Wie: Elles Kempers
Wat: commercieel directeur bij kringloopwarenhuis Het Goed
Wapenfeit: de grootste sociale retail-onderneming van Nederland
Bij kringloopwarenhuis Het Goed werkt een ‘ongekende diversiteit aan mensen en talenten’. Bij de impact-retailer krijgt iedereen de kans om op een laagdrempelige manier werkervaring op te doen. Meer dan 1.800 medewerkers zijn aan de slag bij dertig kringloopwarenhuizen en zes textielsorteercentra. De meerderheid van hen krijgt begeleiding en ondersteuning, onder wie participatiemedewerkers, stagiaires, nieuwkomers, dagbesteding- en re-integratietrajecten.
‘Inclusiviteit zit in ons DNA. We vinden het vanzelfsprekend om mensen mee te laten doen en passend werk te bieden. Retailen móet anders: duurzamer en inclusiever. In de frisse warenhuizen van Het Goed laten we dagelijks zien dat dit kan.’
Dat succes is te danken aan een andere aanpak. ‘De ontwikkeling van de medewerker staat daarin centraal. We bieden veiligheid en ruimte om jezelf te zijn. Daarbij denken we niet in beperkingen, maar zien we dat iedereen talenten heeft. We zoeken werk bij de mens, juist dan kan iedereen op eigen niveau participeren en leren. Daarbij zijn we goed in job-carven en improviseren.’
‘Het is inspirerend om de betrokkenheid van de teams te ervaren en kwetsbare medewerkers op te zien bloeien’, vindt ze. ‘Persoonlijke verhalen zijn indrukwekkend. Het geeft ongelooflijk veel energie om samen goed te doen en een bijdrage te leveren aan een circulaire én inclusieve samenleving.’