Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De invloed van 3D-printen op oude ambachten

Ook ambachtelijke productiebedrijven kunnen profiteren van nieuwe technologie als 3D-printen. Zoals de goudsmederij.

Enige tijd geleden schreef ik een stukje over het gebruik van 3D-printers voor kunstenaars, specifiek voor goudsmeden. Vrij snel erna kreeg ik een e-mail van een goudsmid die mij schreef dat hij mijn artikel erg leuk vond. Mensen in zijn vak kijken namelijk vaak heel negatief aan tegen het gebruik van nieuwe technologie voor dit vakgebied, terwijl het zoveel kan toevoegen. Hij vertelde me vervolgens dingen over het gebruik van 3D-printers voor het maken van juwelen, die mijn ogen weer verder openden voor de mogelijkheden van deze technologie.

Topkwaliteit

De bewuste smid was zelf actief in het topsegment van zijn vak, zeg maar: het kostenniveau van 750 tot 20.000 euro voor een item. De huidige kwaliteit 3D-printers is niet goed genoeg om in dit segment ringen, kettingen of oorbellen te maken. Toch is er in dit segment bijna geen product dat niet dankzij een 3D-printer tot stand is gekomen, vertelt hij. De 3D-printer heeft namelijk met succes het aloude proces van een mal maken voor het juweel weer nieuw leven ingeblazen. Volgens hem had 5 jaar geleden misschien 5 procent van de goudsmeden iets met 3D-printers, nu zat dat aantal al boven de 80 procent. Wel zijn er volgens hem nog steeds veel andere juwelenmakers, met name in het middensegment, die het gebruik van 3D-printers met de nek aankijken.

Kunst

Sommige mensen stellen dat ontwerpen voor 3D-printing geen kunst is. Toch kan lang niet iedereen die kan werken met een 3D CAD-programma ook mooie juwelen maken. Is het dus niet zo dat het ontwerpen nog steeds een kunst is, maar dat het alleen een iets andere technische vaardigheid vraagt? Net zoals in de muziek het maken van goede dance en trance ook een kunst is, hoewel je er geen gitaar voor hoeft te kunnen bespelen of noten hoeft te kunnen lezen.

Nieuwe technologie voor oude methodes

Het interessante aan de case van de goudsmid vond ik dat men een oude technologie – het maken van juwelen met behulp van een mal – combineert met nieuwe tech: 3D-printen. Men gebruikt dus nieuwe technologie om een oude productiemethode die al vele jaren bestaat te verbeteren. Hierbij wordt ook nadrukkelijk gebruik gemaakt van de nieuwe mogelijkheden die deze productiemethode heeft, want met een 3D-printer zijn vormen mogelijk die anders niet gemaakt zouden kunnen worden. Vervolgens is het weer een traditionele wijze waarop het goud wordt gegoten en het juweel wordt gemaakt.

Dubbele invloed

Zo heeft de 3D-printer dus een dubbele invloed op de sieradenbranche. Er zijn al veel sieraden te koop in het goedkopere segment van de markt die direct geprint worden. Via bijvoorbeeld Shapeways bieden kunstenaars deze producten aan de consument aan in verschillende materialen, van gepolijst goud of staal tot echt zilver. In het duurdere segment van de markt hebben 3D-printtechnieken de aloude productiemethoden met mallen nieuw leven ingeblazen. Ook voegt deze nieuwe technologie extra mogelijkheden toe aan het ontwerp. Kunstenaars kunnen nu hun 'bijzondere' ingevingen ook daadwerkelijk maken, niet gehinderd door de menselijke beperkingen bij het vervaardigen ervan.

Ook in uw vak?

Het voorbeeld laat zien dat in vrijwel elk vakgebied, hoe ambachtelijk ook, 3D-printen toegevoegde waarde kan hebben, zonder traditionele productiemethoden meteen (volledig) overbodig te maken. Goed om bij stil te staan. Welke extra mogelijkheden biedt nieuwe technologie uw productiemethoden en -processen?

Meer over de revolutie van werk?