Veel ceo's zijn er niet op Twitter te vinden. Maar de hoogste baas van Opel wel. En dat hij 10.000 volgers heeft, laat hij dan ook graag weten.
Dr. Karl-Thomas Neumann, zoals de topman van Opel heet, is nu bijna 2 jaar actief op Twitter. In die 2 jaar stuurde hij 1.321 tweets de wereld in, zo'n 2 per dag. Inmiddels heeft hij ruim 10.000 volgers. Hij is de eerste ceo van een Europese autofabrikant die het medium zo intensief gebruikt om nieuws over het merk te delen. Neumann is op Twitter te vinden via @KT_Neumann en #askKTN.
Neumann communiceert met zijn volgers via #askKTN, geeft Twitterviews met SPIEGEL Online over het product- en motoroffensief van Opel of met de jury van 'Auto Best' over de trofee 'Best Buy Car of Europe for 2015', die de Opel Corsa ten deel viel. Ook brengt hij live verslag, backstage, op de grootste autoshows. En we weten nu in wat voor auto hij zelf rijdt.
Mein neuer Insignia hat #OpelOnStar und ist der Star meines neuen Videocasts. Stay tuned. http://t.co/MInXWIEsfc pic.twitter.com/44nKpnxSS1
— Karl-Thomas Neumann (@KT_Neumann) July 9, 2015
YouTube
Neumanns communicatie via de nieuwe media richt zich tot iedereen die geïnteresseerd is in Opel. De CEO is ook actief met videocasting op YouTube en hij geeft ook commentaar bij actuele gebeurtenissen, zoals de staking in de Duitse kinderopvang.
Ice bucket challenge
En hij neemt deel aan online happenings, zoals de legendarische #Icebucketchallenge (wat lijkt dat allemaal alweer lang geleden, zeg…)
Persbericht de wereld in
Neumann stuurde over zijn 10.000 volgers meteen maar trots een persbericht de wereld in. Nieuws dat in de kritische Twitter-gemeenschap meteen met een korreltje zout werd genomen.
Opel noemt topman @KT_Neumann succesvol op social media omdat hij (ondermeer) na 2 jaar inmiddels meer dan 10.000 volgers heeft. Kan beter.
— Pieter Botman (@AM_Pieter) July 9, 2015
Persbericht met wereldnieuws: Opel-topman @KT_Neumann heeft 10.000 volgers! http://t.co/CexMJM1ry8 …via @rolfvenema
— Albert Jan Swart (@AlbertJanSwart) July 9, 2015
Twitter is trots
Twitter zegt zelf in elk geval wel trots te zijn op Neumann. Zoals Thomas de Buhr, managing director van het Duitse deel van het microblognetwerk, zegt: 'Neumann is een van de weinige Duitse bedrijfsleiders die Twitter gebruikt voor externe communicatie. Zijn account en tweets zijn authentiek, actueel en geknipt voor een innovatief automerk. Internationaal onderzoek toont aan dat dit een positieve invloed heeft op het imago van het bedrijf en dat de werknemers zich ook beter identificeren met het bedrijf.'
Wat is het effect?
En het moet gezegd: in Nederland is inderdaad vrijwel geen enkele ceo te vinden op sociale media. Sterker nog: er wordt ook nauwelijks over ze gesproken, blijkt uit onderzoek voor MT. En dat terwijl veelbesproken ceo's het ook goed blijken te doen qua bedrijfsprestaties.
Opkrabbelen
Ook voor Opel lijkt dit principe trouwens opgeld te doen. Het bedrijf beleefde een aantal moeilijke jaren, maar lijkt nu weer op te krabbelen. De autofabrikant beleefde in 2014 zijn beste jaar sinds tijden. Het bedrijf leverde dat jaar 1.076.000 voertuigen af in Europa, een stijging van 35.000 auto's, oftewel een groei van 3 procent. Opel deed het daarmee beter dan de Europese markt, die 2 procent groeide. Ook in Nederland realiseerde Opel een groei in marktaandeel, met bijna 0,3 procentpunt. Maar of dat aan de tweets van Neumann ligt, dat durven we natuurlijk niet te zeggen…
Lees ook:
-
Je ceo op sociale media besproken? Dan stijgt je merkwaarde
-
Het lot van AEX-ceo's: niemand praat over ze
- De 10 bedrijven die in 2014 het nieuws beheersten
Zelf ook niets missen van de digitale revolutie? Lees dan de meest recente printeditie van Management Team. Ben je nog geen abonnee? Vraag de huidige editie dan aan als gratis proefnummer.