Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Reclame? Dat is zó ouderwets

Reclame is een ouderwets begrip, dat te veel doet denken aan STER-spotjes. De gereedschapskist van marketing moet nu méér bieden.


Communicatie en reclame, zoals deze categorie heet, is in feite “een dubbelopje”, zegt Maton Sonnemans, partner bij VODW Marketing, winnaar van deze ­categorie. “Misschien zou de categorie beter ­marketing en communicatie kunnen heten. Reclame is in zekere zin een ouderwets begrip, het doet denken aan STER-spotjes, het is slechts een van de kanalen, heel instrumenteel. Marketing is breder. Het gaat er niet alleen om wat je ­communiceert, en hoe, maar het gaat ook om wat je product is, voor wie het is, hoe je het differentieert in de markt. Reclame is slechts een van de hamers in de grote gereedschapskist van de marketing.”

Twee bewegingen

In het landschap van communicatie en reclame zie je twee ­bewegingen, zegt Sonnemans: enerzijds is de markt behoorlijk gespecialiseerd, anderzijds zijn er ook bureaus die proberen ­verschillende disciplines onder één dak te verenigen. Maar ­weinig ­bureaus bieden echter overzicht over strategie én ­uitvoerend werk, zijn architect én sturen de uitvoering integraal aan. VODW Marketing doet dat overigens ook niet. Het bureau helpt bedrijven met hun eerste stappen op het ‘marketingstrategisch veld’, met de eerste keuzes van een concept, een nieuw ­product of nieuwe dienst. Zo vroeg een bank om advies: ze ­hadden veel klanten die tussen wal en schip van consumentenbank en private banking vielen. VODW ontwikkelde voor hen een nieuw concept, ergens tussen de beide in, een nieuwe manier van bankieren, met meer aandacht voor de klant. Sonnemans: “Wij kijken samen met een bedrijf wat zijn doelstellingen en ­strategie zijn, en welke instrumenten daarbij kunnen horen. ”

Eigen categorie

Door die aanpak hoort VODW Marketing naar eigen zeggen ­eigenlijk niet thuis op deze lijst, zegt Sonnemans. Goed ­beschouwd op geen enkele lijst. “Wij zijn een categorie op ­zichzelf. Wij horen nergens bij. Het is de story of our life.”
Dat klinkt mooi, maar een categorie op zich moet er ­natuurlijk wel voor waken dat het niet té comfortabel wordt, in die eigen ­categorie. “Blijven kijken, luisteren, niet arrogant ­worden,” zegt Sonnemans daarover. “Wij hebben een cultuur van ­constructieve ontevredenheid. Niet dat we chagrijnig rondlopen, maar het is wel van: dit was goed, de volgende keer moet het beter.”
 

Dit artikel is afkomstig uit MT100. Bestel deze gids online.