Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Pieter Zwart over problemen Coolblue: ‘Het zou naïef zijn om te doen alsof er niets aan de hand is in China’

Webwinkel Coolblue voerde de afgelopen dagen bizarre prijsverhogingen door. Dit omdat het bedrijf last heeft van een lage productie in China, zo bleek gisteren. Pieter Zwart tegen Sprout: ‘We proberen beschikbaarheidsproblemen te voorkomen.’

Je leest nu: Pieter Zwart over problemen Coolblue: ‘Het zou naïef zijn om te doen alsof er niets aan de hand is in China’

De prijzen op Coolblue schoten dit weekend op absurde wijze omhoog. Zo was een iPhone op Coolblue duurder dan wanneer je deze op de website van Apple zou kopen. Ook werkten plotseling alle affiliate-links niet meer. Met affiliate-links krijgen partners een deel van de inkomsten uit de verkoop van online producten. Daarnaast stopte Coolblue plots zijn marketing via Google en haalde het bedrijf zijn producten van vergelijkingssites zoals Kieskeurig af. Het bedrijf grossierde ondertussen in een merkwaardige persstilte, die tot vandaag – op enkele summiere persverklaringen na – aanhoudt.

Het bleek uiteindelijk om een bewuste strategie te gaan, zo meldde het bedrijf gisteren dan uiteindelijk in een via Twitter gedeelde mail aan partners: de productie in China was erg laag (lees: corona), waardoor Coolblue verkopen wil temperen. Dit effect wil het bereiken door prijzen aan te passen en tijdelijk geen marketing te doen.

Persstilte

Een prima verklaring, maar waarom gaf het bedrijf niet gewoon direct uitleg aan de pers? De perswoordvoerder van Coolblue geeft daarover dinsdag even na twaalven in een mail aan Sprout uitleg: “Er was nog niet genoeg informatie over de beschikbaarheidsproblemen van onze leveranciers. Ook wilden we onze eigen Coolblue’ers en affiliate partners eerst op de hoogte brengen.” We worden om half 2 gevraagd om schriftelijk vragen op te sturen aan Coolblue, wat we direct doen. 

Tegen drieën blijkt dat Coolblue het nalaat om onze vragen te beantwoorden. Wel krijgen we via de mail een officiële reactie van Coolblue-oprichter Pieter Zwart: “Door onze verkopen te temperen en onze voorraden te verhogen, proberen we juist beschikbaarheidsproblemen te voorkomen. We zijn erg blij met onze grote schuur. Het zou naïef zijn om te doen alsof er niets aan de hand is in China.”

Eerder vandaag en gisteren reageerde de perswoordvoerder van Coolblue niet op mails, telefoontjes en voicemail-berichten van Sprout. Ook investeerder HAL, die 49 procent van de aandelen in Coolblue bezit, geeft telkens nul op het rekest. Zowel op telefonische verzoeken als per mail. Zowel Coolblue-oprichter Pieter Zwart als zijn assistent namen meermaals de telefoon niet op en reageerden niet op WhatsApp-berichten. 

Er is letterlijk niets meer te vertellen

Zwart stuurt ons na vieren dan toch een WhatsApp-bericht met de boodschap dat het wat hem betreft bij deze officiële reactie blijft. “Er is letterlijk niets meer te vertellen”, stelt een vakantie vierende Zwart, die daarbij voorbij gaat aan de vele vragen die journalisten en klanten momenteel hebben.

Verkopen temperen

De perswoordvoerder van Coolblue mailt ons iets na het middaguur op dinsdag tevens de volgende persverklaring: “We hebben afgelopen vrijdag besloten om onze verkopen te temperen. Dit doen we door zoveel mogelijk marketing uit te zetten, en prijzen aan te passen. Doordat productie in China op een heel laag pitje staat, verwachten we namelijk in de komende weken en maanden beschikbaarheidsproblemen bij onze leveranciers. We zijn heel gecontroleerd onze hele grote schuren tot de nok toe aan het vullen. We doen dit ter voorbereiding op de beschikbaarheidsproblemen van onze leveranciers. Mocht dat niet meer nodig zijn, dan trappen we het gaspedaal weer volledig in.”

Het betrteft dezelfde tekst die RTL Z ook al in handen had. Volgens RTL Z ging het toen echter om interne mails, maar nu maakt Coolblue er dus een officiële persverklaring van. Bronnen binnen Coolblue hebben bovenstaand verhaal al bevestigd aan RTL Z. Ook zou uit de mailing in handen van RTL Z blijken dat de persstilte een bewuste strategie betreft. Medewerkers zouden geïnstrueerd zijn over hoe zij moeten antwoorden op vragen van media en partners.

Speculatie over Amazon-overname

Maandag werd op sociale media en door nieuwsmedia volop gespeculeerd over het feit dat Coolblue over genomen zou worden door Amazon. Het bedrijf van Jeff Bezos komt binnenkort met een gigantisch diepe zakken naar Nederland. Zolang Coolblue het nalaat de pers duidelijk te woord te staan, blijven de geruchten in de lucht hangen. Op Twitter wordt er nog steeds over gespeculeerd.

Ook bespreken experts het onderwerp in een zojuist gepubliceerd artikel op De Ondernemer. Zo wijst Tim van der Meer van Marktlink erop dat de mediastop weleens een bevestiging zou kunnen zijn van vermoedens in de markt. “Coolblue heeft met veel tijd en geld waarde opgebouwd, maar wat is de toekomst daarvan als Amazon Prime hier met veel meer tijd en beursgeld [de] markt overneemt?”

Zwart ontkende overigens gisteren in het Financieele Dagblad in een ultrakorte verklaring dat er sprake zou zijn van een overname. “Ik heb een donkerbruin vermoeden dat iemand je in de maling neemt”, zei hij. Het citaat is vanwege een onduidelijke reden enige tijd uit het artikel verdwenen, waarop Sprout de zakenkrant erover contacteerde. Het staat er inmiddels weer op. Op vragen van Sprout over een mogelijke overname geeft Zwart geen commentaar.

Woekerprijzen

Een andere veronderstelling van Twitter-gebruikers is dat Coolblue extra winst hoopt te maken als de schaarste door het coronavirus toeneemt. Door zijn producten nog zoveel mogelijk aan te houden en ze tegen die tijd voor “woekerprijzen” van de hand te doen, zo suggereert men, zou Coolblue financieel een slaatje willen slaan uit de coronaproblematiek. We hebben deze bewering maar eens voorgelegd aan Zwart, die daarop echter geen commentaar levert.