De functionaliteit staat sinds kort in het bètahoekje van de app. Achter die knop, helemaal rechtsboven, kunnen klanten alvast de nieuwe Recepten Scanner uitproberen. Zij maken met de app een foto van een willekeurig recept. De ingrediënten worden vervolgens automatisch vertaald naar Albert Heijn-producten en staan binnen een seconde op het boodschappenlijstje.
Generatieve AI in het schap
‘We doen dit met behulp van generatieve AI’, zegt Wilco Brandt, hoofd van Customer Technology. ‘Zo wordt de Recepten Scanner als vanzelf steeds slimmer en herkent hij nu bijvoorbeeld ook het verschil tussen tomaat en tomatenblokjes. Ook de hoeveelheid wordt aangepast naar het aantal personen dat mee-eet.’
Albert Heijn ziet in artificial intelligence vooral een middel om de dagelijkse boodschappen makkelijker te maken. Het ontwikkelen van dit soort nieuwe toepassingen gebeurt in Gen AI Labs, een startup die het bedrijf onlangs lanceerde.
‘Hier kunnen we toepassingen met AI snel en experimenteel verkennen’, vertelt Noortje van Genugten. Ze leidt de data-afdeling bij Albert Heijn. ‘De Recepten Scanner is de eerste generatieve AI-toepassing die we nu naar de klant brengen, maar daar zal het niet bij blijven.’
Automatisch een boodschappenlijstje
Zo wordt in het Gen AI Lab onder meer een pilot gedaan met ‘Vegaswop’. ‘Met deze toepassing krijg je van een recept in de Allerhande automatisch een vegetarische variant. Straks kun je ook kiezen voor een alternatief dat de uitstoot van CO2 vermindert’, aldus Van Genugten.
Boodschappenlijstjes maken. Bijna iedereen doet het, maar weinig mensen hebben er echt lol in. ‘Artificial intelligence biedt mogelijkheden om die steeds terugkerende taak veel makkelijker te maken. Hetzelfde geldt voor de vraag: wat eten we vanavond. Of deze: ik wil ingrediënten voor een gezond recept. Ook daarin gaan we AI-oplossingen ontwikkelen’, aldus Brandt.
Food & Tech
- Albert Heijn organiseerde onlangs een Food & Tech Week
- De week eindigde met een 24-uurs hackathon
- Medewerkers van Albert Heijn werkten in groepen aan nieuwe oplossingen
- Zo’n 10 gepitchte innovaties smaken volgens de supermarktketen naar meer
AH Tech Labs
Het bouwen aan proof of concepts in een lab-omgeving is voor Albert Heijn overigens geen nieuw speelveld. Dat doet het bedrijf al sinds 2011. In de zogeheten AH Tech Labs werken business developers, software-engineers en UX-designers aan de ontwikkeling van, wat de retailer noemt, next big things. Met als doel? Boodschappen doen makkelijker maken voor iedereen.
‘In zo’n lab-setting is ook AH Overblijvers ontwikkeld, een manier om voedselverspilling tegen te gaan. Dat zijn producten in het schap die hun houdbaarheidsdatum naderen of uit het assortiment gaan. Via de app kunnen klanten die als pakket reserveren en aan het einde van de dag ophalen’, aldus Brandt.
‘We zijn dit vorig jaar begonnen als proef bij een handjevol locaties en hebben het vervolgens binnen twee maanden uitgerold naar al onze winkels.’
Minder voedselverspilling
De Zaanse grootgrutter wil in 2030 de helft minder voedsel verspillen ten opzichte van 2015. Een andere innovatie die hiervoor moet zorgen is het dynamisch afprijzen. Door middel van elektronische labels kan Albert Heijn de prijzen van producten voortdurend aanpassen. Zo wordt bijvoorbeeld een pak melk die richting houdbaarheidsdatum gaat afgeprijsd. Volgens Van Genugten bespaart de supermarkt hiermee per jaar 250.000 ton aan weggegooid voedsel.
‘Dit gebeurt volledig automatisch. De code schrijven en algoritmes ontwikkelen was niet de grootste uitdaging. Veel moeilijker was het om die te laten communiceren met onze systemen en dit op schaal (lees: 1.000 winkels) operationeel te krijgen. Het moet nu eenmaal altijd goed werken’, vertelt de data-analist.
Het testen van nieuwe producten gebeurt op verschillende manieren. Soms is dat in de app, door middel van A/B-testen of, zoals eerder genoemd, in een speciaal daarvoor gecreëerde bètahoek. Andere keren gebeurt dat op de winkelvloer.
Find my product
Niet alle ideeën worden een instant succes. Zo droomt Brandt als Head of Customer Technology al heel lang over een persoonlijke boodschappen-assistent. Een klant staat in de winkel, zoekt de gebakken uitjes van Go-Tan en gebruikt z’n mobiel om bij het juiste schap te komen.
‘De eerste variant van zo’n oplossing lanceerden we zes jaar geleden al. Eigenlijk wil je dat de app de juiste plek tot op de millimeter nauwkeurig aangeeft. Locatiebepaling in de winkel was als technologie alleen zover nog niet. Speciale looproutes op basis van je boodschappenlijstje was qua innovatie toen nog het maximaal haalbare.’
Inmiddels doet de retailer proeven met ‘Find my product’. In samenwerking met Signify zijn lampen uitgerust met technologie die de exacte locatie van een klant én alle producten op de winkelvloer bepaalt. ‘We kunnen mensen hiermee snel en heel nauwkeurig naar de juiste locatie begeleiden. Ik had gehoopt dat we hiermee verder zouden zijn, maar de technologie wordt nog steeds getest. Het blijkt in de praktijk namelijk heel complex om dit voor elkaar te krijgen.
Lees ook deze artikelen over retail:
- 5 tips om met je product in de schappen van de supermarkt te komen
- Deze 5 strategieën brengen Picnic en Coolblue succes in Duitsland
- 6 redenen waarom de Lidl-formule werkt in Nederland