Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – Greenib Car

Hyundai, serieus alternatief voor gevestigde orde  

Greenib Car is de Nederlandse importeur van Hyundai. Het Zuid-Koreaanse automerk begon in 1967 met de productie van auto’s en in 1979 kwamen de eerste exemplaren naar Nederland.

 

Hyundai is inmiddels een wereldmerk en Hans Kwaad, managing director bij Greenib Car verklaart deze wereldwijde groei: “Hyundai is verkrijgbaar in 193 landen op de wereld en het grote voordeel daarvan is dat ze een enorme omzet maken, ook in een slecht jaar als 2009. Ze zijn een van de weinige fabrikanten die ook in 2009 een verdere groei hebben doorgemaakt, met name in opkomende landen als China, India en Zuid-Amerika. Hierdoor zijn ze inmiddels de op drie na grootste autofabrikant ter wereld. En vanwege deze grootte en het feit dat ze zo’n wereldwijde speler zijn, wordt er gefocust op alle alternatieve aandrijftechnieken. De budgetten die hiervoor benodigd zijn, zijn derhalve ook ruimschoots beschikbaar. Het gevolg daarvan is dat ze alle technologie die denkbaar is ook al hebben ontwikkeld. Het is nu een kwestie van afwachten wat per continent de technologie wordt die tot de nieuwe standaard wordt verheven. Hyundai is in ieder geval klaar voor iedere mogelijke variant.”

Het Blue Programma

“Er is dan ook nog eens een continue stroom van nieuwe modellen”, vervolgt Kwaad. “Hyundai heeft in een hele korte tijd een aanzienlijke metamorfose doorgemaakt. Het is een jonge autofabrikant, die zich in een enorm tempo ontwikkelt. Onze auto’s worden sinds vijf jaar ontwikkeld door Europeanen en ook gebouwd in Europa. We praten nu over een heel ander Hyundai dan vijftien jaar geleden toen de modellen in Korea werden gemaakt en niet waren aangepast aan Europese eisen. We zijn daarin hondertachtig procent gedraaid. We introduceren deze maand de ix35, de opvolger van marktleider Tucson. Dat was veruit de best verkochte SUV van Nederland en is een onvoorstelbaar succes voor Hyundai geweest. Heel veel mensen zitten te wachten op die ix35, een Crossover die prima aansluit bij de vraag van de markt van dit moment. We verwachten dan ook een vliegende start te maken met dit nieuwe model. De ix35 leent zich uitstekend voor de zakelijke markt: hij is representatief, heeft groene milieulabels en zeer geavanceerde technologie waardoor de CO2-uitstoot tot een minimum is beperkt.” In dit kader heeft Hyundai de zogeheten Blue Filosofie ontwikkeld. Kwaad zegt hierover: “Hyundai is volop bezig met alternatieve aandrijftechnieken, maar focust zich voor de korte termijn tevens op het verder ontwikkelen van de huidige brandstofmotoren. Er is technologisch nog heel veel te verbeteren om een efficiëntere prestatie te krijgen uit de traditionele verbrandingsmotor. Wij hebben daartoe het Blue Programma geïntroduceerd: dat bevat o.a. een start-stopsysteem, waarbij, als je voor het stoplicht staat de motor afslaat en als je de koppeling intrapt de auto binnen een fractie van een seconde weer start. Dat scheelt vijftien procent aan brandstof in het stadsverkeer. Wij zorgen ervoor dat hierdoor de huidige auto’s substantieel zuiniger worden en minder CO2 uitstoten. Wij gaan alle toekomstige modellen, ook de ix35, uitrusten met dit systeem.”

De zakelijke markt

Hyundai biedt voor de zakelijke markt, onder meer speciale Business Edition-uitvoeringen, met aantrekkelijke leasetarieven en een lagere bijtelling. Kwaad: “We hebben voor alle modellen die zakelijk interessant zijn, business editions gemaakt. Deze bieden de berijder, voor een kleine meerprijs, een enorme vracht aan accessoires, maar de bijtelling valt veel beter uit. Dankzij de zeer moderne technologie zijn wij ook in staat om een heleboel varianten op de markt te brengen met groene brandstoflabels en kunnen we daarmee diverse modellen aanbieden met slechts twintig procent bijtelling. Dat scheelt duizenden euro’s op jaarbasis. Ook in dit soort ontwikkelingen lopen we voorop, het is alleen nog onvoldoende bekend. Een wagenparkbeheerder kan enorme besparingen realiseren op de kosten van z’n wagenpark door gewoon eens open minded Hyundai te overwegen.” Hans Kwaad wil ook graag benadrukken dat na de volwassenwording van Hyundai er weer een aantal stappen is toegevoegd: “Hyundai is een serieus alternatief dat de moeite waard is. Wij zijn erg ambitieus en willen ervoor zorgen dat mensen de ogen openen en met een andere blik naar Hyundai gaan kijken. Het zijn prachtige, Europees gestylde auto’s van een uitstekende kwaliteit. Vandaar ook dat we bij onze garantietermijnen (drie of vijf jaar) de gereden kilometers niet limiteren. Het is bij het grote publiek nog niet bekend, maar we hebben kwalitatief een van de beste producten in de markt. De auto’s zijn gemaakt van zeer degelijke materialen en zijn een stuk betaalbaarder dan de gevestigde orde. In het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar ook met het oog op de huidige economische crisis kun je door de keuze voor Hyundai tot wel twintig procent besparen op de kosten van je wagenpark De directeur/eigenaar die de MT500 leest, zou ik graag mee willen geven om dit merk te overwegen als serieus alternatief voor de gevestigde orde. Het zal je verrassen, de producten zijn rijk uitgerust, comfortabel, kwalitatief top en de restwaarden zijn gewoon goed.”

