Marcel van Wing en Erik Bras brengen met The Flower Farm palmolievrije margarine, hazelnootpasta en pindakaas op de markt om regenwoudontbossing tegen te gaan.
Wat: palmolievrije margarine
Wie: Marcel van Wing (59) en Erik Bras (61)
Daagt uit: de palmolie industrie, de palmolielobby en FMCG branche
Sinds: 2019
Website: theflowerfarm.nl
Zelf noemt het zich ook wel de ‘Tony Chocoloney’s van de margarinebranche’. The Flower Farm heeft als missie om de aanjager te zijn van het terugdringen van regenwoudontbossing. Daarvoor verkoopt het palmolievrije producten zoals margarine, hazelnootpasta, pindakaas en chocopasta gemaakt van producten als sheaboter.
Marcel van Wing maakte in een vorig bestaan met zijn reclamebureau Alfred jarenlang campagnes voor onder meer Jumbo, Mora en veel andere Unilever-merken. Na de verkoop van zijn bureau begon hij in 2019 samen met Erik Bras The Flower Farm. Van Wing: ‘We zijn een merk dat ontstaan is vanuit de duurzaamheidsmissie om ontbossing van essentiële regenwouden voor de productie van palmolie tegen te gaan. In tegenstelling tot veel merken die duurzaamheid als deel van hun beleid hebben opgenomen.’
Dat zijn de concurrenten die The Flower Farm nu uitdaagt. ‘We dagen de palmolie-industrie en de palmolielobby uit, maar vooral ook de fmcg-industrie, die we willen motiveren om duurzame alternatieven voor palmolie te gebruiken (en te ontwikkelen) voor de fabricage van hun producten.’
De consument lijkt in te haken op de missie van Van Wing en Bras. De kuipjes margarine en potten beleg staan in alle Nederlandse supermarkten en vorig jaar breidde The Flower Farm uit naar de Belgische markt, naar de schappen van Delhaize. Sinds de oprichting heeft het palmolievrije merk bijna 25 miljoen producten verkocht en het claimt nu 7 procent van de Nederlandse markt in handen te hebben.
The Flower Farm wil de massa bereiken en zijn producten liggen daarom in alle grote supermarkten zoals Albert Heijn, Plus, Coop en Jumbo. Het productieproces van sheaboter is wel acht keer zo duur als dat van palmolie. Toch brengt The Flower Farm hun producten voor een vergelijkbare prijs als die van normale merkmargarines op de markt. De hogere productiekosten en de marktconforme verkoopprijs resulteren in ongeveer 10 tot 20 procent lagere marges voor The Flower Farm zodat de producten betaalbaar blijven. Maar de businesscase blijft gezond, want ‘we hebben niet dezelfde winstdoelstellingen als de grote jongens’.
In 2021 belandde The Flower Farm op plek 15 van de 100 meest innovatieve mkb-bedrijven in de KVK Innovatie Top 100. De positieve rol van The Flower Farm wordt vaak erkend in mediapublicaties over regenwoudontbossing. Maar hij krijgt ook wel tegenwerking, vertelt Van Wing. ‘We worden vanaf de start tegengewerkt door de palmolielobby. Dat heeft geleid tot procedures bij de Reclame Code Commissie en meerdere pr-aanvallen.’
Desondanks kwam er onlangs ook goed nieuws voor het regenwoud: marktleiders Becel en Blue Band volgen dit jaar het voorbeeld van The Flower Farm door hun margarinekuipen palmolievrij te maken. ‘Je ziet langzamerhand ook in andere categorieën voedingsmiddelen palmolievrije varianten ontstaan. Daarmee is een belangrijke stap gemaakt om palmolievrij de norm te maken.‘
The Flower Farm heeft verder geen drempels voor groei, stelt Van Wing: ‘We professionaliseren de organisatie om groei, enerzijds internationaal en anderzijds in nieuwe categorieën mogelijk te maken. Gelukkig, maar eigenlijk ook wel helaas, is de problematiek van ontbossing de komende jaren nog zeer actueel en daarmee de relevantie om dat te bestrijden groot.’
Het merk kan volgens de oprichters hard groeien doordat ze zelf de financiële middelen in het bedrijf hebben gebracht. Daardoor is er geen financiële druk van buitenaf. ‘Over 3 jaar is The Flower Farm nog altijd de positieve voorvechter voor het behoud van het regenwoud met diverse palmolievrije producten in verschillende Europese markten en leidt het de discussie over de voor en nadelen van palmolie en de productiemethodes.’
De Challenger50 van 2023 wordt mede mogelijk gemaakt door: