-
Milieu en mensen
Modereus C&A is het ernst met mvo. Het bedrijf richtte SOCAM op, een onafhankelijke controlerende instantie. De onderneming controleert de toeleveranciers van C&A. Het modeconcern is – na een storm van kritiek in de jaren negentig – scherp op de arbeidsomstandigheden in met name Zuid-Oost Azië. SOCAM voert ruim duizend inspecties per jaar uit. Daarnaast zet C&A in op groen – 80 procent van het plastic wordt gerecycled, een besparing van 5.386 ton kunststof en 3,2 miljoen euro aan energiekosten – en biologisch – steeds meer kleding wordt geproduceerd van biologisch katoen.
- Led: duurder én beter Niets nieuws aan led-verlichting. De techniek bestaat al sinds 1920, pas de laatste jaren wordt het echte potentieel van de led-lamp benut. De lamp is duurder, duurzamer en veel milieuvriendelijker dan standaardverlichting en spaarlampen. Led-lampmaker Cree verlicht zijn volledige kantoor met ledverlichting en bespaarde 48 procent op de energierekening. Maar het kan nog schoner. Solar Cynergy maakt led-straatverlichting die gevoed wordt door zonnecellen. Energiegebruik: nul. Levensduur: meer dan twintig jaar. Klein addertje onder het gras. De zonneled kost ruim 100 dollar per stuk. In Nederland bestelt u uw ledlampen bij Tendris.
- Groen bouwen
Beton is een logische keuze bij nieuwbouw. Helaas is dit gemaksbouwmiddel sterk vervuilend. Zeven procent van alle CO2 uitstoot in de wereld wordt veroorzaakt door de productie van beton. Bitublocks worden voor de volle 100 procent gemaakt van afval. Zes keer sterker dan beton, minder vervuilend en een oplossing voor groeiende afvalbergen.
- Lastige jongeren
Een buurt die verpaupert door lastige jongeren kan een onderneming de kop kosten. Stichting Streetcorner vraagt ondernemers om probleemjongeren een kans te bieden. Hotel Okura bijvoorbeeld, werkt samen met Amsterdamse buurtjongeren in achterstandsituaties. Zij doen klussen in het hotel, de overlast in de buurt neemt af en de band tussen hotel en omgeving wordt sterker.
- Gezamenlijk vervoer
Douwe Egberts, Masterfoods en Unipro Bakery vervoeren hun producten in één vrachtwagen naar gezamenlijke klanten. Dit scheelt per jaar zo’n 400.000 vrachtwagenkilometers. De bedrijven sparen geld uit, de wegen worden ontzien en de CO2-uitstoot daalt. Deze drie bedrijven zijn niet de enige: sinds de start van het subsidieprogramma Transportbesparing in 1999, rijdt het Nederlandse bedrijfsleven jaarlijks 5,2 miljoen kilometer minder.
- 6. Concentreren
Unilever spaart het milieu door geconcentreerder te werken. Wasmiddelen en vloeistoffen zijn minimaal de helft ingedikt, de plastic flessen krimpen evenredig. Het driedubbel geconcentreerde wasmiddel All Small & Mighty leverde een besparing op van bijna 5 miljoen liter diesel, 4,5 miljoen kilo plastic en ruim 24 miljoen vierkante meter karton. Dit najaar is Procter & Gamble begonnen met het dubbel concentreren van al zijn vloeistoffen.
- Zorg voor mensen
Ook de zorg voor uw personeel hoort bij mvo. Bierbrouwer Heineken voorziet zijn werknemers in Afrika van gratis gezondheidszorg. Personeelsleden krijgen – waar nodig – een levenslange behandeling tegen HIV. De bierbrouwer leidt ook de behandelteams op. Het bedrijf vaart er wel bij. De personeelskosten gingen omlaag, werknemers waren minder vaak ziek én ze voelden zich meer betrokken bij het bedrijf. Het past in filosofie van de 3 P’s – People, Planet en Profit – die Heineken nastreeft.
- Maatschappelijk bedrijfsuitje
Steeds vaker gebruiken bedrijven personeelsuitjes om zich in te zetten voor de maatschappij. Robin Good, een advies- en organisatiebureau, regelt dit. Via het mvo-bedrijf legde Bouwfonds ter gelegenheid van haar zestigjarig bestaan onder meer een belevenistuin aan voor een school voor doofblinde kinderen en werd het activiteitencentrum van een instelling voor verstandelijk gehandicapten opgeknapt.
- 9. Goed doen vanuit business
Postbedrijf TNT zet zich al jaren in voor de bestrijding van honger in de wereld door samenwerking met het World Food Programme (WFP) van de Verenigde Naties. Maar topman Peter Bakker wil meer. Het bedrijf gaat ook de strijd aan tegen de opwarming van de aarde. Voor het Driving Cleanprogramma moeten volgend jaar alle 275 vrachtwagens zijn vervangen voor de schoonst mogelijke – goed voor 50 procent minder CO2. Ook de 50.000 bestelbusjes van het bedrijf moeten schoner door het aanbrengen van roetfilters of het gebruik van biodiesel. In Rotterdam test TNT twee elektrische wagens – als die proef slaagt, volgt de rest van de wereld. TNT scoort met zijn aanpak hoog op de internationale Dow Jones Sustainability Index. Topman Bakker geeft het goede voorbeeld: hij verruilde zijn Porsche voor een Toyota Prius. Zakelijk rijdt hij een hybride Lexus.
- Energie uit suiker
Biobrandstof is hét buzzwoord van 2007. Helaas is de minder vervuilende brandstof funest voor arme landen. De maïsprijs gaat door het dak en het tropisch regenwoud wordt in recordtempo gekapt voor de kweek van soja en palmolie. Suiker wordt hét buzzwoord van 2008. Er is suiker in overvloed en het is ideaal om brandstof (ethanol) van te maken. Helaas worden de suikerbergen van Brazilië en Afrika nog altijd buiten de grenzen van de protectionistische VS en Europa gehouden. Liever andere landen kaalplukken dan de lokale suikermarkt om zeep helpen, lijkt het devies. Vraag is hoelang de blokkade stand kan houden. Nadelen van suiker: hoger gebruik en nog nauwelijks een positief effect op het klimaat. Sony experimenteert inmiddels met een suikerbatterij.
auteurs: Rutger Betlem en Simonne van Gennip