Greenib Car

Hub van Doorneweg 14, 2171 KZ Sassenheim
Postbus 281, 2170 AG Sassenheim
Telefoon: (0252) 24 03 40
Fax: (0252) 24 03 49
E-mail: [email protected]
www.hyundai.nl

 

Daling spaarrentes op komst in 2025: ‘Spaarders moeten nú strategische keuzes maken’

In samenwerking met Raisin - De Europese Centrale Bank (ECB) heeft in 2024 enkele renteverlagingen doorgevoerd. Volgens De Nederlandsche Bank (DNB) zal dit leiden tot een daling van de spaarrentes in 2025. 'Voor spaarders betekent dit dat ze nu moeten handelen om nog te kunnen profiteren van de huidige rentepercentages', stelt Raisin Nederland.

spaarrente 2025

De economische situatie blijft complex voor Nederlandse spaarders. Met een geharmoniseerde inflatie in de eurozone van 2,3 procent en een hardnekkig hogere Nederlandse inflatie van 3,8 procent, staat het rendement op spaargeld onder druk.

‘Hoewel de Nederlandse economie tekenen van herstel toont, blijft de economische groei over heel 2024 achter bij eerdere voorspellingen’, waarschuwt Raisin. ‘In combinatie met de verwachte renteverlagingen betekent dit dat spaarders nú strategische keuzes moeten maken om hun spaargeld optimaal te laten renderen.’

Kort vastzetten, snel profiteren

De meeste Nederlanders laten hun spaargeld nog altijd op een vrij opneembare spaarrekening staan, maar volgens Raisin is dat niet de meest verstandige keuze in het huidige klimaat. ‘Met een termijndeposito zet je de huidige, relatief hoge rentes vast voor de hele looptijd’, stelt Raisin. ‘Zelfs als het algemene rentepeil daalt, blijf je profiteren van het percentage waarmee je bent ingestapt.’

Deze zekerheid komt met verschillende opties: van één maand tot meerdere jaren vastleggen, met rentepercentages die oplopen van 3 procent (voor een maand) tot 3,55 procent voor langere termijnen. ‘Zelfs bij kort vastleggen ontvang je al direct een hoger rendement dan op een reguliere spaarrekening.’

Nederlandse grootbanken blijven achter

Het verschil tussen Nederlandse en Europese banken wordt steeds duidelijker zichtbaar. Waar de drie grootste Nederlandse banken niet verder komen dan 1,70 procent rente op vrij opneembare spaarrekeningen, bieden andere Europese banken rentepercentages tot 2,87 procent per jaar.

De vier grootste Nederlandse banken houden de spaarrentes kunstmatig laag door stilzwijgend elkaars tarieven af te stemmen én klanten te verplichten naast een spaarrekening ook een betaalrekening te nemen, zo concludeerde de ACM in een recent rapport. Minister Heinen van Financiën geeft banken nu een jaar om hun rentebeleid transparanter te maken.

Gemiste kansen

Als antwoord op de lage rentes kiezen steeds meer Nederlanders ervoor om hun spaargeld in het buitenland onder te brengen, voornamelijk binnen de EU. Zo’n 15 miljard euro, zo blijkt uit recente gegevens van De Nederlandsche Bank.

Dit betekent een stevige groei ten opzichte van eind september 2023, toen het nog om 10,5 miljard euro ging. Toch is dat slechts een druppel op een gloeiende plaat: het totale spaargeld op Nederlandse spaarrekening bedraagt ongeveer 480 miljard euro.

Een gemiste kans, stelt Raisin. ‘Je hoeft niet eens over te stappen in de traditionele zin. Het is mogelijk om je bestaande betaalrekening aan te houden en daarnaast een online spaarrekening te openen bij een bank die betere voorwaarden biedt.’

Beschermd door garantiestelsels

Het spaarplatform Raisin werkt inmiddels samen met meer dan 40 partnerbanken verspreid over Europa. De drempel om over de grens te sparen wordt volgens Raisin vaak overschat. ‘Alle partnerbanken nemen verplicht deel aan hun nationale depositogarantiestelsels dat je banktegoeden tot 100.000 euro per bank, per rekeninghouder (of een gelijkwaardig bedrag in de lokale valuta) beschermt.’

Het platform maakt het proces laagdrempelig met een gratis account dat binnen vijftien minuten is opgezet. ‘Daarna heb je direct toegang tot het complete aanbod van spaarrekeningen en termijndeposito’s, met ondersteuning van een Nederlandse klantenservice.’

De genoemde rentes gelden op 9 januari 2025 en zijn onder voorbehoud van wijzigingen.