Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Sprout Startup van het Jaar 2019

Spielwork

Wat: Realistische vacatures
Wie: Manus Aa (30) en Roland Pastoor (31)
Sinds: 2016
Funding: ruim 8 ton, van angels
Website: Spielwork.com

Manus Aa keek als fiscalist een beetje om zich heen, toen hem opviel dat alle mogelijk interessante vacatures zulke nietszeggende teksten bevatten met telkens dezelfde frasen: ’We zijn een jong, dynamisch bedrijf op zoek naar een hands-on teamplayer’, dat werk. “Omdat werkzoekenden niet weten wat hen te wachten staat in de baan, ontstaan kostbare mismatches.”

Realistic job previews

Voilá Spielwork, waarmee Aa in 2016 begon om ‘eerlijke, visuele vacatures’ te helpen maken die écht inzicht geven in het dagelijkse werk. “Wij hebben een nieuw format voor de vacature ontwikkeld, gebaseerd op grootschalig onderzoek over ‘realistic job previews’.” Dat klinkt logisch: zorg dat de verwachtingen van kandidaten kloppen en je maakt een duurzame match. Spielwork heeft inmiddels meer dan 70 bedrijven, waaronder Nestlé, PwC, KPN en Temper, als klant. Die kunnen leven met de voorwaarde die Aa stelt: “Eerlijk durven zijn over de inhoud van banen en bedrijfscultuur.” Want zeker, hij moet ook af en toe nee verkopen aan bekende multinationals die niet volledig transparant durven te zijn.

Content van medewerkers

Spielwork maakt zelf alle content, interviewt daarvoor medewerkers, maakt video’s en foto’s van de werkvloer en collega’s en plaatst de vacatures op Spielwork.com, waarnaar klanten ook kunnen doorlinken. State of the art online marketing van de vacatures behoort ook tot de dienstverlening. Dat klinkt als veel handjes, en niet als een superschaalbaar platform. Maar daar is over nagedacht: “Wij wilden geen tool bouwen waarbij recruiters en HR-managers  zelf de vacaturetekst moeten maken, omdat het probleem juist is dat het maken van vacatures moeilijk is en er vaak geen tijd is om dit goed te doen. Bovendien moet de input niet van recruiters komen, maar van de medewerkers die het werk dagelijks doen.”

Vanzelfsprekend heeft Aa vanaf dag één zijn processen zoveel mogelijk geautomatiseerd en gestroomlijnd. “Ons huidige format is er al op ingericht dat wij kunnen schalen zonder aan kwaliteit af te doen. Dit jaar maken we al de eerste stap naar het buitenland. Onze interne processen zijn ingericht voor hypergroei.”

Powered by Spielwork

De omzet is in 2018 al gegroeid naar een half miljoen, maar er zit veel meer in het vat. Er is een investering opgehaald van angel investors, met een achtergrond bij bedrijven als McKinsey, Goldman Sachs, KKR en de recruitment industrie. “Wij hebben de potentie en ambitie om wereldwijd de vacaturemarkt te veroveren.

De BHAG van Aa: traditionele vacatures wereldwijd vervangen. “Ik wil dat “Powered by Spielwork” de nieuwe standaard wordt voor vacatures. Over tien jaar helpen wij miljoenen mensen bij het ontdekken welke baan het best bij hen past. Daarnaast helpen we duizenden bedrijven om passende medewerkers aan te trekken en te behouden.”

Lees ook: Hoe Spielwork vacatures beter wil maken door maximaal transparant te zijn