Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Tony Robbins’ les #2: ‘Constant en strategisch innoveren’

Volgens Tony Robbins - een van de bekendste sprekers ter wereld - is er een duidelijke methode voor een succesvolle onderneming. Gebaseerd op zijn eigen ervaring en de ervaring van andere experts in ondernemerschap focust deze methode op 7 gebieden. Als je hierin een meester wordt, garandeert hij blijvend succes. In dit artikel zoomen we in op gebied #2: innoveer op een constante en strategische manier.

De wens om te groeien als ondernemer, zit hem vaak niet zozeer in meer geld verdienen, of meer status verkrijgen, maar vooral in het helpen van meer mensen. Maar hoe je dat nu het beste, groeien? Ga daarvoor in de leer bij de zeer succesvolle ondernemer – en wereldberoemd spreker – Tony Robbins. Hij neemt je mee in de wereld van ondernemen en innoveren en hij vergeet daarbij niet jouw persoonlijke ontwikkeling als ondernemer centraal te stellen.

Hoe leer je ondernemen net als Tony Robbins?

Succesvol ondernemen kan alleen maar als je als ondernemer in persoonlijke zin ook succesvol bent. Dat kwartje valt vaak pas echt tijdens de seminars van Robbins. Die vallende kwartjes noemt Robbins zelf ‘breakthroughs’. Ineens besef je je dat je zelf in de weg hebt gestaan van het bereiken van die volgende stap. En misschien nog wel belangrijker, je beseft je dat het ook anders kan en dat je het vanaf dat moment dus ook anders gaat doen. Maar waar begin je?

Wat moet je doen om net zo’n succesvolle ondernemer te kunnen worden als Robbins en de mensen die hij coacht? De methode van Tony Robbins om jouw onderneming succesvol te laten groeien heet ‘Business Mastery‘ en deze methode bereidt je voor op succesvol ondernemerschap voor de lange termijn.

Er zijn 7 gebieden die je onder de knie moet krijgen, dit is gebied #2:

#2 Innoveren op een constante en strategische manier

Als je een koploper in jouw markt wilt zijn en blijven, móet je strategisch blijven innoveren, dat kan niet anders. Consumenten zijn verwend en verwachten van jou steeds betere producten of diensten, anders zullen ze gegarandeerd naar de concurrent gaan.

Innoveren doe je zo volgens Tony Robbins

Met strategische innovatie bedoelt Robbins het vermogen om je te vernieuwen binnen jouw eigen markt en het vermogen om hele nieuwe markten aan te boren. Er zijn hierin drie belangrijke pijlers die ervoor zorgen dat je altijd een voorloper zult blijven en de concurrentie achter je laat:

Pijler 1: loop voor op de trends, maar ga ze niet zelf uitvinden

Een trendsetter zijn, klinkt als iets wat je als ondernemer zou moeten ambiëren. Iedereen kijkt op tegen een trendsetter. Maar volgens Tony Robbins is het geen belangrijke factor voor succesvol ondernemerschap. Sterker nog, je kunt volgens hem beter géén trendsetter zijn, want als ‘first follower’ kun je de vruchten plukken van de lessen die de trendsetter al heeft geleerd en dit implementeren in de groei van jouw onderneming. Focus dus niet op ‘de eerste zijn’, maar focus op het verbeteren van wat de trendsetter heeft neergezet.

Pijler 2: ga alleen mee met trends die oneindig veel mogelijkheden lijken te bevatten

Als je strategisch gaat innoveren, creëer je een nieuw product, dienst of aanpak. Als je een trend ziet die interessant is, ga dan onderzoeken of het echt potentie biedt. Kun je een koploper zijn in deze trend en voor langdurig succes gaan? Of is de trend meer korte termijn gericht?

Airbnb is een een goed voorbeeld van strategische innovatie met veel mogelijkheden. Ze begonnen met een platform dat het gemakkelijk maakt om overnachtingsplekken buitenshuis te vinden. En tegenwoordig focussen ze zich alweer op andere branches, zoals het organiseren van lokale tours onder begeleiding van een gids en andere manieren om hun doelgroep te bedienen. Wanneer zij innoveren, denken zij dus echt vanuit hun klanten en de waarde die ze hen mogelijk kunnen bieden.

Pijler 3: zorg voor strategische innovatie op de volgende manieren

Als je blijft doen wat je altijd hebt gedaan, verandert en niets en kom je al helemaal niet in de volgende groeifase. Strategisch innoveren is niet een project dat je eens per jaar doet, het is een constante vaardigheid dat diep in de vezels van de organisatie moet zitten.

Als je de volgende 5 stappen neemt, zorg je voor constante innovatie:

  1. Zorg dat je frisse meningen blijft horen;
  2. Stel nieuwe vragen zodat je ook nieuwe antwoorden krijgt;
  3. Zorg voor een andere omgeving, zodat je het vanuit een ander perspectief bekijkt;
  4. Zoek een nieuwe passie als motor voor jouw onderneming;
  5. Experimenteer, zodat je op nieuwe ideeën wordt gebracht.

Wil je groeien? Zowel met jouw onderneming als jijzelf als ondernemer? Dan ben je bij de Business Mastery opleiding van Tony Robbins aan het goede adres. In juni 2020 komt deze wereldberoemde spreker naar Amsterdam. Bereid je voor op zijn beroemde ‘breakthroughs’ en weet dat je aan het einde van deze opleiding een ander persoon bent. Klaar voor deze volgende stap?

Tony Robbins: Business Mastery

Lees ook in deze reeks: