Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – Greenib Car

Hyundai, serieus alternatief voor gevestigde orde  

Greenib Car is de Nederlandse importeur van Hyundai. Het Zuid-Koreaanse automerk begon in 1967 met de productie van auto’s en in 1979 kwamen de eerste exemplaren naar Nederland.

 

Hyundai is inmiddels een wereldmerk en Hans Kwaad, managing director bij Greenib Car verklaart deze wereldwijde groei: “Hyundai is verkrijgbaar in 193 landen op de wereld en het grote voordeel daarvan is dat ze een enorme omzet maken, ook in een slecht jaar als 2009. Ze zijn een van de weinige fabrikanten die ook in 2009 een verdere groei hebben doorgemaakt, met name in opkomende landen als China, India en Zuid-Amerika. Hierdoor zijn ze inmiddels de op drie na grootste autofabrikant ter wereld. En vanwege deze grootte en het feit dat ze zo’n wereldwijde speler zijn, wordt er gefocust op alle alternatieve aandrijftechnieken. De budgetten die hiervoor benodigd zijn, zijn derhalve ook ruimschoots beschikbaar. Het gevolg daarvan is dat ze alle technologie die denkbaar is ook al hebben ontwikkeld. Het is nu een kwestie van afwachten wat per continent de technologie wordt die tot de nieuwe standaard wordt verheven. Hyundai is in ieder geval klaar voor iedere mogelijke variant.”

Het Blue Programma

“Er is dan ook nog eens een continue stroom van nieuwe modellen”, vervolgt Kwaad. “Hyundai heeft in een hele korte tijd een aanzienlijke metamorfose doorgemaakt. Het is een jonge autofabrikant, die zich in een enorm tempo ontwikkelt. Onze auto’s worden sinds vijf jaar ontwikkeld door Europeanen en ook gebouwd in Europa. We praten nu over een heel ander Hyundai dan vijftien jaar geleden toen de modellen in Korea werden gemaakt en niet waren aangepast aan Europese eisen. We zijn daarin hondertachtig procent gedraaid. We introduceren deze maand de ix35, de opvolger van marktleider Tucson. Dat was veruit de best verkochte SUV van Nederland en is een onvoorstelbaar succes voor Hyundai geweest. Heel veel mensen zitten te wachten op die ix35, een Crossover die prima aansluit bij de vraag van de markt van dit moment. We verwachten dan ook een vliegende start te maken met dit nieuwe model. De ix35 leent zich uitstekend voor de zakelijke markt: hij is representatief, heeft groene milieulabels en zeer geavanceerde technologie waardoor de CO2-uitstoot tot een minimum is beperkt.” In dit kader heeft Hyundai de zogeheten Blue Filosofie ontwikkeld. Kwaad zegt hierover: “Hyundai is volop bezig met alternatieve aandrijftechnieken, maar focust zich voor de korte termijn tevens op het verder ontwikkelen van de huidige brandstofmotoren. Er is technologisch nog heel veel te verbeteren om een efficiëntere prestatie te krijgen uit de traditionele verbrandingsmotor. Wij hebben daartoe het Blue Programma geïntroduceerd: dat bevat o.a. een start-stopsysteem, waarbij, als je voor het stoplicht staat de motor afslaat en als je de koppeling intrapt de auto binnen een fractie van een seconde weer start. Dat scheelt vijftien procent aan brandstof in het stadsverkeer. Wij zorgen ervoor dat hierdoor de huidige auto’s substantieel zuiniger worden en minder CO2 uitstoten. Wij gaan alle toekomstige modellen, ook de ix35, uitrusten met dit systeem.”

