Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Whatson.ai

Whatson

Whatson van Chiel Baauw en Bram van Ulden heeft marketingsoftware ontwikkeld waarmee verkopers gerichter op hun doelgroep kunnen afstappen.

Wat: marketingsoftware
Wie: Chiel Baauw (23) en Bram van Ulden (22)
Sinds: 2021
Website: whatson.ai

In het salesvak wordt volgens Chiel Baauw en Bram van Ulden vaak nog geschoten met hagel. Er worden universele datalijsten gekocht met duizenden mailadressen. Het ideale recept voor een enkeltje richting de spambox. Met Whatson ontwikkelden zij een platform dat met webscrapers en kunstmatige intelligentie alle openbare bedrijfsinformatie verzamelt en daar overheidsdatabronnen aan toevoegt.

‘Dankzij 250 verschillende filters kunnen gebruikers een hyperspecifieke doelgroep samenstellen. Bedrijven komen nu écht met het juiste aanbod bij de juiste persoon, op het juiste moment’, belooft Baauw.

Relevantie en personalisatie

Baauw begon al op elfjarige leeftijd met bijbaantjes, maar dat verveelde na enkele jaren. Hij startte daarom in 2019 marketingbureau The New Standard, waar hij al samenwerkte met Van Ulden. Hij constateerde dat focussen op promotie niet genoeg is, want je website en propositie moeten ook goed zijn. Je bent zo sterk als je zwakste schakel. Daarom zocht hij bij projecten samenwerkingen met andere bedrijven. Die aanpak leverde  diverse designawards op.

Baauw constateerde tegelijkertijd dat online sales steeds kostbaarder wordt. ‘Tien jaar geleden betaalde je een paar cent om een websitebezoeker te krijgen, nu is dat al meer dan een euro.’ De oplossing zit volgens hem in relevantie en personalisatie. De gemiddelde internetgebruiker laat al vijftien jaar digitale broodkruimels achter waardoor je een goed beeld van een prospect kunt krijgen. ‘Wij maken doelgroepen drastisch kleiner, maar exponentieel relevanter.’

AI-god

Technische man Van Ulden ziet genoeg ruimte voor Whatson om te groeien. ‘Elke onderneming waar sales plaatsvindt, heeft er iets aan.’ Inmiddels heeft Whatson financiering geregeld bij Rabobank en wist het tien multinationals, waaronder Vattenfall en Voys, als klant te strikken. Het bedrijf telt twaalf medewerkers met gemiddeld vijftien jaar werkervaring.

Toch ziet Baauw vooral de voordelen van zijn jonge leeftijd. ‘De gedachte bij oudere gesprekspartners is: ‘Een jongeling moet wel verstand hebben van digitalisering. In hun ogen ben ik een soort AI-god’.

Het matchingtrucje is niet alleen toepasbaar op online marketing, maar ook op de arbeidsmarkt. Whatson wil daarom ook werkgevers en (potentiële) kandidaten gaan matchen. Over vijf jaar zal het bedrijf volgens Baauw zelf verkocht zijn aan een van de grote concurrenten. Tegen die tijd is het ook een fors bedrijf. ‘Whatson moet in minimaal zeven landen actief zijn, 3.000 gebruikers hebben, 50 miljoen omzet draaien en 500 miljoen euro waard zijn.’

Zoek mentoren

Klinkt ambitieus, maar Baauw begrijpt dat ondernemen geen manier is om snel rijk te worden. ‘Als het jouw doel is om snel veel geld te verdienen, dan heb ik een verrassing voor je: dat lukt bijna niemand binnen enkele jaren’, zo geeft hij aspirant-ondernemers mee.

‘Begin ergens en durf fouten te maken. In onze perfectionistische maatschappij, die is gecreëerd door social media waar get-rich-quick-schemes zijn te zien, is het makkelijk om te vergeten dat de weg naar succes zelden van marmer is gemaakt.’ Op die harde weg naar succes adviseert hij beginnende ondernemers te zoeken naar mentoren die passen bij de fase waarin ze zitten.