Onlangs werd ik gevraagd om een groep jonge ondernemers met businessplannen te coachen. Na een korte pitch kwam al snel de investeringsbehoefte ter sprake. “Om mijn idee voor de app helemaal compleet te bouwen heb ik bedrag X nodig, dan wordt het een succes!”, aldus één van de ondernemers in spe.
Heel wat jaren geleden (ver voordat ik met Moneybird begon) dacht ik ook zo. Ik had netjes m’n businessplan geschreven volgens de voorbeelden uit het boekje. Een financieringsaanvraag gedaan bij de bank, een zak geld gekregen en ik kon beginnen. Vervolgens alles precies uitgevoerd dat in mijn ondernemingsplan stond. Ruim een half jaar bouwde ik met vrienden aan ons fantastische idee.
En wat gebeurde er? Juist, er gebeurde helemaal niets. Het innovatieve idee sloeg volkomen de plank mis.
Daarom waren mijn vragen aan de desbetreffende ondernemer: “Maar hoe weet je dat je al die features in je app nodig hebt? Zijn het de juiste? Zijn het er teveel, of te weinig? Ga je niet volkomen onnodig een lening aan bij de bank of geef je zomaar aandelen weg?”
Michiel Muller
De praktijk leert dat het ontzettend moeilijk is om te bepalen wanneer een innovatief product of dienst een succes zal worden. Je kunt voldoen aan alle regels en lessen die zijn geschreven. Toch is het zeker geen garantie voor succes. De kunst is om te kunnen manoeuvreren tijdens de onverwachte kans die je van tevoren niet ziet aankomen. Dat is één van de belangrijkste ondernemerslessen die me door Michiel Muller werd bijgebracht tijdens een kennissessie jaren geleden.
Ga van A naar B, dan van B naar C
Tankstations
Toen Muller begon met de eerste onbemande Tango tankstations wist hij niet dat mensen gemiddeld veel korter op een tankstation zouden blijven staan. Ze brachten geen bezoek aan de shop voor een broodje bal en stonden niet in de rij om af te rekenen.
Hierdoor bleek dat je in de praktijk minder benzinepompen nodig had om dezelfde hoeveelheid brandstof te verkopen. Dat betekende vervolgens weer dat de fysieke ruimte (vierkante meters grond) om een tankstation te beginnen veel kleiner was dan vooraf gedacht. Er bleken talloze stukjes grond te koop voor een goede prijs waar bemande tankstations zich niet konden vestigen.
Feedback
Zoals je ziet, allemaal stappen die je van tevoren niet ziet aankomen. Op het moment van de start van je bedrijf weet je niet wat je in de praktijk allemaal zult tegenkomen. En juist die feedback uit de praktijk is zo waardevol. Het is een ware kunst om in kleine stappen te ondernemen: ga van A naar B, dan van B naar C. Voor iedere stap waar je 100 dagen voor nodig hebt valt ook een 10-dagen variant te bedenken.
Lees ook: Waarom ondernemen volgens Michiel Muller een ABC’tje is (en de bijbehorende explanimation)
Door deze stapsgewijze aanpak zul je tot de ontdekking komen dat je uiteindelijk op een ander punt uitkomt dan dat je bij de start van je bedrijf op je vizier had. Door te beginnen, je ideeën te delen, te durven, en wéér een stap te zetten kom je erachter wat wel en niet werkt. Je visie wordt hierdoor scherper. Kleine stappen zijn daarom voor mij de sleutel tot succes. Grote stappen met teveel functionaliteit in één keer vormen juist een gevaar.
Onzekerheid
Bij te grote stappen leef je in onzekerheid. Je vestigt al je hoop op erop, soms heb je geluk, maar meestal faal je. Je investeert veel, maar weet niet of het werkt.
Over kleine stappen kun je telkens weloverwogen beslissingen maken. Ga je met je bedrijf een weg in die werkt? Vind je het écht leuk om te doen? Vertel je er met plezier over? Over iedere kleine stap kun je klanten informeren, waar je loyaliteit mee kweekt.
Laat je grote idee je bedrijf niet opblazen, denk in kleine stappen.