Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Elektrostep Qugo: wereldveroveraar

Maarten de Bruijn, de ontwerper die ooit in zijn schuur de eerste Spyker knutselde, is terug met de Qugo. De elektrostep voor stadsvervoer, made in Amsterdam, moet de wereld gaan veroveren.


De Bruijn
heeft sinds 2008 gewerkt aan de ontwikkeling van de elektrische driewieler, die in gebruiksmogelijkheden wel wat wegheeft van de vermaarde Segway maar compleet anders in elkaar steekt en rijdt. Onlangs is de serieproductie begonnen.

Sta-step

De berijder bestuurt het voertuig door in de bochten mee te leunen, met een beweging die verwant is aan skiën. Op de techniek daarachter heeft Qugo een patent. De sta-step heeft een aangedreven voorwiel en kan maximaal 25 kilometer per uur halen – hij heeft een Europese snorfiets-homologatie waardoor een helm niet verplicht is – en heeft een actieradius van 25 kilometer. Daarna moeten de accu's in drie tot vier uur weer worden opgeladen. 'Met de Qugo houdt niets me tegen,' aldus De Bruijn in Het Parool. 'Ik kan langs de auto's, ik mag over de stoep, gebouwen in, de lift nemen of ermee in de tram.'

Autobinck

De aluminium Qugo weegt zonder lithium-ion accu's 25 kilo en past ook makkelijk in de kofferbak van een auto. De sales en marketing is in handen van Elmonet (Electric Mobility Netherlands) in Amsterdam, een dochterbedrijf van AutoBinck. Qugo heeft een deal met auto-importeur Autobinck voor de sales, distributie en marketing van zijn producten in heel Europa inclusief Turkije. Ook in Australië en de VS bestaat belangstelling.

Spyker, Silvestris

De Bruijn sleutelde eerst jarenlang aan zijn eigen droomauto en stapte op basis van het ontwerp samen met Victor Müller in het exclusieve sportwagenmerk Spyker. Hij verliet dat bedrijf na ruzie over de koers om vervolgens een al even exotische snelle cabriolet voor op het water te gaan maken, de Silvestris. Met dat bedrijf verzorgde hij ook het design van de Qugo. In plaats van een bestaand product uit te rusten met een elektromotor zoals bij bromfietsen en auto's gebeurt, hebben de mannen van Silvestris een stuk papier gepakt om te ontwerpen vanuit de mogelijkheden die een wiel met ingebouwde motor in combinatie met een lithium-ion accu biedt.

Milieu

Zijn stads-stepje is aanzienlijk minder potent, maar wel betaalbaarder (vanaf 3495 euro inclusief btw) en milieuvriendelijker dan de V8-monsters voor weg en water waarvoor De Bruin eerder tekende. In 2010 scoorde Qugo overigens al een nominatie voor de LIveWire award.

 

 

MT houdt u met de online autospecial op de hoogte van de nieuwste trends. De laatste recensies, informatie over het groene rijden, de auto van de toekomst en verhalen over de autoindustrie, leest u op MT.nl