Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Van nul opdrachten naar 70 procent groei: de razendsnelle corona-pivot van Pim Bertens

Door de coronacrisis werden in één keer alle opdrachten van Pim Bertens’ entertainmentbedrijf gecanceld. De oud-BinckBank-ondernemer herpakte zich echter moeiteloos.

Bertens ramde een megastudio voor online en tv-producties uit de grond in Udenhout. ‘Hilversum in Brabant’, wordt de studio nu al genoemd.

Een succesvolle exit bij zijn voormalige bedrijf Binckbank in 2008 maakte Bertens (foto rechts) miljonair. Zoals dat gaat bij vermogenden, kreeg Bertens de afgelopen jaren geregeld ondernemers over de vloer die een lening nodig hadden. Bij de bank konden ze geen geld lospeuteren, dus wie weet wél bij Bertens. Bij negen van de tien aan hem gepresenteerde bedrijfsplannen snapte Bertens echter wel waarom de bank ‘nee’ had gezegd.

Eén bedrijfsplan leek Bertens echter wél interessant: ondernemer Maurice Meijer had een kek quizbedrijfje, Quizzzit geheten. Hij organiseerde bedrijfsquizzen voor personeelsfeestjes, wat hem jaarlijks zo’n 8.000 euro opleverde.

Ik hou van Holland-sausje

Geinig idee, dacht Bertens. Samen met zijn man en zakenpartner Mitchell Janssen besloot Bertens helft van de aandelen te kopen, om het bedrijf vervolgens te professionaliseren. De quizzen kregen een Ik hou van Holland-sausje, met karaoke, muziek- en wetenschapsvragen. De vragen werden op een groot scherm geprojecteerd, terwijl het personeel via speciale stemkastjes deelnam.

Soms hadden de quizvragen betrekking op het bedrijf zelf. Zo stelden ze bij een deelnemend bedrijf met vier directeuren eens de vraag: wie heeft thuis het minste te vertellen? Lachen natuurlijk, en het ging Quizzzit dan ook voor de wind. Op jaarbasis organiseerden ze wel duizend quizzen, vertelt Bertens, en als strategische man zag hij zelfs kansen zijn concept uit te breiden naar België, Frankrijk, Duitsland, Portugal en Mexico.

Alle opdrachten weg

Toen kwam corona. Het was maart dit jaar, toen Bertens en zijn man zich in Mexico bevonden, druk als ze waren met hun internationalisering. In no-time zagen ze land na land op slot gaan en Bertens en co kozen daarom eieren voor hun geld: teruggaan naar Nederland, daar waar je familie woont en waar de gezondheidszorg optimaal is, leek nu het beste.

Niet dat er thuis veel te doen was: door corona werden per direct alle opdrachten van Quizzzit gecanceld. Zo hadden Bertens en Janssen net een groot contract binnengesleept met vakantieparkgroep Center Parcs, om live quizzen te verzorgen in al hun parken in België, Nederland, Frankrijk en Duitsland. De parken moesten echter dicht en de opdracht viel in duigen.

Coronaproof businessmodel

Nu kun je als ondernemer tijdens een lockdown twee dingen doen: bij de pakken neerzitten, of – indien mogelijk – als de wiedeweerga werken aan een coronaproof businessmodel. Bertens koos voor het laatste. Als de quizzen niet op locatie kunnen plaatsvinden, dan maar online, dacht hij.

Terwijl Nederland in maart en april op slot zat, werkten Bertens dan ook overuren. De stemkastjes verving hij voor een mobiel systeem, hij regelde iemand met een green screen, zorgde ervoor dat directeuren tijdens zo’n online quiz kunnen inbellen en hoppa: Quizzzit had, zoals dat heet, een nieuwe propositie te pakken. Al snel hapten de eerste klanten, hongerig als bedrijven sinds het thuiswerken zijn naar enige vorm van teambuilding. Zo was er al snel een it-bedrijf dat een online quiz organiseerde voor zijn tweeduizend medewerkers, vertelt Bertens.

Pand in Udenhut

Na meerdere tijdelijke studio’s te hebben verslonden, zetelde Quizzzit begin oktober in een groot pand te Udenhout. Bertens, zelf hoofdinvesteerder in het quizbedrijf, besloot het pand van bijna 600 vierkante meter te kopen. Voor een ‘prachtige prijs’, stelt hij, want de verkoper was bang dat hij zijn kantoor nooit meer van de hand zou kunnen doen wegens corona.

In nog geen maand tijd verbouwden Bertens en collega’s het pand tot een hypermoderne studio, voorzien van vier settings: een talkshow-, huiskamersetting en twee settings voorzien van een green screen.

Q Broadcasting

En van het één kwam het ander: nu het ze was gelukt online bedrijfsquizzen groot te maken, was het nog maar een kleine stap naar het opzetten van – o, zo hip dit jaar – webinars. Onder de naam Q Broadcasting, een speciaal hiervoor opgezette dochter van de holding Quizzzit, zet Bertens sinds de coronacrisis vol in op webinars.

