Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Hoe Rise met een teamplanner de aandacht trok van de oprichter van Slack

Productiviteitsgoeroe Rick Pastoor duikt nu op teams die effectiever willen werken. Zijn nieuwe startup Rise trok gelijk de aandacht van een aantal bekende angel-investeerders.

Rise - Startup van de Week
Rise
Je leest nu: Hoe Rise met een teamplanner de aandacht trok van de oprichter van Slack

Wat is Rise?

Een softwaredienst waarmee teamleden hun beschikbare tijd goed op elkaar af kunnen stemmen. De dienst houdt daarbij rekening met ieders persoonlijke voorkeur en werkpatroon. Bijvoorbeeld hoeveel tijd je tussen vergaderingen over wil houden en of je ‘s ochtends of ‘s middags je beste werk doet.

Het doel is meer ononderbroken werktijd en minder versnipperde dagen, zegt medeoprichter Rick Pastoor (foto midden). De ondernemer werd drie jaar geleden bekend met productiviteitshandboek Grip. ‘We willen teams helpen om meer belangrijk werk te doen. Het is raar dat je doelstellingen niet terug kan vinden in je agenda.’

Om te laten zien hoeveel tijd er te winnen is, haalde Rise voor een paar bedrijven alle interne ‘events’ door de planningsassistent, en deelde alles virtueel opnieuw in. Volgens Pastoor zou een team van bijvoorbeeld 80 man 100 uur per week kunnen terugwinnen, door blokken die eerste versnipperde tijd waren aan elkaar te lijmen tot werksessies van minimaal twee uur.

Met die data werden de eerste gebruikers aan boord gehaald. Een trits prominente geldschieters ziet ook potentie, waaronder Slack-oprichter Stewart Butterfield, Adriaan Mol (Mollie), Alexander Klöpping (Blendle), Jelle Prins (Uber) en Paul Veugen (Usabilla).

Wie zitten erachter?

Rick Pastoor ontwikkelde als hoofd product bij Blendle zijn eigen productiviteitsbijbel. Hij goot die kennis in een boek (Grip), dat door een groot publiek werd omarmd. Maar voor veel mensen bleken zijn tips vooral ‘een goede aanzet’, zegt Pastoor, en bleek de praktijk weerbarstig.

Na iedere lezing voelde hij de frustratie bij zichzelf een beetje toenemen. ‘Dóe het nu gewoon, dacht ik. Je weet dat het zinvol is om per week een half uur stil te staan bij je werk, doelen te stellen of je agenda te gebruiken. Maar toch doen mensen het niet. Dan kun je weer een boek schrijven, of nog meer trainingen geven. Maar wat kunnen we fundamenteel doen, zodat we die discussie niet meer hoeven te voeren?’

Lees ook: Een van deze 12 bedrijven wordt Startup van het Jaar 2022

Pastoor besloot zelf een app te bouwen, en zocht daarvoor versterking bij voormalige Blendle-collega Emiel Janson en Willem Spruyt (afkomstig van Uber). Het doel: een agenda die ook geschikt is voor mensen die het liefst zo min mogelijk met hun agenda bezig zijn.

Na de virtuele test afgelopen zomer werd de planner al snel verkocht aan een eerste team. ‘Dat is het beste bewijs’, zegt Pastoor. ‘We wisten dat we voor individuele nerds een leuke app kunnen maken, dat is zeg maar niet zo spannend. Maar kunnen we ook iets maken dat voor ceo’s en hr-afdelingen aantrekkelijk is?’

Wie zitten erop te wachten?

Rise mikt in eerste instantie op relatief kleine teams van tien tot twintig mensen, met uitschieters naar vijftig. Het gaat om bedrijven waar veel op afstand wordt gewerkt, vaak in meerdere landen tegelijk. Die doelgroep overtuigt de startup door zwart op wit te laten zien hoeveel (gefragmenteerde) tijd er verloren gaat.

Hoever is Rise?

Sinds afgelopen zomer zijn de eerste paar teams (als betalende klant) aan de slag gegaan met Rise. Om zich zo snel mogelijk te kunnen bewijzen, houdt de startup het qua techniek bewust beperkt tot de kern. Gebruikers kunnen de dienst in hun digitale agenda (Google Calendar) ‘aanroepen’ en er plannen mee smeden. Volgende stap is een integratie met e-mailprogramma’s, en een eigen app.

‘Nu houden we het nog bij één client, dan kun je experimenteren’, zegt Pastoor. ‘Als je er te vroeg een mobiele app tegenaan gooit, dan verlies je wendbaarheid.’

In een agenda zitten veel dingen die je toch nooit gebruikt, stelt de ondernemer. ‘Maar de set die je precies gebruikt verschilt per team. Zoals ruimtes plannen voor meetings, tot en met projectors reserveren. Dat wil je niet eerst bouwen, dan ben je drie jaar verder.’

Wat is het business model?

Rise wil bottom-up (à la Slack) groeien met een gratis versie. Voor de inkomsten zorgt een SaaS-model met een maandbedrag per teamlid.

Nog geld nodig?

Rise tikte met de eerder genoemde investeringsronde 3 miljoen dollar binnen. ‘Door alle aandacht merk je dat er enorm veel geld in de markt is’ zegt Pastoor. ‘Dat is fantastisch, maar wij kunnen nu zo’n twee jaar vooruit. Heel eerlijk: een investering ophalen kost veel tijd. We hadden zin om een paar maanden te bouwen, zonder eindeloze gesprekken met investeerders. Na de zomer verkennen we een eventuele vervolgronde.’

De ondernemer benadrukt dat de eerste geldronde pre-seed-kapitaal betreft, oftewel financiering in een vroege fase. ‘We zien de contouren van een idee, maar het is nog early. We hebben het gevoel dat we een soort besturingssysteem voor teams kunnen maken, maar we moeten het nog bewijzen.’

Startup van de week
MT/Sprout licht iedere week een veelbelovende startup uit. Alle afleveringen lees je hier