Lars van der Wijst en Jens Timmers verkopen afstelbare hoofdkussens en beddengoed.
Wat: kussens en beddengoed
Wie: Lars van der Wijst (21) en Jens Timmers (22)
Sinds: 2021
Omzet 2023: 12,3 miljoen
Werknemers: 16
Website: cloudpillo.nl
Het begon bij een hoofdkussen dat zich aanpast aan het hoofd, maar inmiddels is er al een hele collectie aan kussens en beddengoed ontstaan binnen Cloudpillo. Door de rits aan de zijkant kun je zelf bepalen hoeveel foamvlokken er in je hoofdkussen gaan. Daarmee bepaal je dus zelf de dikte.
In 2022 verdubbelde de omzet van Cloudpillo tot 3 miljoen euro, dit jaar zitten ze op meer dan 12 miljoen en zijn er meer dan 250.000 kussens verkocht. Ze opereren vooral online, maar liggen sinds kort ook in een aantal filialen van Beter Bed.
Tijdens zijn laatste jaar op de havo ging Van der Wijst als bijbaan aan de slag bij een opleidingsinstituut voor ondernemers. Het plan was om daarna te gaan studeren, maar hij nam een tussenjaar. Hij was erachter gekomen hoe boeiend online marketing is en zag een schot in de roos.
‘In de Nederlandse beddenbranche merkte ik dat bedrijven óf traditioneel waren en daardoor minder aandacht hadden voor online marketing, óf zich voornamelijk richtten op de verkoop van matrassen online. Er was nog geen merk in Nederland dat zich als online hoofdkussenspecialist had gepositioneerd. Bovendien viel het me op dat veel hoofdkussens een standaardhoogte en -hardheid hebben, wat ze niet individueel aanpasbaar maakt aan de lichaamshouding van de gebruiker.’
Het beddengoed wordt voornamelijk via social media gepromoot, middels een tactische strategie van zo’n 15 tot 20 korte video’s per week, voornamelijk op Instagram. Over tien jaar willen oprichters Lars van der Wijst en Jens Timmers dat er overal ter wereld mensen op een Cloudpillo slapen. Beiden waren vorig jaar nog finalist in MT/Sprout’s 25 onder 25.
Ze hebben momenteel twee investeerders aan boord, maar mogen helaas geen namen noemen. De focus voor dit jaar in Nederland ligt op de uitbreiding van het assortiment. Daarnaast wordt internationalisering een groot focuspunt.
Inmiddels slapen meer dan 300.000 mensen op een Cloudpillo, waaronder verschillende bekende Nederlanders. 2023 stond vooral in het teken van de Duitse markt veroveren. Ook in België verkoopt Cloudpillo al aardig. Bovendien hebben ze Bastiaan van Lon aangetrokken als adviseur, die eerder bij modemerken McGregor en Gaastra operationeel manager was.
Het afgelopen jaar is er ook een verbeterslag gemaakt op de kussens. Dat hebben ze onder andere gedaan door over te stappen op gerecyclede materialen, zoals bepaalde soorten karton en labels. Dit jaar werden ze ook gekopieerd door Swiss Sense, die een soortgelijk kussen introduceerde.
Van der Wijst: ‘Ze hebben ons concept exact gekopieerd. Nou ja, wij vinden het wel grappig. Dat zij met een heel team kunnen ontwikkelen wat ze willen en dan ons besluiten na te doen. Best wel triest’, zei Van der Wijst eerder tegen MT/Sprout.