Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze sociale horeca-ondernemers maken wc-papier hip

Met een paar succesvolle horecazaken op zak is het voor Sander de Klerk en Melle Schellekens tijd om wat terug te doen voor de wereld. Met hun nieuwe project The Good Roll veeg je je billen af zonder bomen te vellen, terwijl je de bouw van wc's in ontwikkelingslanden helpt financieren.

Boomvriendelijk wc-papier in fruitig vormgegevens wikkels, die je online bestelt: welkom in de wereld van premium toiletrollen. Goed voor de mens, en goed voor de planeet, is het uitgangspunt van The Good Roll

“We wilden een product aanpakken dat totaal niet sexy is, en op abonnementsbasis aanbieden. Van daaruit kwamen we op wc-papier”, zegt medebedenker en horeca-ondernemer Sander de Klerk.

Sander de KlerkDe Klerk (foto links) is eigenaar van de snackbar met gezonde hapjes SNCKBR (drie vestigingen) en een restaurant op Curaçao. De ondernemer is daarnaast manager van zanger Henk Dissel. The Good Roll-partner Melle Schellekens runt twee Thaïse restaurants.

Teruggeven

“Die horecazaken doen het goed, we verdienen een leuke boterham”, zegt De Kerk. “Dan is het goed om wat terug te geven aan de wereld.”

De Klerk en Schellekens kwamen erachter dat 2,4 miljard mensen het zonder toilet moeten stellen en in onhygiënische omstandigheden hun behoefte moeten doen; in de bosjes, achter hutjes of muurtjes, of boven open water. Mede hierdoor sterven alleen al aan diarree jaarlijks meer dan 760.000 kinderen onder de 5 jaar.

The Good Roll stuurt de helft van de winst naar Simavi, dat het geld steekt in de bouw en verbetering van sanitaire voorzieningen in ontwikkelingslanden. De eerste wc’s die met Nederlands geld worden gebouwd in Oeganda. 

Tijd

Praktisch gezien is het wel handig dat de horecazaken van De Klerk en Schellekens ieder hun eigen bedrijfsleider hebben, waardoor de ondernemers niet zo snel in de knel komen qua tijd. 

Ook bundelt De Klerk al zijn activiteiten en laat ze van elkaar profiteren. “Als ik bijvoorbeeld bij de Heinken Musical Hall kom, dan leg ik daar natuurlijk mijj toiletrollen neer. In Curaçao werk ik samen met Van der Valk.”

China

The Good Roll gebruikt 100 procent gerecycled papier (21,95 euro voor 24 rollen), afkomstig uit China. De Klerk en Schellekens bezochten er zelf een aantal fabrieken, ook om zichzelf ervan te verzekeren dat er geen kinderarbeid is.

De eerste bestellingen lopen inmiddels binnen, zegt De Klerk, vooral uit het eigen netwerk. Maar de meeste impact wordt verwacht van de b2b-markt; bedrijven die zich ook op de wc van hun sociale kant willen laten zien.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Arie Boomsma

Zo belandden de eerste rollen ook bij Arie Boomsma’s sportschool Vondelgym. Volgende week loopt De Klerk de deur plat bij een aantal hotels en schoonmaakbedrijven.

Rabobank hielp bij de financiering van The Good Roll. Ook voor de groei, zegt De Klerk: “Stel dat het ontploft, dan moet je behoorlijk wat containers voorfinancieren.”