Wat: Uber voor grote spullen
Wie: Wisse Koedam (27) en Derk van der Have (27)
Sinds: 2016
Funding: kleine 2 miljoen euro van angels
Website: Brenger.nl
Als je iets koopt van een particulier op pak hem beet Marktplaats, zul je de spullen nog naar je toe moeten krijgen. Maar als dat een bankstel of koelkast is, heb je dan al snel een probleem. En dat is waar Wisse Koedam en Derk van der Have to the rescue komen, met Brenger. Geen koeriersdienst, maar een platform dat helemaal à la deeleconomie de verzendvraag koppelt aan onbenutte ruimte in bestelbussen die toch al rijden. “Als je bijvoorbeeld een kast op Marktplaats koopt, kun je die via Brenger laten ophalen en bezorgen door een koerier bij wie het in zijn bestaande planning past. Dat maakt het versturen van grote spullen voordelig, makkelijk en duurzaam” pitcht Van der Have.
Brenger werkt al samen met Marktplaats, Troostwijk en Onlineveilingmeester en verdient zijn geld door een fee te vragen aan zowel de vraag- als de aanbodkant. Voor de opdrachtgever is dat 1 euro, plus 7,5 procent van de beloning, die afhankelijk is van de afstand. De bezorger levert 10 procent van die beloning in. Dat past weer helemaal in de platformeconomie, en Brenger heeft over belangstelling van investeerders dan ook niet te klagen: in enkele rondes haalde het bijna 2 miljoen op bij onder meer vc-firma Tablomonto, en ‘angels en topmannen uit het bedrijfsleven’.
Anders dan Uber voor de taximarkt, is Brenger geen disrupter die de bestaande ondernemers brodeloos maakt. In tegendeel: hoe beter de bestelbussen worden benut, hoe beter de marges van de bestaande koeriersbedrijven. De groei zit er aardig in, en uitbreiding naar de B2C-markt, waar retailers ook nog volop vervoersporblemen hebben, staat op de rol. Expansie naar het buitenland, een dashboard waarmee koeriersbedrijven hun Brenger-opdrachten kunnen inplannen: schaalmogelijkheden ziet de startup voldoende.
“Onze missie is om ervoor te zorgen elk voertuig zo efficiënt mogelijk wordt benut. Hierdoor profiteren alle stakeholders: voordelig transport voor de klant, koeriers verdienen meer per kilometer, de C02 uitstoot wordt verminderd en Brenger regelt steeds meer transporten. Ons BHAG voor 2022 is dat er 4.000 actieve bestelbussen die gemiddeld 60 orders per maand doen. Totaal: 2,4 miljoen orders in 2022.”