Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Saskia Egas Reparaz

saskia egas reparaz hema

Saskia Egas Reparaz (1973) is sinds 2021 de eerste vrouwelijke ceo van HEMA. Ze zet bij het warenhuis vol in op diversiteit en inclusie. Zowel op het gebied van producten die op de markt worden gebracht als marketing en op de werkvloer. De topvrouw gelooft in de kracht van diversiteit binnen een team of organisatie. ‘Juist als eenieder iets anders inbrengt, wordt het team beter en bereik je samen meer.’

De directie bestaat op dit moment uit drie vrouwen en vier mannen. Maar diversiteit binnen een team bereik je niet alleen door naar gender te kijken, zo vertelde ze eerder in een interview met SER Topvrouwen. ‘Je moet goed in de gaten hebben hoe iemand tikt, wat hem of haar drijft. In een goed team heb je een warrior nodig, die wil leveren en presteren. Een thinker moet er ook zijn: iemand die plannen analyseert. De lover wil, voordat er knopen gehakt worden, de connectie tussen mensen maken, terwijl de dreamer de stip op de horizon zet.’

Afspiegeling van klanten

In een ultieme diverse organisatie zijn de medewerkers een afspiegeling van de klanten die je bedient, volgens Egas Reparaz. Het moet vanzelfsprekend zijn dat ieder mens verschillend is en kan zijn, zonder dat daarover geoordeeld wordt. ‘Daardoor voelt iedereen zich vrij en veilig om volledig zichzelf te zijn. Mensen zijn daardoor in staat een hartstochtelijk conflict te hebben om het samen beter te maken voor de organisatie.’

Organisaties kunnen verschillende dingen doen om divers en inclusiever te worden. Zoals in arbeidsvoorwaarden concrete maatregelen opnemen die diversiteit en inclusie stimuleren. En blijf het gesprek aangaan, is het advies van Egas Reparaz: ‘Ieder mens heeft een verhaal en eigen talenten. Zorg dat je als organisatie daar oog voor hebt, luistert, nieuwsgierig blijft en steeds in gesprek gaat met medewerkers en ondernemers.’

Producten en marketing

HEMA heeft in 2021 een intentieverklaring getekend om diversiteit en inclusie in alle bedrijfsonderdelen te bevorderen. Het bedrijf zet zich dan ook niet alleen op de werkvloer in voor diversiteit en inclusie. Ook in producten en marketing straalt het warenhuis dit uit.

Zo heeft het onder meer make-up voor alle huidskleuren op de markt gebracht, maakt het de beautyafdeling inclusiever door foto’s van mannen én vrouwen met make-up te gebruiken en kiest het bedrijf voor kleurgebruik dat ook voor mensen die kleurenblind zijn, onderscheidend is. ‘Ga in marketing en productontwikkeling altijd uit van diversiteit en inclusie’, geeft de topvrouw mee.

Vooral doen

Saskia Egas Reparaz groeide op met een moeder die fulltime werkte. Haar moeder is haar grote voorbeeld en inspiratiebron. ‘In een tijd waarin het niet heel gebruikelijk was dat moeders een voltijdbaan hadden, werkte zij en liet ons zien dat het kan: werken en moeder zijn. Werken om zelfstandig te zijn, jezelf te ontplooien en te ontwikkelen. Terwijl ze tegelijkertijd als moeder ook aandacht gaf en die rol goed vervulde.’

Ondanks dat haar vader werkte, stond hij vaak als enige vader op het schoolplein. Ze wil dat voorbeeld ook meegeven aan haar drie kinderen, net als dat het belangrijk is om altijd jezelf te zijn. ‘Je hoeft jezelf niet groter, kleiner of beter voor te doen dan je bent. Of bijvoorbeeld je als vrouw heel mannelijk te gedragen, zoals ik ooit deed omdat ik dacht dat het nodig was in de top van het bedrijfsleven. Ik werk hard, maar ik ben er als moeder voor hen. Daar kies ik heel bewust voor.’

Het is belangrijk om niet stil te blijven zitten wil je een diverser en inclusiever bedrijfsleven bereiken, geeft Egas Reparaz als laatste mee: ‘Diversiteit is vooral doen in plaats van er eindeloos over praten. Volg je interne kompas en doe wat bij jou hoort en past.’