De zakelijke markt

Hyundai biedt voor de zakelijke markt, onder meer speciale Business Edition-uitvoeringen, met aantrekkelijke leasetarieven en een lagere bijtelling. Kwaad: “We hebben voor alle modellen die zakelijk interessant zijn, business editions gemaakt. Deze bieden de berijder, voor een kleine meerprijs, een enorme vracht aan accessoires, maar de bijtelling valt veel beter uit. Dankzij de zeer moderne technologie zijn wij ook in staat om een heleboel varianten op de markt te brengen met groene brandstoflabels en kunnen we daarmee diverse modellen aanbieden met slechts twintig procent bijtelling. Dat scheelt duizenden euro’s op jaarbasis. Ook in dit soort ontwikkelingen lopen we voorop, het is alleen nog onvoldoende bekend. Een wagenparkbeheerder kan enorme besparingen realiseren op de kosten van z’n wagenpark door gewoon eens open minded Hyundai te overwegen.” Hans Kwaad wil ook graag benadrukken dat na de volwassenwording van Hyundai er weer een aantal stappen is toegevoegd: “Hyundai is een serieus alternatief dat de moeite waard is. Wij zijn erg ambitieus en willen ervoor zorgen dat mensen de ogen openen en met een andere blik naar Hyundai gaan kijken. Het zijn prachtige, Europees gestylde auto’s van een uitstekende kwaliteit. Vandaar ook dat we bij onze garantietermijnen (drie of vijf jaar) de gereden kilometers niet limiteren. Het is bij het grote publiek nog niet bekend, maar we hebben kwalitatief een van de beste producten in de markt. De auto’s zijn gemaakt van zeer degelijke materialen en zijn een stuk betaalbaarder dan de gevestigde orde. In het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar ook met het oog op de huidige economische crisis kun je door de keuze voor Hyundai tot wel twintig procent besparen op de kosten van je wagenpark De directeur/eigenaar die de MT500 leest, zou ik graag mee willen geven om dit merk te overwegen als serieus alternatief voor de gevestigde orde. Het zal je verrassen, de producten zijn rijk uitgerust, comfortabel, kwalitatief top en de restwaarden zijn gewoon goed.”

Greenib Car

Hub van Doorneweg 14, 2171 KZ Sassenheim
Postbus 281, 2170 AG Sassenheim
Telefoon: (0252) 24 03 40
Fax: (0252) 24 03 49
E-mail: [email protected]
www.hyundai.nl

 

Huizentekort oplossen? Flevoland zoekt jonge bedrijven die innoveren op woongebied

In samenwerking met Vodafone Business - Met Almere en Flevoland als gebied waar ruimte is voor innovatie, werkt de Green Innovation Hub aan de basis voor een zo duurzaam mogelijke woonwijk. Daarvoor zoekt initiatiefnemer René Visser nog innovatieve scaleups.

the green innovation hub vodafone rené visser

Om álle duurzame energie, mobiliteit én slim wonen-problematiek op te lossen, is René Visser (Vodafone) nog op zoek naar ‘mkb’ers met groeiambitie’. ‘We willen allerlei partijen samenbrengen om te bouwen aan de woonwijk van de toekomst.’

Innovatie-ecosysteem

Woning én klimaatproblematiek genoeg. Terwijl bouwend Nederland voor een bouwstop vreest, kampt het land volgens berekeningen met een woningtekort van zo’n 390 duizend woningen. De prognoses voor 2038 zijn dan ook niet veel rooskleuriger. Nederland stevent langzaam af op een inwonersaantal van meer dan 19 miljoen. De impact over een kleine vijftien jaar? Een huizentekort van zo’n één miljoen woningen.

‘In de komende tien jaar moeten er een miljoen huizen gebouwd worden’, zegt Visser, oprichter van de Green Innovation Hub. Dat is een innovatie-ecosysteem dat samenwerking tussen publieke en private partners stimuleert. ‘Terwijl de meeste binnensteden neigen naar overbevolking, is er in Almere en in Flevoland wél ruimte om nieuwe wijken te bouwen. Met de Green Innovation Hub willen we een beweging in Nederland in gang zetten. We brengen gemeenten, onderwijs, provincies, startups, scaleups én andere bedrijven samen om gezamenlijk te bouwen aan de woonwijk van de toekomst.’

Vijf hoofdthema’s

De Green Innovation Hub is een samenwerking tussen de gemeente Almere, VodafoneZiggo en de provincie Flevoland – met vijf hoofdthema’s als basis. ‘We kijken naar inclusie, energie, bouw, mobiliteit en voedselzekerheid, waarbij we altijd zoeken naar een digitale component. Dan moet je denken aan AI, data, Internet of Things (IoT), 5G of cloud-oplossingen. We richten ons met die thema’s op de ontwikkeling van digitale innovaties binnen het gebied waar je als mens wilt wonen.’

Innovatiecontest voor startups en scaleups

Dat doet de Green Innovation Hub met evenementen, masterclasses én hackathons, waarbij continu samenwerking gezocht wordt. Maar ook met een eigen wedstrijd voor ondernemers: de Green Innovation Hub Contest. ‘We richten ons op thema’s als duurzame energieoplossingen, mobiliteitsoplossingen én slim wonen. We bieden ondersteuning op maat én bieden de winnaar een kans om te leren van internationale best practices door middel van een studiereis.’

Maar de kracht van de contest ligt in het bundelen van ideeën, ziet Visser. Zo werkt de hub nauw samen met het DMI-ecosysteem, een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. ‘Op regionaal niveau werken we tevens samen met Horizon, de regionale ontwikkelingsmaatschappij van Flevoland. En UPALMERE!, de startup- en scaleup-programmering van de gemeente Almere. CollaborAll en BTG Branchevereniging maken het plaatje compleet. Zo werken we sámen aan de groei van de ondernemers.’

