Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze startup laat je virtueel je nieuwe huis aanpassen

Een virtuele wandeling door je nieuwe woning maken, en deze meteen zo decoreren als je zelf wilt. Klinkt als toekomstmuziek, maar de Eindhovense startup Expivi wil er de wereld mee veroveren.

Wat is Expivi?

Als je een grote aankoop doet zoals een auto, boot of huis, dan krijgt je tegenwoordig vaak een zogeheten 3D-rendering voorgeschoteld; een 3D-weergave van het object. Het voordeel is dat je alvast de aankoop kunt ervaren op een wijze die niet lukt met platte plaatjes.

Klinkt leuk, maar er kleven ook nadelen aan. In de eerste plaats zijn de beelden vaak van matige kwaliteit. Je krijgt dus nooit echt het gevoel dat je naar de realiteit zit te kijken, daar is een hoop verbeeldingskracht voor nodig.

In de tweede plaats kun je de beelden niet naar believen aanpassen. Je hebt slechts de mogelijkheid een paar standaardopties te veranderen, aangezien de keuze vaak beperkt is. Tot slot kun je nooit in alle rust thuis op de bank met een simpele virtual reality-bril de beelden bekijken. Je moet daar zijn waar de dure apparatuur staat die je met de juiste rekenkracht de 3D-plaatjes in virtual reality laat zien.

Als het aan de oprichters van Expivi ligt is dat voortaan verleden tijd. Niet alleen willen zij de kwaliteit van de beelden sterk verbeteren, het moet voortaan ook allemaal op een smartphone kunnen.

Bovendien is het met Expivi mogelijk om naar believen realtime het product aan te passen. “Dus net even dat andere stuurtje proberen of een andere designkraan in de keuken”, zegt medeoprichter Babak Mirzaie (33), “of toch dat zonnedek op je motorjacht een maatje groter maken. Het moet allemaal kunnen en wel direct”.

Ten opzichte van de bestaande systemen zou dat een enorme stap voorwaarts zijn, denkt hij. Realtime 3D-rendering combineert hij met het aanpassen van de configuratie, zodat je voor de aanschaf van een product ook echt kunt zien wat personalisatie van je aankoop betekent.

Wie zitten erachter?

Drie ambitieuze dertigers met een lichtelijk nerdy achtergrond. Mirzaie (rechts op bovenfoto) heeft bedrijfsmanagement gestudeerd en produceerde tot voor kort games. Hij neemt de rol van ceo op zich. Zijn broertje Siamak (32, links op bovenfoto) is software-engineer.

Jur Rademakers (37, midden op bovenfoto) staat binnen Expivi garant voor de businesservaring. Hij is net als Siamak software-engineer, maar ook een echte ondernemer; Rademakers verkocht al twee keer een succesvol bedrijf. Naast Expivi is hij ook actief als cto van Edubookers, dat cursisten helpt bij het vinden van de juiste opleiding. Rademakers staat de gebroeders Mirzaie bij met raad en daad, om ook hun bedrijf tot een succes te maken. Daarnaast zorgde Rademakers voor het opstartkapitaal om het systeem te kunnen bouwen.

Wie zitten erop te wachten?

In feite iedereen die actief is in de maakindustrie. Denk aan architecten, keukenboeren, de vastgoedwereld, de scheepvaart- en de autosector. Maar ook ingenieursbureaus, machinebouwers en interieurdesigners kunnen profiteren van Expivi.

“Stel je voor dat je machines aan een Amerikaanse klant wil verkopen”, zegt Mirzaie enthousiast. “Door ons systeem hoef je alleen maar een mailtje met een link te sturen, en de potentiële klant kan de machine met een simpele kartonnen virtual reality-bril in 3D bekijken. Dit alles op een moment waarop het de klant uitkomt.” Analisten verwachten dat in 2020 ruim honderd miljoen mensen hun online-aankopen in een virtual reality-omgeving doen. Expivi hoopt daar een flink graantje van mee te pikken.

Hoe ver is de ontwikkeling?

Expivi is volop in ontwikkeling. Een prototype hebben de ondernemers al getest en op dit moment werken zij hard aan het eindproduct. Eind mei moet het systeem klaar zijn. Mirzaie laat weten dat ze nu al klanten hebben, maar dat de software deze maand klaar moet zijn. “Zo kunnen mensen real live 3D-rendering op een perfecte manier ervaren.”

Met de verzamelde data en ervaringen van de eerste klanten wordt het systeem vervolgens verder aangepast en verfijnd. In juni is het dan opnieuw testen geblazen, en in juli volgt de echte grote lancering.

Wat is het businessmodel?

De mannen achter Expivi geloven er niet in dat je klanten dure apparatuur moet verkopen, waarmee zij de software kunnen gebruiken. Het gebruik moet juist laagdrempelig en betaalbaar zijn. “De concurrentie vraagt soms wel 60 duizend euro voor software die eigenlijk heel beperkt is qua mogelijkheden”, meent Mirzaie.

Hij wijst naar de auto-industrie. “Deze sector bakt er bijvoorbeeld helemaal niets van. Je kunt een auto niet eens configureren zoals je hem uiteindelijk wilt kopen, want er is slechts een beperkt aantal opties mogelijk in de bestaande systemen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Geen dure apparatuur dus bij Expivi, en daardoor ook relatief lage kosten. Expivi biedt zijn software aan in abonnementsvorm. Voor 97 euro per maand kun je klanten een 3D-ervaring van hun aankoop laten beleven.

Nog geld nodig?

Kapitaal zeggen de ondernemers niet nodig te hebben. Wel is het team op zoek naar een strategische partner om de software wereldwijd te kunnen aanbieden. Denk daarbij aan een partij als Alibaba. Mirzaie laat wel weten dat hij “keihard” developers nodig heeft.