Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

3D Hubs voor 330 miljoen in buitenlandse handen – FNV claimt overwinning op Temper

En verder: Nieuw distributiecentrum Picnic eerder open, Hydraloop neemt Challenger50-bokaal in ontvangst en uitvaartbranche populair als tweede loopbaan.

1. 3DHubs voor 330 miljoen naar branchegenoot

Het Nederlandse 3D Hubs is voor 330 miljoen dollar (zo’n 270 miljoen euro) verkocht aan de Amerikaanse branchegenoot Protolabs. De overnamesom wordt voor 130 miljoen dollar in cash afgerekend en voor 150 miljoen in aandelen. Daarnaast is er een earn-outclausule. Mochten bepaalde doelstellingen gehaald worden dan loopt de overnameprijs met 50 miljoen op.  Het bedrijf werd in 2013 opgericht door Bram de Zwart, Filemon Schöffer en Brian Garret. De startup die actief is on demand manufacturing via onder meer 3D printen, frezen en spuitgieten werd in 2018 uitverkoren tot Sprout Challenger. Het Nederlandse bedrijf draaide vorig jaar zo’n 25 miljoen dollar omzet en heeft onder meer Nasa en Audi als klant. In totaal haalde 3D Hubs zo’n 30 miljoen dollar investeringsgeld op, onder meer bij Endeit Capital, Hearst Ventures, EQT Ventures, Balderton Capital, Booking-oprichter Arthur Kosten, Ultimaker-oprichter Erik de Bruijn en Marcel Beemsterboer (voorheen Emesa).

2. FNV denkt overwinning op Temper te hebben geboekt

FNV is tevreden met het conceptrapport van de Inspectie SZW. Het rapport, dat in handen is van MT/Sprout, zou Temper in sommige gevallen als feitelijk werkgever classificeren. Vorig jaar dagvaardde FNV (samen met CNV) de uitzend-startup, omdat het bedrijf zich volgens de bonden aan bestaande regelgeving moet houden. Met het rapport van de arbeidsinspecteur in de hand stelt FNV ‘een gewonnen zaak’ te hebben. ‘De Inspectie stelt zelf vast dat Temper een uitzendbedrijf is, maar niet de uitzend-regelgeving hanteert. Daarmee is Temper dus in overtreding’, zegt Erik Pentenga, sectorbestuurder naleving en flex tegenover MT/Sprout. Hij rekent op ‘forse boetes’ voor Temper vanuit de Arbeidsinspectie.

3. Nieuw distributiecentrum moet coronadrukte Picnic verlichten

De coronatijd zorgt voor een enorme groeispurt bij onlinesuper Picnic. Daarom opent het bedrijf versneld een nieuw distributiecentrum in het Zuid-Hollandse Berkel en Rodenrijs. Medeoprichter Michiel Muller stelt dat het distributiecentrum, dat in maart opent (in plaats van eind dit jaar), moet helpen bij het wegwerken van de wachtrijen. ‘De capaciteit gaat met 25 procent omhoog. Maar het is een dynamisch proces, we laten wekelijks duizenden nieuwe klanten toe, maar er komen aan de achterkant van de rij dan ook weer duizenden mensen bij.’ Hij zegt ook dat er nieuwe bezorgauto’s en personeelsleden nodig zijn om de groei te faciliteren.

4. Hydraloop neemt Challenger50-bokaal in ontvangst

Eind november ging de Leeuwardense startup Hydraloop, dat waterzuiveringsinstallaties voor thuis bouwt,  aan de haal met de hoofdprijs in de Challenger50-competitie. De verkiezing verliep – uiteraard – geheel digitaal, zodat de bokaal niet live overhandigd kon worden aan ondernemers Arthur Valkieser en Sabine Stuiver. Daarom ging MT/Sprout-chef Philip Bueters gisteren langs bij het duo om de bokaal uit te reiken. De beelden kunt u hier bekijken.

5. Bijenkorf-mondkapje krijgt als eerste keurmerk

De Bijenkorf heeft als eerste partij een keurmerk binnengesleept voor een niet-medisch mondkapje. Het Nederlands Normalisatie Instituut kwam vorige maand met eisen waaraan een goed mondkapje voor het publiek aan moet voldoen. Er wordt onder meer gekeken naar dooradembaarheid, filterefficiëntie en draagcomfort. Isko Vital is het eerste bedrijf dat het keurmerk ontving. Dit bedrijf verkoopt mondkapjes via de eigen site en via De Bijenkorf. De normen zeggen niets over de mate van bescherming.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Aanmelden nieuwsbrief

6. En dan dit: Uitvaartbranche populair als tweede carrière

Het aantal ondernemers in de uitvaartsector groeit snel. Begin dit jaar telde de Kamer van koophandel 2.770 ondernemers in de uitvaartbranche tegenover 2.180 vijf jaar geleden. De Branchevereniging Gecertificeerde Nederlandse Uitvaartondernemingen (BGNU) wijst twee redenen aan voor deze ontwikkeling. Veel mensen zouden op latere leeftijd kiezen voor deze branche. Daarnaast zouden veel werknemers van uitvaartondernemingen voor een zzp-bestaan kiezen. Snel rijk worden zit er niet in volgens BGNU-directeur Heidi van Haastert. ‘Je moet minstens honderd uitvaarten per jaar hebben om er een boterham mee te kunnen verdienen.’ Mocht u een interessante podcast willen luisteren met een zelfstandige uitvaartondernemer dan raden wij het gesprek van Vallen en Opstaan met Susanne Duijvestein aan.

Wat we ook lazen:

  • Vastgoedbelegger Pieter van Loon vraagt het faillissement aan van het moederbedrijf van Perry Sport, dat weigert huur te betalen. (Quote)
  • Hedgefonds Saemor Capital van Aegon houdt het voor gezien wegens tegenvallende prestaties. (Het Financieele Dagblad)
  • Covid-jaar 2020 had een uiteenlopende impact op bedrijven. NRC blikt alvast vooruit naar het jaarverslagenseizoen en vertelt waar u op moet letten. (NRC Handelsblad)
  • De Duitse sandalenfabrikant Birkenstock wordt hoogstwaarschijnlijk verkocht aan private equity voor zo’n 4 miljard euro. (Bloomberg)
  • Het gesprek van de dag: de avondklok. Maar wat mogen we van dit paardenmiddel verwachten? (de Volkskrant)