Innovatie in de kern

De wedstrijd werd in 2023 voor het eerst gehouden. Toen won de Amersfoortse startup Civity de Golden Award voor hun smartcity-dataplatform voor de energietransitie. Waar is Visser naar op zoek in 2024? ‘Wij zoeken naar bedrijven die al voorbij de prototype-fase zijn en klaar zijn voor opschaling, met digitale innovatie in hun kern. Ons doel is om niet alleen een fantastisch voorbeeld te vinden dat iedereen inspireert, maar we willen alle deelnemers ook écht een duwtje in de goede richting geven, met álle expertise die bij ons in de hub aanwezig is.’

Opschalen vanuit Almere

Zo wordt Almere dus de proeftuin voor een knap staaltje innovatiekracht. ‘Almere biedt een unieke kans, omdat er vanuit het niets hele wijken gebouwd gaan worden, inclusief de gehele infrastructuur’, zegt Majonne Bokelman, namens VodafoneZiggo één van de zes juryleden.

‘Ik hoop dat de wijken zo toekomstbestendig mogelijk kunnen worden opgezet. Persoonlijk ben ik met name geïnteresseerd in het vinden van innovaties op het gebied van energiemanagement en slim wonen. Dit is cruciaal om problematiek op te lossen, zowel in als rondom het huis. Ik kijk ernaar uit om oplossingen én mogelijkheden te vinden om vanaf de bouw integraal slimme huizen te creëren die energie besparen en gemak bieden, op grote schaal in een complete wijk.’

Mobiliteit is een ander belangrijk thema, zegt Visser. ‘Dit is vooral belangrijk bij de ontwikkeling van grote projecten, zoals de Pampus-woonwijk in Almere, die 30 duizend woningen zal tellen. Hoe krijgen we ‘s ochtends vroeg meer dan 30 duizend mensen naar de A6? We denken aan oplossingen, zoals hubs of deelmobiliteit, maar staan voor een aantal belangrijke uitdagingen. Ook voedselzekerheid, met korte voedselketens van boer tot bord, speelt ook een cruciale rol. We willen op deze manier iets waardevols doen voor Almere, dat vervolgens opgeschaald kan worden naar de rest van Nederland, of zelfs nog verder.’

‘Nederland wakker maken’

Visser is realistisch over de directe impact van de hub. ‘Het woningtekort gaan we niet direct oplossen, maar we kunnen wel een significante bijdrage leveren door samen te werken aan slimme, innovatieve oplossingen. Het gaat erom dat we een soort awareness creëren onder ondernemers en hen te helpen hun product of dienst verder op te schalen. We zetten een beweging in gang om Nederland wakker te maken. Zo kunnen we stappen zetten naar hoe we eigenlijk willen wonen, waarbij data, technologie en digitalisering inmiddels allemaal een centrale rol spelen. Maar dat kun je niet alleen.’

‘Veel problemen kun je namelijk niet eenzijdig oplossen’, concludeert Bokelman. ‘We moeten hier samen aan werken. Ik hoop dat bedrijven zich inschrijven die wél een product hebben, maar misschien zijn vastgelopen in de go-to-market. Je komt soms alleen verder wanneer je meerdere perspectieven, vanuit allerlei disciplines en achtergronden, samenbrengt. We willen de samenwerking tussen grote corporates en mkb’ers met groeiambitie faciliteren, zodat we Nederland naar een duurzamere toekomst helpen.’

Vliegwieleffect

De deadline voor de contest lag dit jaar op 27 maart. De inschrijving is inmiddels gesloten. Ondertussen kijkt Visser vooruit. ‘In februari hebben we ons éénjarig bestaan gevierd. Nu staan we op het punt om de grootte van ons kantoor bijna te vertienvoudigen. We willen ons nieuwe gebouw namelijk ook openstellen voor startups en scaleups die zich daar kunnen vestigen.’

‘We hebben in het eerste jaar vooral de basis op orde gesteld, nu willen we echt kansen gaan creëren voor impactondernemers. Er stranden namelijk nog te veel projecten in Nederland die wél impact zouden kunnen hebben. We willen anderen inspireren om de innovatie binnen de gebiedsontwikkeling aan te jagen — en een vliegwieleffect creëren.’

Lees ook: ‘IoT is een groot datafeestje’

Bezoek ons Experience Centre

Benieuwd  naar de werkplek van de toekomst? Ontdek het tijdens een persoonlijke en kleinschalige workshop in ons Experience Center op 20 maart.

Inschrijven
/