Melle Schellekens en Sander de Klerk leveren het meest sociale en duurzame wc-papier ter wereld en bouwen van de winst toiletten in Ghana.
Wat: Duurzaam wc-papier
Wie: Melle Schellekens (36) en Sander de Klerk (39)
Daagt uit: De papierindustrie
Sinds: 2017
Aantal werknemers: 18
Omzet: 7 miljoen euro (2023)
Als Melle Schellekens in de hotelwereld werkt, ziet hij dat er regelmatig halve rollen wc-papier werden weggegooid. Als hij zich met vriend Sander de Klerk verdiept in de wereld achter het toiletpapier komen ze erachter dat het een enorm vervuilend product is. Dagelijks worden er, zo stellen ze, 270.000 bomen gekapt om een deel van de mensheid van een fris achterwerk te voorzien.
In 2017 beginnen ze daarom met The Good Roll, dat toiletpapier van papierpulp maakt. Ook zijn de Nederlanders de eersten die toiletpapier op abonnementsbasis aanbieden. Met de slogan ‘Let’s make the world less shitty’ genereren ze een hoop media-aandacht. Alle aandacht leidde aanvankelijk echter tot exact nul bestellingen, zo vertelden ze al eens aan MT/Sprout.
De stap naar een abonnement leek te groot, dus daarom maakte The Good Roll het ook mogelijk om losse bestellingen te doen. ‘Toen die eenmaal op gang kwamen en klanten ons product leerden kennen, bleek de stap naar een abonnement veel minder groot.’
Zes jaar later telt het bedrijf zo’n 15.000 abonnees en worden jaarlijks 50.000 losse bestellingen verwerkt. De rollen zijn verkrijgbaar bij Jumbo, Crisp en Pieter Pot. In het Verenigd Koninkrijk heeft supermarktgigant Asda de rollen in het assortiment opgenomen. Daarnaast levert The Good Roll onder meer aan The Student Hotels, Vondelgym en Bilderberg Hotels. Dat maakt dat ze inmiddels worden opgemerkt door de gevestigde orde. ‘We merken we dat de grote speler het ons knap lastig proberen te maken door grote merken te verbieden met ons te werken of ons gewoon simpelweg na te doen.’
De rollen zijn niet alleen meer van papierpulp, maar ook van het ‘zachtere’ bamboe. Hiervoor bouwde The Good Roll een eigen fabriek in Ghana, waar achthonderd boeren nu bamboe verbouwen voor de challenger. The Good Roll heeft een bijzondere band met Ghana. De helft van de nettowinst gaat richting een stichting die toiletten in het Afrikaanse land bouwt. Het grote doel van The Good Roll is een miljoen mensen aan schone en veilige sanitatie te helpen door 200.000 toiletten in ontwikkelingslanden te realiseren. Daarvoor is nog een lange weg te gaan, want de teller stond ruim een jaar geleden op driehonderd toiletten.
Het groeitraject van The Good Roll kende de nodige hobbels. Bij het uitbreken van de coronacrisis werd er massaal wc-papier gehamsterd. Er waren vooral particuliere bestellingen, terwijl dat op dat moment vooral aan retail en bedrijven werd geleverd. Dat betekende veel kleine pakketten versturen. ‘Met de omzet stegen dus ook de kosten, we werden naar verhouding een duurder bedrijf en moesten beter gaan nadenken over bijvoorbeeld onze liquiditeit’, zeiden ze daar eerder over.
Om de vaart erin te houden, heeft The Good Roll zich inmiddels meermaals tot de crowd gewend. Een angel investeerder stak twee ton in het bedrijf, terwijl eind 2022 crowdfunders een kleine acht ton in het bedrijf staken. Enkele maanden later maakte het bedrijf bekend nog eens 2,5 miljoen euro op te willen halen.
Schellekens en De Klerk willen met hun bedrijf ook de VS en Duitsland veroveren. ‘Doordat wij 50 procent van onze winst doneren zijn we per definitie minder aantrekkelijk voor de grote fondsen en investeerders. Maar wij laten zien dat het anders kan en dat sociaal ondernemen niet een KPI maar gewoon de nieuwe norm is’, zegt Schellekens. In 2024 wil The Good Roll het eerste fairtrade toiletpapier ter wereld worden, gemaakt door boeren uit Afrika.
De Challenger50 van 2023 wordt mede mogelijk gemaakt door: