8 factoren bepalen interimsucces
Voor het welslagen van interim-management-opdrachten zijn 8 succesfactoren van doorslaggevend belang. Dat concludeert dr. Jaap Schaveling in een proefschrift waarop hij eerder dit jaar aan de Nyenrode Business Universiteit promoveerde. De 8 factoren zijn:
1. Een evenwichtige persoonlijkheid: zelfvertrouwen en emotionele stabiliteit, ook in stressvolleomstandigheden.
2. Ervaring en kennis die aansluiten op de opdracht.
3. Machtsbekwaam, maar ook sociaal afgestemd kunnen handelen.
4. De opdracht kunnen afbakenen en kunnen benaderen in de context van verbetering van de gehele organisatie.
5. Een goede ‘klik’ tussen interim-manager en opdrachtgever en heldere afspraken over het gewenste eindresultaat van de opdracht.
6.Een grondige diagnose van de opdracht, waarbij het probleem goed wordt gedefinieerd.
7.Een planmatige aanpak van de opdracht met realistische doelen en tijdframes en regelmatige voortgangsrapportage.
8. Adequate afsluiting van de opdracht met voldoende ruimte voor evaluatie met de opdrachtgever en overdracht naar de opvolger voor goede borging van de resultaten.
Opvallend is dat volgens het onderzoek factoren als charisma, werken aan vertrouwen in de organisatie, extraversie van de interim-manager en de zwaarte van de opdrachtgever weinig tot geen invloed hebben op het succes van een opdracht.
Bron: Managersonline
Barometer van de markt online
Interimmanagers die willen weten hoe hun markt ervoor staat, kunnen sinds kort terecht op internet. Op de site deInterimManagers.nl, een soort marktplaats voor consultants, staat een barometer, waarop interim-professionals zelf kunnen aangeven hoe het volgens hen gesteld is met de opdrachtenmarkt in Nederland. Zij geven cijfers op basis van vragen als: ‘Hoe ervaar jij de huidige markt’, ‘Is het eenvoudig om een opdracht te vinden?’ en ‘Zijn opdrachtgevers momenteel terughoudend?’ Half oktober stond de barometer nog nét op een voldoende: 6,2.
Dit artikel is afkomstig uit MT100. Bestel deze gids online.