Layar is de laatste maanden niet meer weg te denken uit het mondiale mediacircus. Layar is een internettoepassing voor mobiele telefoons. De technologie voegt informatie toe aan het beeld van een camera in een mobiele telefoon. Richt de camera bijvoorbeeld op een museum of een woning en je krijgt allerlei gegevens op het scherm te zien. Bijvoorbeeld de openingstijden van het museum en informatie over lopende voorstellingen. De Layar van de ING Bank wijst de gebruiker op een geldautomaat in de buurt en weer een andere toepassing zoekt een Mazda dealer. Augmented reality – de reële werkelijkheid verrijkt met de digitale – wordt deze technologie genoemd.
De telefooncamera herkent beelden niet visueel, maar aan de hand van de gegevens van GPS en het digitaal kompas die standaard in de nieuwste generatie Android toestellen en iPhones zitten.
Layar wordt in magazine BusinessWeek geprezen om zijn businessmodel – slechts een paar maanden bezig, investeerders staan in de rij en het tienmansbedrijf van Claire Boonstra (ex-KPN, Unilever en Talpa) en haar zakenpartners Raimo van der Klein (ex-KPN, Maxeda en Nokia) en Maarten Lens Fitzgerald (ex-Rapid Sugar) is nu al winstgevend. Dat laatste blijkt niet helemaal waar te zijn, zo licht mede-oprichter Boonstra toe in een reactie: “Winstgevend is iets te enthousiast geschreven door Business Week aangezien we momenteel veel mensen aannemen en dus veel kosten maken – maar er wordt wel geld verdiend. Niet alleen door de vele Layar content developers wereldwijd – die layers bouwen voor hun eigen merken of voor derden, maar ook door ons aan de platformkant.”
Lees het interview dat Sprout eerder dit jaar had met de oprichters van Layar.