Rond haar zevende had Paula Mooij één favoriete dagbesteding: verdwalen. Op haar fietsje, met picknickmand en vaak een vriendinnetje mee, fietste ze totdat ze niet meer wist waar ze was. ‘Het moment dat ik niets meer herkende, gaf mij een fijn gevoel: vrijheid en hét moment om te genieten van de inhoud van mijn picknickmand.’
Dat gevoel van vrij zijn, zichzelf kunnen zijn, en vrij zijn in handelen, voelen en denken is wat haar drijft. ‘Hierin haal ik mijn ruimte voor ontwikkeling en groei.’
Naast vrijheid houdt ze ook van verbinden, van bruggen slaan tussen verschillende zienswijzen en werelden. ‘Mijn autonomie, in combinatie met het willen verbinden, nieuwsgierigheid, kansen zien, intrinsieke drive voor ontwikkeling, en de dosis lef en humor, hebben mij hier gebracht.’
Mooij begon haar carrière als managementtrainee bij ABN Amro en heeft sindsdien verschillende senior managementfuncties bekleed, waaronder districtsdirecteur retail, regiodirecteur hypotheken en managing director Skillpool Hypotheken.
In 2022 kwam ze op de positie van ceo van ABN Amro Verzekeringen (AAV), een joint venture van Nationale-Nederlanden (51 procent van de aandelen) en ABN Amro (49 procent), waar ze daarvoor tweeënhalf jaar commercieel eindverantwoordelijk was.
‘In mijn loopbaan heb ik het geluk gehad dat mensen mij hebben aangenomen op de potentie die ze zagen. Ze durfden het aan met mij. Zo heb ik mezelf kunnen bewijzen en kunnen doorgroeien’, zegt ze daarover.
Haar belangrijkste leiderschapsles: wees jezelf, er zijn al zoveel anderen. ‘Het zijn van een leider is een zoektocht naar jezelf’, zegt ze. ‘Wat zijn jouw kwaliteiten? Hoe zet je die in? Daarbij is het wel belangrijk in contact te blijven met je omgeving. Wat leeft daar, hoe denken zij erover, wat hebben zij nodig? Aan jou als leider om dat bij elkaar te brengen, op een manier die bij jou past.’ Ze drukt peers graag op het hart: ‘Geniet van het zijn van een leider. Hoe dichter je bij jezelf blijft, hoe leuker het is.’
De nieuwe generatie leiders heeft niet alleen oog voor de grotere omgeving, maar luistert echt, constateert ze. ‘Als ik naar mezelf kijk: ik leef me graag in de ander en verschillende standpunten in. Ik heb interesse om daarnaar te luisteren. Met die eigenschap begint het bruggen slaan.’
En bruggen slaan is keihard nodig, ziet Mooij. ‘Hoe zet je een netwerk of een maatschappij in beweging? Daar gaat het steeds meer om. Je context is groter dan puur het bedrijf, de maatschappelijke omgeving is een belangrijk onderdeel van die context. Die wil je in beweging brengen.’