De Amsterdamse startup Workwize wint daarmee de Startup van het Jaar-beker en mag een jaar lang de prestigieuze titel dragen.
Inkoopplatform voor hybride werkers
Workwize helpt bedrijven in het nieuwe tijdperk van hybride werken. De startup van Meyer, Sebastiaan Scholten, Dirk Kranendijk en Victor Dik ontwikkelt een inkoopplatform voor thuiswerkers. Medewerkers van aangesloten bedrijven kunnen er eenvoudig spullen bestellen zoals bureaus, koffie en printpapier. Bedrijven bepalen uit welke producten medewerkers kunnen kiezen, en via Workwize kunnen ze zaken als laptops ook blijven managen tijdens hun levensduur.
Half januari haalde Workwize nog 1,5 miljoen euro groeifinanciering op. Grote namen als Mollie, Catawiki, Netflix en Douwe Egberts zijn klant bij het in 2020 opgerichte bedrijf, dat inmiddels zo’n 7.000 actieve gebruikers heeft.
Lees ook: Hoe Startup van het Jaar Workwize een schaalbaar bedrijf bouwt
‘Markt wordt gigantisch’
‘Workwize heeft meteen gezien dat dit een markt is die gigantisch wordt en snel klanten aangesloten. Vanaf dag één sloeg het aan’, aldus juryvoorzitter Philip Bueters (MT/Sprout).
De jury bestond dit jaar verder uit Valentine van der Lande (Oot), Laura Rooseboom (StartGreen Capital, Borski Fund), Felix Hermsen (Neurolytics, Startup van het Jaar 2021) en Reinder Lubbers (No Such Ventures). ‘De inkomstenstroom is stabiel, ook over langere tijd. En Workwize heeft knap meebewogen met de klantvraag door onder meer asset management toe te voegen aan hun platform.’
Runners-up
‘Fantastisch. We zijn hier heel blij mee. Niet alleen ik, maar hele founding team’, aldus Meyer na de virtuele bekeruitreiking. Workwize liet drie sterke concurrenten achter zich die eerder uit een shortlist van 12 genomineerde startups waren geselecteerd.
Volgens de jury was de afstand tussen de winnaar en de runners-up dit jaar klein. ‘De kwaliteit van de deelnemende startups en hun pitches was hoog, en wat schaalbaarheid en ambities betreft gaven ze elkaar weinig toe,’ aldus Bueters.
Anyways
Anyways is een aanbieder van een flexibel auto-abonnement. Bij de startup van Wesley de Kruijff en Ilse Vonk kiest de klant voor een autotype en krijgt een nieuwe of tweedehands auto voor de deur, afkomstig uit de vloot van dealers waarmee Anyways samenwerkt. De auto kan op ieder moment worden ingeleverd of geruild tegen een ander type. Anyways positioneert zich zo als alternatief voor de traditionele manieren van autobezit: kopen, huren en leasen. De jury: ‘Het is een verfrissende manier van kijken naar een auto, die weg blijft van merk, model of kleur. Daardoor staat de auto niet langer centraal, maar de behoefte aan mobiliteit. Anyways snapt het acquisitiespel in de automotive goed en investeert in de platformfunctie en blijft daarbij ‘asset light’. Door de relatief grote maandbedragen zijn de acquisitiekosten bovendien snel terugverdiend.’
Orderli
Medefinalist Orderli maakt een biertje bestellen via een QR-code en je smartphone makkelijk, zonder dat je een app hoeft te installeren. Oprichters Dorus van den Oord, Maurits Franken en Sven van der Zee deden vorig jaar mee aan Y Combinator, het befaamde startup-programma in Silicon Valley. Volgens de jury hebben ze daaruit de juiste lessen getrokken. ‘Ze focussen zich nu alleen op het bestellen van drankjes, met veel bestelmomenten en een hoog volume. Ook richten ze zich op een grote, Europese markt en kunnen ze hun bestelsoftware inzetten als marketingplatform voor grote biermerken.’
Salarise
Last but not least in de competitie was Salarise, de startup die is opgericht door onder anderen Kalo Bagijn en wordt gerund door Paul Spronk en Claire Dussenbroek. Zij willen de financiële gezondheid van werknemers verbeteren door hun schulden te herfinancieren via een platform, waarop particulieren als investeerders optreden. Door samen te werken met werkgevers beschikt Salarise over de data die helpen om persoonlijke leningen over te sluiten tegen een lagere rente. ‘We zijn onder de indruk van het ervaren team en de belangrijke maatschappelijke opdracht die Salarsie zichzelf stelt: de financiële gezondheid van mensen’, aldus de jury. ‘Salarise voorziet daarnaast ook in een behoefte, met een model dat in Engeland zichzelf al bewijst. Lenen is namelijk nog steeds duur.’