Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Doe de goeroe – Vijay Govindarajan

Wie Een van de bekendste Amerikaanse hoogleraren op strategisch innovatiegebied, ­meestal liefkozend ‘VG’ genoemd. De veelschrijver is de Earl C. Daum 1924 professor of international business op Dartmouth College, maar werkte bijvoorbeeld ook als ‘chief ­innovation consultant’ bij General Electric en als gasthoogleraar op INSEAD en Harvard.

Tags Innovatie, strategie, globalisatie

Bekend van zijn vorig jaar verschenen boek The Other Side of Innovation (dat hij schreef met collega Chris Trimble) en van How GE is Disrupting Itself, een artikel dat hij samen met GE-ceo Jeff Immelt schreef voor HBR en waarin het concept van reverse innovation voor het eerst uit de doeken werd gedaan.

Theorie Reverse innovation verwijst naar innovatie die eerst plaatsvindt in ontwikkelingslanden, en pas daarna naar het Westen. Denk aan Microsoft, dat socialmedia-apps maakt voor ‘dumb phones’, die ook in de VS gewild zijn, of aan Tata Motors, dat zijn low-budget auto, de Tata Nano, onder een nieuwe naam wil afzetten in Europa. Het proces begint met de analyse van behoeftes in landen als India en China, waarna productie volgt. Pas als die producten een succes worden, komen ze naar het Westen, waar dan ‘als vanzelf’ ­nieuwe ­toepassingen ­worden gevonden. Dit is anders dan de traditionele vormen om de niet-Westerse markten te benaderen, omdat er daarbij meestal voor wordt gekozen goedkope versies van bestaande producten aan te bieden, wat echter zelden tot echte innovatie leidt. ­Harvard Business Review noemde ­reverse innovation een van de 10 grootste ideeën van het decennium. Het belang ervan schuilt er ­volgens VG niet alleen in dat opkomende markten op zichzelf een interessante afzetmarkt zijn, maar dat ze ook de ‘zuurstof’ ­vormen voor groei in de thuismarkt, en ­zorgen voor nieuwe organisatievormen die op hun beurt weer tot ­nieuwe kansen leiden.

Quote ‘Strategie ging ooit om de bescherming van een bestaand concurrentievoordeel. ­Tegenwoordig gaat het erom hoe het best het volgende voordeel te vinden.’

> Dit artikel is afkomstig uit MT magazine. Bestel de nieuwste editie online