Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Online versmarkt Crisp krijgt 5 miljoen; Friese vleesveteraan scoort met gulden

Ondernemersnieuws: 5 miljoen voor online versmarkt Crisp, B Corp-certificaat voor Nederlands pr-bureau en guldengrap levert Friese vleesboer euro’s op.

1. Miljoenen aan groeikapitaal voor Crisp

Online versmarkt Crisp haalt 5 miljoen euro op in een nieuwe kapitaalronde. Dat zegt oprichter Tom Peeters tegen Sprout. Hij noemt het een “oversubscribed” ronde, waarbij 5 miljoen euro het maximum was. Onder de geldschieters bevinden zich investeringsvehikel Opportunity Partners van Robert van der Wallen en Keen Venture Partners-oprichter Alexander Ribbink. Zij treden toe tot de raad van commissarissen (rvc). Het aantal dagelijks actieve gebruikers van Crisp zou sinds de kerst zijn vervijfvoudigd en 360 leveranciers zouden zich inmiddels hebben aangesloten bij Crisp. Het platform kreeg eind vorig jaar een investering van 3 miljoen euro.

2. Bitcoin door 9.000 dollar-grens

Nou, zet alles maar weer op rood, mensen: de prijs van één bitcoin steeg gisteren naar wel 9.300 dollar. En dat terwijl het digitale muntje zondag nog een waarde van 8.700 dollar had. Bitcoin is bezig met flinke koersstijging, na een slecht 2018. Was de bitcoin in maart nog 4.000 dollar waard, nu lijkt de 10.000 dollar-grens in zicht. Al het negatieve nieuws over de hoge volatiliteit van de munt en de ICO-scams ligt weer even achter ons, waardoor het consumentenvertrouwen in de munt lijkt te stijgen. Toch, liefhebbers hebben nog even te gaan: eind 2017 was de munt 20.000 dollar waard.

3. United Wardrobe bestrijdt concurrentie met kortingsmodel

Online platform voor tweedehands kleren United Wardrobe lanceert een zogeheten outlet, waarop aanbieders hun tweedehands kleding afgeprijsd kunnen verkopen. Dat meldt de oud-winnaar van de 25 onder de 25-competitie van Sprout maandag in een blogpost. United Wardrobe-ondernemers Thijs Verheul en Sjuul Berden concurreren met fast fashion-corporates, die hun producten voor zeer lage prijzen aanbieden. De outlet moet de bereidheid van consumenten vergroten om iets via United Wardrobe te bestellen. United Wardrobe telt 2,5 miljoen gebruikers en maandelijks gaan 120.000 items over de digitale toonbank.

4. Primeur: B Corp-certificaat voor Nederlands pr-bureau

Voor het eerst krijgt een Nederlands pr-bureau een B Corp-certificering. Dit is een keurmerk voor ondernemingen die naast winst ook mens, milieu en maatschappij als uitgangspunt nemen. De eer komt toe aan het in Amsterdam en Antwerpen gevestigde Blyde. Dit bedrijf stelt alleen de pr te willen doen voor sociale ondernemingen. Blyde maakte verder furore met zijn Food For Thought-evenement voor sociale ondernemers en introduceert een model voor opdrachtgevers om via Blyde een donatie aan een goed doel te doen. In een strijd voor statiegeld op plastic flessen, was Blyde in België betrokken bij de opening van een Statiegeld Store.

Lees ook: Zo word je een B Corp

5. Duurzaam bedrijf wint 42.000 euro in startupwedstrijd

Het bedrijf Otflow uit Hellevoetsluis is de winnaar van het ‘Start Up Funding Event’, dat begin deze maand gehouden werd in Rotterdam. Dat maakt de organisatie maandag bekend. Otflow wint een geldprijs van 42.000 euro. De startup van ondernemers Otto de Groot en Ronald Hagenstein ontwikkelde een speciale mat voor fruitcontainers, waardoor de verschillen in temperatuur afnemen. Hierdoor blijft het fruit langer houdbaar. De matten van Otflow liggen in zo’n tweeduizend containers en het bedrijf zou afnemers hebben in maar liefst zes continenten. De jury prijst het toegewijde team en het duurzame karakter van het bedrijf.

6. En dan dit: Leeuwardense vleeskoning – tijdelijk – aan de gulden

Gevalletje zeer slimme pr: de Leeuwardense slagerij De Schrans bestaat 25 jaar en liet klanten daarom afgelopen weekend met guldens betalen. De slagerij hanteerde bovendien dezelfde prijzen uit de guldentijd. Het leverde de slagerij 7.000 gulden op, zegt slager Jilt Zuidema aan RTL Nieuws. “Het leek wel kerst, zo druk was het”, aldus de vleesondernemer. Sommige klanten reden er 2 uur voor, om vervolgens met stapels biljetten aan te komen. Bij De Schrans moesten ze de voorraden ervoor aanbreken. Zuidema gaat de bankbiljetten omwisselen bij De Nederlandsche Bank (DNB).

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van dinsdag 18 juni. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders middels de Sprout Nieuwsbrief.