Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Eind aan de mythe – Micromanagement, best goed

Mythe

Managers moeten zich alleen met de hoofdzaken en grote lijn bemoeien.

Realiteit

Briljante strategieën worden zelden in een directiekamer bedacht, ze ontstaan door toeval, goed kijken en dingen met elkaar verbinden. Weet u hoe Ikea op het idee kwam meubels in dozen te verpakken? Een medewerker moest de poten van een tafel afzagen om hem in de auto te krijgen, en een collega zei: “Misschien moeten klanten dat ook doen. Kunnen we daar niet iets mee?” Dat is een goed voorbeeld van hoe een strategie ontstaat, aldus managementgoeroe Henry Mintzberg: die ontstaat niet in een ivoren toren, maar door continu te leren en te verbeteren. Wat dat betekent voor managers? Dat juist ‘bijzaken’ belangrijk kunnen zijn. En dat medewerkers ruimte moeten krijgen hun ideeën vorm te geven. Micromanagement? Het is de bron van alle innovatie.

> Dit artikel is afkomstig uit MT Magazine. Klik hier om het magazine online te bestellen.