Een losse cursus of heisessie volstaan allang niet meer. Medewerkers van nu moeten hun arbeidsleven lang ‘in de lerende modus’ blijven.
Dé hr-issues van dit moment zijn talentbeleid, ‘nieuwe stijl leidinggeven’ en de vraag hoe mensen beter kunnen worden, zegt Johannes de Geus, ‘leerarchitect’ bij Schouten & Nelissen. “Het gaat bij klanten steeds vaker over organisatieleren, over de alignment tussen organisatiedoelen en persoonlijke doelstellingen. We volgen onze deelnemers nu ook veel preciezer dan vroeger.”
Geen losse cursus meer
Juist door de recessie zijn mensen makkelijker uit hun comfort zone te krijgen, zegt De Geus. En bij het management leeft steeds meer het besef dat je met de toegenomen mobiliteit van medewerkers soms weliswaar opleidt voor de concurrent, maar dat je desondanks niet onder opleiden uitkomt. “Mensen die blijven leren, presteren nu eenmaal beter.”
Een keer een losse cursus volgen, volstaat dan ook niet meer, zegt De Geus dan ook. “Onze klanten willen hun mensen duurzaam ontwikkelen en inzetbaar houden en zo bewuster maken van hun loopbaan en vitaliteit.”
Lerende modus
De 21ste-eeuwse medewerkers blijven een arbeidsleven lang ‘in de lerende modus’ zitten, zegt De Geus. “Niet alleen in grote organisaties, ook in het mkb groeit het besef en de urgentie dat ze een leven lang blijven leren.”
De klant weet ook steeds beter wat hij wil, aldus De Geus. Elke case wordt dus op een andere manier ‘aangevlogen’. En de werkplek is steeds vaker ook een leeromgeving. Zo werden bij een leertraject met diverse interventies bij een auto-importeur medewerkers door testen, thuisopdrachten en wake-up calls voortdurend bij de les gehouden.
De Geus wil niet zeggen dat de heisessie verleden tijd is, maar erg modern is het ook niet meer. “Het is mooi om met het MT een keer naar India te gaan, maar het is veel zinvoller om de hele organisatie permanent op leren in te richten.”
Zo bouwt Schouten & Nelissen bij een overheidsbedrijf nu een leer-werk-academy. En bij een grote bank leerden medewerkers beter netwerken door elke dag LinkedIn te gebruiken.
Co-creatie
De Geus weet niet precies waarom zijn Schouten & Nelissen bovenin de lijst staat van hr-adviesbureaus. “Maar het lijkt erop dat wij de hr-vragen snappen”, zegt hij. “Een opdrachtgever zei laatst: ‘Ik weet dat als ik Jan naar jullie stuur, en als er iets met Jan is, dat de trainer het er altijd uithaalt, én z’n programma erop omgooit.’ Die co-creatie, zou dat misschien de sleutel zijn?”
Dit artikel is afkomstig uit MT100. Bestel deze gids online.