Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Management en organisatie – Trends 2010

Consultancy wordt herhaling


Door de IT-revolutie van de laatste decennia is het vak van managementconsultant wezenlijk ­veranderd. Dat schrijven consultants van Logica in een nog te verschijnen white paper. Was de consultant vroeger een vertrouwde adviseur van de boardroom, voor consultants van nu, de ­‘derde generatie’ zijn dingen minder vanzelfsprekend. Mede door de recessie is de term ­‘consultant’ aan inflatie onderhevig, constateert Logica. Klanten vragen zich af: wat voegt een consultant toe? De ‘new face of consultancy’ van de derde golf is volgens hen: “Met een iterative approach (ontwikkeling op basis van herhalingen) en verstand van technologie van boardroom tot winkelvloer samen nieuwe diensten ontwikkelen, die de business zullen ­veranderen.”

Trend: white paper

Onder adviesbureaus is het een trend om white papers te publiceren, proeven van ­kennis, inzichten en goede smaak. Hoe zit het met de kwaliteit van die papers, vroeg ­VU-hoogleraar consulting en Atos-consultant ­Ard-Pieter de Man zich af. Hij las 43 rapporten van bureaus als McKinsey, Berenschot en zijn eigen Atos Consulting en concludeerde: niet best. In de meeste proeven worden claims onvoldoende onderbouwd, de helft van de papers heeft geen duidelijke ­redenering, geeft meer meningen dan feiten en ­verwijst op geen enkele manier naar ­praktijksituaties.
Bron: management en consulting

2 domme vragen

Een goede consultant durft ­domme vragen te stellen. Dat schrijft de Amerikaanse ­consultant Patrick Lencioni in zijn boek ­Getting Naked. Van elke vijf ­domme vragen blijken er altijd minstens twee helemaal niet zo dom te zijn. Het is volgens hem wel van belang dat de consultant ‘een minimum aan ervaring en kwaliteit’ meebrengt. “Als je ­alleen maar domme vragen stelt, ja, dan heb je een probleem”, aldus ­Lencioni in een interview. De ­consultant moet volgens Lencioni zijn zwakke punten durven toegeven, zich ­kwetsbaar durven opstellen en fouten durven toegeven. Dat is goed voor het vertrouwen.


Bron: Managementliteratuur.nl

Dit artikel is afkomstig uit MT100. Bestel deze gids online.