beheer en moesten de campagne verlengen. Dat deden we door iPod Touches uit te loven voor de beste bijdragen.” De campagne resulteerde uiteindelijk in 30.000 followers voor White en haar bedrijf van een omzet van 13 miljoen pond. En uiteraard onvergetelijke illustraties die de firma kon gebruiken en publiceren.

Partnerships via Twitter

Maar Twitter heeft meer gedaan dan slechts merkbewustzijn voor Moonfruit creëren. Het leverde ook een partnership met de kleine onderneming MOO. “Ik volgde @thenextwomen op Twitter,” zegt White. “Dat zorgde ervoor dat ik Bindi Karia van Microsoft BizSpark op het spoor kwam. Ik postte mijn idee om me te verbinden met een bedrijf dat een vergelijkbaar klantenbestand heeft, maar een heel verschillend product. Daarbij noemde ik printing card-maker MOO als voorbeeld.”

Via via eensgezinden vinden

Het bleek dat Karia MOO-oprichter Richard Moross heel goed kende. Zij regelde een ontbijt tussen de twee ondernemers en een partnership was geboren. “MOO inventariseerde of het meer online kon doen en wij waren op zoek naar producten waar onze klanten van houden,” zegt Blanke. “Onze beide bedrijfsculturen zijn heel spitsvondig en humourous zo dat het een onmiddellijke aanval was”.

Succesvol één-tweetje

Het partnership tussen MOO en Moonfruit is een succes. “Wij gaven pakken van 50 MOO-visitekaartjes weg aan tweehonderd van onze premium klanten,” zegt White. “We lanceerden de aanbieding alleen op de maandag en binnen een dag waren alle packs al de deur uit.” De bedrijven zijn van plan om nu 10.000 Moonfruit-klanten de 50 visitekaartjes van MOO gratis te laten bestellen en alleen voor de verzendkosten te laten betalen. In ruil geeft Moonfruit MOO-klanten een korting van twintig procent op al haar premium internetpakketten.

Twitter is tijdintensief

Ook vertelt White over een bèta release van haar bedrijf en de massale feedback die klanten daarop gaven via Twitter, over de doorbraak van Moonfruit in de VS (‘een land waar je normaal gesproken veel cash nodig hebt voor marktpenetratie, wij kwamen via de achterdeur binnen’) en de keerzijde van het succes: “Twitter is tijdsintensief, een 24 uur draaiend netwerk. Een senior medewerker moest elke nacht op oproep beschikbaar zijn om beslissing voor de Amerikaanse markt te kunnen maken. En we hebben nu meer dan 26.000 followers die we aan de praat moeten zien te houden.”

 

Voor een uitgebreider verhaal, kijk op RealBusiness.

 

Bron: Idealize.nl