Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Seenons

Seenons challenger50

Joost Kamermans en Martin Kayser willen met Seenons ervoor zorgen dat bedrijven hun afvalstromen beter scheiden.

Wat: Platform voor circulair afvalmanagement
Wie:  Joost Kamermans (31) en Martin Kayser (30)
Daagt uit: Bedrijven die onvoldoende recyclen.
Sinds: 2019
Aantal werknemers: 70
Omzet: 9 miljoen euro (2023)

Met het techplatform van Seenons kunnen bedrijven inzicht krijgen in hun afvalbeheer en de afvallogistiek efficiënter inrichten. Jaarlijks verdwijnt immers zo’n 2,75 miljoen ton ‘afval’ in de vlammenzee. Hiervan kan volgens de ondernemers zeker een kwart worden hergebruikt. Het doel van Seenons is dan ook om in 2026 vijfhonderd miljoen kilo afval van de verbrandingsoven en stortplaatsen te hebben gered.

Seenons, in 2019 opgericht door ex-BCG consultant Joost Kamermans en platformondernemer Jorn Eiting van Liempt, fungeert als brug tussen bedrijven en afvalvervoerders en circulaire afvalverwerkers. Martin Kayser haakte een paar maanden later aan als ‘technical co-founder’ voor de techniek. Hun bedrijf helpt zowel op adviesbasis als met de daadwerkelijke aanpak. Ook kan het platform klanten helpen met het optimaliseren van het inkoopbeleid waardoor er minder afval wordt geproduceerd. Vier jaar na de oprichting bedient het bedrijf grote klanten als de Rijksoverheid, Schiphol en Flevoziekenhuis.

Meer dan honderd reststromen

Inmiddels zijn er meer dan 145 afvalverwerkers op het platform aangesloten, die meer dan 100 reststromen voor hun rekening kunnen nemen. Klanten kunnen via een app met één klik op de knop hun gescheiden afval laten ophalen. Seenons kan onder meer uit de voeten met papier en karton, PMD, koffiedrab, sinaasappelschillen en restafval. Zo worden van sinaasappelschillen likeuren gemaakt door Dik & Schil. En olijfolie die over de datum is, wordt door Kusala verwerkt tot zeep.

De Amsterdammers wisten met hun idee al meerdere prijzen in de wacht te slepen. In 2021 ontving Seenons de Circular Innovation Award. Een jaar later ging het aan de haal met de Deloitte Rising Star Award. Om de jury te overtuigen, had marketeer Kim Taylor een blazer aangetrokken die was gemaakt van mensenhaar, afkomstig van kapsalons.

Belgische overname

Het potentieel van Seenons wordt ook onderkend door investeerders. In totaal wist het bedrijf van Kamermans en Kayser 16,5 miljoen euro op te halen bij onder meer Invest-NL, CapitalT en Tablomonto. Geld dat onder meer werd gestoken in de overname van Recycling Partners Belgium.

Het samengaan is ingegeven door complementariteit. Waar RPB sterk is in service, ligt de kracht van Seenons op het techvlak. De ambities blijven niet beperkt tot de lage landen. Uiteindelijk wil Seenons in heel Europa een dominante speler zijn.

De rappe groei komt vanzelfsprekend ook met uitdagingen. In minder dan vier jaar groeide de organisatie van twee naar zeventig ‘waste warriors’. En dat is meteen de grootste horde. ‘Het inwerken van mensen, het bijscholen naar managementposities is een flinke uitdaging’, zegt Kamermans.

De Challenger50 van 2023 wordt mede mogelijk gemaakt door: