Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nieuw bedrijf Yobbers- en HelloPrint-oprichters laat jongeren vanuit Spanje voor scaleups bellen

Scaleups hebben vaak weinig tijd voor het opzetten van een goede klantenservice, is de pitch van startup weWow, een initiatief van de ondernemers achter Yobbers en HelloPrint. Deze nieuwe startup helpt groeibedrijven als Otrium en Housing Anywhere met hogeropgeleide klantenservicemedewerkers. Hoe slagen ze erin afgestudeerden te strikken voor callcenterwerk, terwijl de arbeidsmarkt krap is?

wewow

In één jaar tijd een bedrijf met liefst 75 medewerkers uit de grond stampen. Bij startup weWow zijn ze erin geslaagd.

De formule daarvoor is simpel, maar kennelijk doeltreffend. Neem groeibedrijven de klantenservice uit handen met een team dat je vanuit de Spaanse zonstad Valencia laat werken.

Van de oprichters van Yobbers en HelloPrint

Als weWow een rockband was, had je het gerust een ‘supergroep’ kunnen noemen. Het bedrijf is opgericht en gefinancierd door zakenlui die we kennen van andere succesvolle startups: Yobbers-oprichter Casper Lemmen, HelloPrint-manager Robin van Driel Vis en HelloPrint-oprichter Hans Scheffer als grootste aandeelhouder.

De Yobbers- en HelloPrint-lieden kennen elkaar uit Valencia. Lemmen opende er in 2019 een kantoor dat in hetzelfde gebouw zit als de Spaanse afdeling van HelloPrint, waar Van Driel Vis alweer acht jaar werkt. Laatstgenoemde kwam met het idee voor weWow en wist Lemmen en Scheffer mee te krijgen in zijn enthousiasme.

WeWow huist nu in hetzelfde pand, maar dan drie etages hoger. Het Yobbers-kantoor – toen nog: Grenzelooswerk – dat Lemmen er in 2019 opende, doekte hij vanwege de coronacrisis tijdelijk op, maar sinds afgelopen maand heeft ook Yobbers weer een eigen kantoor in Valencia – tegenover weWow.

Startup weWow verzorgt momenteel de klantenservice voor zes scaleups, waaronder modeplatform Otrium, woningverhuursite Housing Anywhere en softwarebedrijven Dixa en Vituagym

‘Deze bedrijven groeien onstuimig hard’, zegt Van Driel Vis. ‘Ze schalen soms in één keer in vijf landen op en willen zich vooral blijven richten op hun product, in plaats van tegelijkertijd een afdeling voor de klantenservice en klantreis op te moeten richten. Dat nemen wij ze uit handen.’ Afgelopen jaar leverde dat een omzet op van ‘meer dan 1 miljoen euro’, aldus Van Driel Vis.

weWow wil hogeropgeleiden trekken

Het grote verschil met reguliere callcenters is volgens Van Driel Vis dat zijn startup uitsluitend werkt met hogeropgeleiden.

‘Het is klantenservice, maar we zien dat hogeropgeleiden meer gevoel hebben bij deze bedrijven. Ze presteren daardoor beter. Dat leidt tot een hogere conversie. Bij traditionele callcenters is het vaak inklokken, uitklokken en het werk zit erop. Bij ons is dat anders. Wij snappen de scaleups waarmee we werken, omdat we zelf uit de scaleup-industrie komen.’

Hogeropgeleiden hebben meer gevoel bij deze bedrijven, merken we

Van Driel Vis en zijn compagnons verlangen van sollicitanten ook nadrukkelijk dat ze affiniteit hebben met de cultuur van de bedrijven waarvoor ze werken.

Van Driel Vis: ‘Het bedrijf Vituagym houdt bijvoorbeeld van sportieve mensen, dus recruiten we met dat soort mensen in ons achterhoofd. De mensen die voor Otrium werken, zijn veel met mode bezig.’

Afnemers krijgen bij weWow zelfs hun eigen behangetje in het kantoor. De kantoorvloer in Valencia is opgedeeld in zes delen, die allen hun eigen stijl hebben – naar die van de klant. ‘Een deel van onze medewerkers loopt zelfs in sweaters van de klant rond.’

Krappe arbeidsmarkt

Affiniteit met de klant, een hbo- of universitair diploma, het zijn nogal wat vereisten voor een klantenservicebaantje. Hoe slagen de ondernemers erin zoveel mensen op de loonlijst te krijgen, terwijl de arbeidsmarkt krapper dan krap is?

Door doorgroeimogelijkheden te bieden, stelt Marije Sluis, een voormalig Business Models Inc-manager die voor weWow de dagelijkse operatie aanstuurt. ‘Ze kunnen bijvoorbeeld doorgroeien tot marketingmanager voor onze klanten of tot IT-manager binnen ons eigen bedrijf.’

Valencia telt veel Erasmus-studenten, die nog niet naar huis willen

Ook de factor Valencia helpt natuurlijk mee. Sluis: ‘We kunnen ze een mooie buitenlandervaring bieden in een stad waar de zon bijna altijd schijnt. Bovendien zitten er hier veel Erasmus-studenten, die na hun studie nog niet terug naar huis willen. Wij bieden ze een salaris aan dat boven de markt zit in Spanje.’

Eigen woning regelen in Spanje

Wat het gemiddelde uurtarief is, wil Sluis niet kwijt. Sommige vacatures op de site van weWow spreken over 1.300 tot 1.800 euro per maand. Voor Nederlandse begrippen het minimumloon, maar in Spanje kun je er meer mee. Het levensonderhoud is daar stukken goedkoper is dan in Nederland. 

In tegenstelling tot uitzender Yobbers regelt weWow geen accommodatie voor zijn werknemers. Van Driel Vis: ‘Hoogopgeleide mensen zijn volgens mij prima in staat zijn om hun eigen woning te regelen. Je wil het ook niet te makkelijk maken, want dan krijg je misschien mensen die met de verkeerde redenen bij ons komen werken.’

Wel helpt weWow medewerkers aan relevante verhuursites en sturen ze een berichtje in de WhatsApp-groep als mensen woonruimte nodig hebben.

weWow wil naar 250 fte

Werken er nu nog ‘maar’ 75 mensen bij weWow, tegen het eind van dit jaar moeten dit er 250 zijn, aldus Van Driel Vis. Mogelijk zullen ze in de toekomst nog een extra kantoor in een andere stad openen. De ondernemers financieren hun startup nog altijd uit eigen zak. Naast Lemmen, Van Driel Vis en Scheffer zijn nog drie financiers uit HelloPrint en Yobbers betrokken.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

We willen het liefst zo lang mogelijk bootstrappend groeien

Of ze nog op zoek zijn naar investeerders? ‘We willen het liefst zo lang mogelijk bootstrappend groeien’, zegt de ondernemer. Hij voegt er gekscherend aan toe: ‘Maar als er investeerders zijn die onder goede voorwaarden van 5 miljoen euro af willen, mogen ze altijd bellen.’