Al met al boert Quizzzit goed: voor november en december zit Bertens al weer helemaal gevuld. Geregeld moet Bertens zelfs opdrachten afslaan, omdat hij er simpelweg de ruimte niet voor heeft in de studio. Ter illustratie: de afgelopen week alleen al kreeg Bertens naar eigen zeggen wel zestig aanvragen binnen voor quizzen, webinars en zelfs televisieproducties.

Hilversum in Brabant

Jawel, televisieproducties, want zelfs de tv-wereld lijkt de studio van de ex-BinckBanker inmiddels te vinden. Er is volgens Bertens dan ook een flink tekort aan studio’s in Nederland. Dat er dan opeens een forse studio oppopt in Noord-Brabant, is welkom nieuws voor de branche. Ze noemen Bertens’ studio inmiddels al ‘Hilversum in Brabant’, vertelt hij.

In november gaan ze helemaal los in Udenhout, dan wil Bertens maar liefst zes shows per dag draaien. Gisteren hostte Bertens’ studio zelfs een gehele coronashow, een ‘spreekuur’ waar hij onder anderen Jeroen Pauw, Jaap van Dissel en Diederik Gommers voor ontving. Ze zouden niet bij hem aankloppen als hij geen kwaliteit zou leveren, denkt Bertens dan maar.

Zes shows per week

En ja hoor, Center Parcs klopte ook weer aan bij Bertens, al in juli zelfs. Nadat de parken weer open konden, hebben ze zich bij de accommodatiegigant eens goed achter de oren zitten krabben: door de coronaregels konden ze amper entertainment opzetten. Wat te doen? Het bedrijf besloot Bertens en zijn collega’s te vragen of ze dan maar iets voor online konden opzetten.

Zeker wel, reageerde Bertens en dit resulteerde in een speciale quiz voor Center Parcs-gangers, uitgezonden in zowel in het Duits, Nederlands als Frans. Bertens had er een aardige kluif werk aan; drie maanden lang maakte zijn team wel zes shows per week. In december begint Bertens voor het vakantiepark aan een nieuw quizseizoen.

Van het staatsinfuus

Moest Bertens tijdens de eerste lockdown nog overleven met twee maanden NOW-steun, inmiddels is zijn bedrijf al weer lang en breed van het staatsinfuus af. In de lente en zomer, zo vertelt de ondernemer, groeide zijn bedrijf met wel 300 tot 400 procent per maand in omzet. Bertens zag zelfs de mogelijkheid om veel nieuwe mensen in de productie- en regie aan te nemen.

Om als bedrijf ‘flexibel te blijven in deze tijd’ stelt Bertens voornamelijk met zzp’ers te werken, naast vijf vaste medewerkers. Bertens verwacht dit jaar al met al 70 procent meer omzet te maken dan in 2019, ook al heeft zijn bedrijf vrijwel twee maanden stilgelegen. Hoe hoog de omzet precies was, wil Bertens uit concurrentieoverwegingen niet zeggen. Het zou in ieder geval ‘niet om een miljoenenomzet’ gaan. Quizzzit koerst volgens Bertens dit jaar bovendien af op winst. In 2021 verwacht hij een verdubbeling van de omzet.

BinckBank-visie

Bij het opschalen van zijn bedrijf hanteert Bertens nu dezelfde visie als hij ooit bij BinckBank had: probeer je product voor dezelfde kwaliteit, maar goedkoper aan te bieden dan dat van de concurrent, om zo marktaandeel weg te kapen. Met Binck deden ze dat met de grootbanken, vertelt Bertens, omdat die in tegenstelling tot de startupjongens van Binck een ‘enorme overhead’ hadden.

Met Quizzzit-dochter Q Broadcasting verlaagt Bertens zijn verkoopprijs door in te zetten op een remote-strategie. In de studio’s in Udenhout lopen welgeteld nul cameramannen rond, een flinke besparing in de loonkosten. Alle camera’s staan er op een lopende band en één medewerker bedient ze vanuit de regieruimte met zijn handen en voeten.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Deels is dit uit nood geboren, want zo hoeft Bertens minder mensen in de studio te zetten, waarvoor het limiet vanwege de coronamaatregelen dertig aanwezigen betreft. Het voordeel van zo’n cameramanloze studio is dat de gefilmden bovendien minder zenuwachtig zijn, weet Bertens. Ze zien immers niemand filmen, dus vergeten ze al snel dat ze tv aan het maken zijn, zo beredeneert de ondernemer.

Al met al heeft deze mega-pivot Bertens dit jaar behoorlijk wat positieve energie opgeleverd. Tuurlijk, ook híj hoopt dat corona morgen weg is, voor de maatschappij, maar ook voor zijn eigen bedrijfsvoering: dan kan hij immers weer de zalen in, toch het leukst om te doen. Maar goed, voor het bedrijf in Udenhout heeft het allemaal geen haast; ze hebben hun evenementenwerk immers verdraaid aardig naar het beeldscherm weten te transporteren.