Een geur kan stimulerend, motiverend of juist kalmerend werken. En in de winkel zelfs omzetverhogend, blijkt uit onafhankelijk onderzoek. Bellabrisa, uit Cuijk, schuimt momenteel de markt af voor verzorgingstehuizen. Daar kun je ouderen met een geur de hele dag actief houden, of met een lavendelgeur ‘s avonds de slaap bevorderen. Je kunt het hele dagritme met geuren sturen. Voor crematoria levert het bedrijf de standaardgeur Afscheid, die troost geeft. ‘In het dagelijkse leven is het gebruik van geuren heel normaal,’ legt Schoemakers uit. ‘Een vrouw gebruikt gemiddeld vijftien geurtjes per dag, van zeepjes tot wasmiddel. In het bedrijfsleven wordt er daarentegen nog te weinig gebruik van gemaakt.’
Toegegeven: het idee is niet nieuw en Bellabrisa heeft concurrentie. Maar wel van bedrijfjes die kleinere geurmakers leveren, meestal gebaseerd op oliën, die niet zelden een vieze vetlaag achterlaten. Bellabrisa doet het anders. Hun systeem kan via de bestaande luchtcirculatie geuren brengen in kantoren, instellingen, winkels en productiebedrijven. Vervanging hoeft maar eens in het jaar. ‘Veel oplossingen werken met cartridges, die je regelmatig moet verversen. Dat vergeten mensen dan weer.’ Wie de geur niet meer wil, kan de apparatuur weer inleveren. Men wil zo voorkomen dat de apparaten werkloos blijven staan.
En nee, het is geen vluchtig idee, om in het jargon te blijven. Partner Hans Valster is namelijk afgestudeerd op klimaattechniek. In 1990 richtte hij het bedrijf Cumulus op, dat na 18 jaar werd verkocht. Het bedrijf groeide uit tot een belangrijke speler op het gebied van luchtbevochtiging en waterbehandeling en binnen dat concept is enkele jaren terug al eens gekeken naar geuren. Maar Valster en Schoemakers vonden dat je daarvoor toch beter een aparte onderneming kon oprichten. Die leiden ze nu met hun tweeën. Valster is de uitvinder van het duo, Schoemakers is als oud-levencier van machines en klimaatsystemen voor champignonkwekerijen de man van de verkoop.
En ja, er is nog veel zendingswerk nodig, erkent Schoemakers. Maar hij heeft ten minste sprekende voorbeelden. Zoals een proef in Rotterdamse politiecellen. Door een sinaasappelgeur waren de arrestanten duidelijk minder agressief. Wil je mensen stimuleren dan kun je het beste de geur van een citrusvrucht gebruiken, zegt Schoemakers.
Het bedrijf betrekt de geuren van derden, onder wie een ervaren parfumeur. ‘We bieden klanten vier geuropties aan,’ zegt Schoemakers. ‘Als zij een geur op maat willen, kijken we vooraf naar het interieur, de uitstraling en hun doelstelling.’ De kunst is om een geur te ontwikkelen die niet al te nadrukkelijk blijft hangen en ongemerkt naar de achtergrond verdwijnt. Iedere installatie wordt geleverd met twee geuren, zodat je kunt afwisselen.
Belangstelling is er in elk geval. Het bedrijf is onder meer in gesprek met een niet nader genoemde bank over een eigen geur. Hoe ruikt de geur van geld? ‘Dat weten we nog niet,’ zegt Schoemakers lachend. ‘Het hoeft geen groot discussiepunt te zijn. Gelukkig zien we dat mannen en vrouwen over het algemeen dezelfde voorkeuren hebben.’ Er wordt in het algemeen goed gereageerd op de geuren. Zo heeft het bedrijf een geur geleverd aan een fabrikant van plastic verpakkingen. Daar is de muffe geur door een frisse variant vervangen. Onbetaalbaar? Nee, verzekert Schoemakers. Echt niet duurder dan een kopje koffie per dag.
Een interessant boek, een must-have voor startende ondernemers Handboek voor de ZZP’er: editie 2010-2011
>> Sprout organiseert de ChallengerDay 2010. Bekijk de website <<