Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Rollar

Rollar

Klaas-Jan van der Poel, Milan de Milliano, Hugo Tak en Michael van Tulder ontwikkelen een blindenstok die veel minder slijt dan wat nu wordt gebruikt door blinden en slechtzienden.

Wat: Blindenstok
Wie: Klaas-Jan van der Poel (21), Milan de Milliano (25), Hugo Tak (23) en Michael van Tulder (23)
Sinds: 2021
Website: rollar.nl

Blinden en slechtzienden zijn aangewezen op hun taststok als ze veilig over straat willen gaan. Aan het eind ervan zit een punt die draait, zodat de stok soepel heen en weer kan bewegen. Nadeel: dat balletje slijt razendsnel, want je loopt natuurlijk ook naar voren.

Taststokpunt draait 360 graden

Vier studenten vinden daarom de taststokpunt opnieuw uit, zodat die langer meegaat. De crux: de taststokpunt van Rollar kan 360 graden draaien. Medeoprichter Hugo Tak: ‘De huidige punten draaien alleen 180 graden en slijten snel, waardoor mensen vaak een nieuwe moeten kopen.’

Rollar komt voort uit de minor Start up your Business in Technology aan de Hogeschool van Amsterdam, waar Tak en compagnons zich oriënteerden op de uitdagingen van blinden en slechtzienden. ‘Wij kijken specifiek naar een probleem wat mensen ondervinden en wat wij kunnen oplossen met ons product. Wij kijken niet zozeer naar wat wij leuk vinden of wat wij denken dat logisch is.’

Subsidie uit take-off programma

Rollar is nog niet op de markt, maar de subsidie van 40K uit het HBO Take-off-programma brengt die introductie wel een stuk dichterbij. Inmiddels ontwikkelen de studentondernemers een prototype na de eerste feedback van gebruikers.

Leeftijd is enerzijds een nadeel als je als jonge ondernemer contact zoekt met wat formelere bedrijven, zegt Tak. ‘Maar ik zie het ook als een voordeel: ik ben nog jong in vergelijking met andere ondernemers en heb dus nog een voorsprong. Terwijl het eigenlijk niet zo slecht gaat.’

Rollar over de hele wereld

Ondernemen draait wat Van der Poel betreft om vrijheid. ‘Ik wil uiteindelijk de staat bereiken dat ik volledig vrij ben, zelf kan bepalen wat ik doe en onderneem, en welk doel ik wil bereiken.’

Het doel met Rollar is alvast duidelijk: ‘Over vijf jaar verkopen we de Rollar in bijna elk land over de hele wereld.’