Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50: deze Nederlandse ondernemers werken samen met Elon Musk

De jonge ondernemers van Hardt Hyperloop werken hard aan buizenpost op megaschaal. Ze staan in de laatste editie van de Challenger50 en werken samen met niemand minder dan Elon Musk.

hardt hyperloop
Wat: Transportsysteem
Wie: Tim Houter, Marinus van der Meijs, Mars Geuze en Sascha Lamme
Sinds: 2016
Omzet: niet gedeeld
Investering: 10+ miljoen euro
Werknemers: 25
Daagt uit: Auto, trein en vliegtuig.
Websitehardt.global

Slechts weinig Nederlandse ondernemers kunnen zeggen dat ze met Elon Musk samenwerken. De founders van Hardt Hyperloop zijn een uitzondering. Ze willen het vernieuwende Hyperloop-transportsysteem in Europa werkelijkheid maken. In tegenstelling tot regulier vervoer over weg, spoor of lucht, schiet de Hyperloop een capsule middels een vacuüm op hoge snelheid door een buizennetwerk. Die buizenpost op megaschaal moet een rit van Amsterdam naar Parijs in minder dan 30 minuten mogelijk maken. Wederom een ideetje uit de koker van de excentrieke Tesla-miljardair, die met SpaceX een wedstrijd uitschreef die de Delftenaren prompt wonnen.

Capsule

Omdat transport in een afgesloten vacuümbuis met honderden kilometers per uur ook comfortabel moet zijn, richt het bedrijf zich niet alleen op de technologie om de reis van A naar B mogelijk te maken, maar ook op de reiservaring in het voertuig. De conceptbeelden van de Cabin 1 laten veel licht en entertainmentmogelijkheden zien om het afgesloten gevoel weg te nemen. Middels augmented reality wil Hardt Hyperloop mensen op beurzen en congressen – post-covid natuurlijk – alvast laten kennismaken met de ervaring in zo’n capsule.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Testbaan

De vastgeroeste vervoerswereld vernieuwen is niet eenvoudig en vraagt het nodige kapitaal. Niet voor niets haalde het bedrijf in meerdere rondes miljoenen euro’s op die de productie van een conceptcapsule en testbaan aan de rand van de stad Groningen mogelijk moeten maken. Toch is het bedrijf er qua financiën nog niet, het denkt ten minste 30 miljoen euro nodig te hebben voor het testcentrum. Het rijk heeft bekendgemaakt 4,5 miljoen euro daarvan voor zijn rekening te nemen, als het bedrijfsleven met de rest van het geld over de brug komt. De provincie doet mee voor 3 miljoen. De jongens en meisjes zijn well connected, met onder meer de NS, Tata Steel, BAM en Schiphol aan boord staat het pilot project voorlopig niet op losse schroeven. Ook het cleantech-imperium van investeerder Kees Koolen (ex-Booking.com) heeft een bedrag met zes nullen toegezegd. Rond 2028 hoop het bedrijf de eerste commerciële reizigers te verwelkomen.

Naar de Challenger50 van 2020