Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

The Office: Mr.Prezident vond een oude kerk met muzikale buren

In de rubriek The Office belichten we de mooiste kantoorruimtes van Nederland. In deze aflevering: de presentatiegoeroes van Mr.Prezident vinden inspiratie in een voormalige kerk, met een orkest als muzikale buurman.

Mr.Prezident helpt ondernemers en andere mensen bij het maken van betere presentaties. Het bedrijf werd in 2011 opgericht door Paul van Hattem en Pieter Bosschaart.

Het team telt inmiddels 25 medewerkers, verdeeld over kantoren in Amsterdam en New York. Daaronder zitten designers, Powerpoint-developers, storytellers, animatoren en projectmanagers. Klanten zijn bedrijven als Vattenfall, Nike, McKinsey, de Verenigde Naties, Gucci en Hyundai. De Amsterdamse vestiging zetelt sinds 2015 in de Gerardus Majellakerk in Amsterdam-Oost.

Kun je de ruimte omschrijven?

Pieter Bosschaart: “De Gerardus Majellakerk is een voormalig Rooms-Katholieke kerk, verborgen in een rustig en stiekem best wel rauw stukje van de Indische Buurt, net achter het Muiderpoortstation. Niet veel Amsterdammers kennen de kerk want je ziet hem, ondanks z’n formaat, niet snel liggen. Erg jammer want het bouwwerk uit 1925 is opzichzelf een mooi en imposant gebouw. Ons kantoor zit in de westvleugel van de kerk. Een open ruimte met hoge plafonds en bogen” 

Wat maakt jullie kantoorruimte uniek?

“Kantoorhouden in een kerk zelf is bijzonder, maar tegenwoordig niet eens meer zo uniek. Wat wel uniek is, is het feit dat we de kerk delen met het Nederlands Philharmonisch Orkest die de kerk daarom zelf de NedPho-koepel noemt. Ons kantoor grenst, middels een grote glazen wand, aan het ‘schip’ van de kerk, tegenwoordig de vaste repetitieruimte van het orkest. Ze repeteren hier dagelijks.”


Het muzikale uitzicht van Mr.Prezident 

“Het was in het begin best wennen omdat er bijvoorbeeld tijdens onze lunch slechts een paar meter tussen onze lunchtafel en de musici inzit. Daarnaast vindt je in ons kantoor ook twee lieve honden, meer dan vijftig verschillende planten, een sauna en een vintage motor. Minder uniek maar wel leuk zijn de tafeltennistafel en voetbaltafel. In de zomer lunchen en werken we buiten onder de kersenbomen in onze mooie kerktuin.” 

Waarom vinden jullie een unieke werkruimte zo belangrijk?

“Wij en ons team brengen hier overdag meer tijd door dan thuis. Een fijne en inspirerende ruimte staat voor ons synoniem aan de energie en cultuur binnen ons bedrijf. Daarnaast associeren veel mensen ons vak nog steeds met het Powerpoint uit de jaren ’90. Samen met onze klanten en ons in-house-creatieve team streven we echter naar een nieuwe inhoudelijke en creatieve standaard voor presentaties. Ons kantoor helpt ons om deze creativiteit te benadrukken en hopelijk dus ook om het stigma van ‘slides en bullets’ sneller te doorbreken.” 

Hoe kwam de ruimte tot stand?

“De ruimte was hiervoor vreselijk. Er stonden kasten voor de ramen, bamboe tussenwandjes en ga zo maar door. We hadden het contract van ons vorige kantoor al opgezegd en hadden destijds maar twee weken om alles op te knappen. Enkele muren en deuren eruit, een nieuwe vloer, wat schilderwerk en een bar – gemaakt van Ikea Billy-kasten – verrichtte al snel wonderen. “

“Het interieur hebben we eigenlijk bij elkaar gesprokkeld naarmate ons bedrijf groeide. De visie om van ons kantoor ons tweede huis te maken, hebben we vanaf de start van ons bedrijf al gehad. Kortom, we hadden door de jaren heen al wat vintage meubels en random decoratie via marktplaats en kringloopwinkels gekocht.” 

“De motor is lang geleden door Paul z’n broer in tabakskisten vanuit Indonesie mee naar Nederland gesmokkeld. De sauna hebben we neergezet omdat we dat simpelweg gezelliger vonden ogen dan van die moderne belhokjes en het scheelde nog een boel geld ook.” 

Hoe reageren bezoekers?

“Mensen zijn altijd verliefd op ons uitzicht op het orkest en vragen dan ook altijd direct of we het orkest kunnen horen, wat helaas niet zo is. Daarnaast is iedereen altijd erg te spreken over de huiselijke sfeer. We hebben regelmatig klanten en relaties die een dagje bij ons op kantoor komen werken omdat ze de ‘vibe’ lekkerder vinden dan in hun eigen toren op bijvoorbeeld de Zuidas.

Wat werkt wel en wat werkt niet goed?

“Wat goed werkt is de input van je team gebruiken bij de verdere inrichting van het kantoor. Zo organiseren wij ieder jaar een klus- en opruimdag. Dit levert behalve een opgeruimd kantoor ook een boel gezelligheid op. Tijdens deze dagen kan het team punten verdienen en punten zijn euro’s. Het bij elkaar geklusde bedrag mag het team vervolgens weer uitgeven aan het kantoor. Zie daar de voetbaltafel, tafeltennistafel, Sonos-speakers en een draaitafel.”

Jouw kantoor ook in The Office? Mail naar [email protected]

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.