Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Startup van het Jaar 2023

Instant Commerce

instant commerce startup van het jaar 2023

Coen en Sam van Hees en Doeke Leeuwis leveren met Instant Commerce software om webshops te bouwen.

Wat: Software voor webshops
Wie: Coen (28) en Sam (25) van Hees en Doeke Leeuwis (27)
Sinds: 2022
Funding: 7,5 miljoen euro
Werknemers: 35
Website: instantcommerce.io

De broers Coen en Sam van Hees bouwden met hun vorige bedrijf, Story of AMS, jarenlang webshops voor onder andere Nike, Intersport en Philips. ‘Daarbij liepen wij en onze klanten iedere keer tegen dezelfde problemen aan’, zegt Sam van Hees. Die lossen ze nu op met de software die hun nieuwe startup Instant Commerce ontwikkelt.

Headless commerce

Daarmee lijken ze perfect in te spelen op dé trends van dit moment. Met excuses voor het jargon: Instant Commerce is een no-code platform waarmee je snel en makkelijk een ‘headless webshop’ kunt bouwen. Headless? Ja: een e-commerce website bestaat uit een ‘frontend’ (head) en ‘backend’. Traditioneel gebruiken e-commercewebsites één systeem dat de frontend en backend tegelijk uitvoert: één plaats waar je alles beheert.

Als je headless gaat, scheid je de front- en backend. Zo kun je de backend laten draaien op bijvoorbeeld Shopify, terwijl je je frontend beheert met Instant Commerce. Dat belooft betere prestaties, meer snelheid, flexibiliteit en klanttevredenheid. Op zo’n store builder zit de markt blijkbaar echt te wachten: nog voor de broers en hun compagnon Doeke Leeuwis live waren met een product, hadden zich al klanten én investeerders gemeld.

Eerste no-code platform

Instant Commerce claimt de online omzet met gemiddeld 20 procent te verhogen en draait in een paar dagen in plaats van een aantal maanden. Van Hees: ‘We zijn het eerste no-code platform in onze tak van sport. We stellen aan de ene kant marketeers in staat om zonder hulp van developers de webshop te beheren en optimaliseren. Daarnaast hebben we unieke features voor developers gebouwd waarmee zij functionaliteiten kunnen ontwikkelen die marketeers daarna zelfstandig op een no-code manier kunnen gebruiken.’

Het product is zo goed als af, zegt Van Hees – ‘in hoeverre dat mogelijk is met een SaaS-bedrijf’ – en er zijn al meer dan 50 klanten, de meerderheid van buiten Nederland. Lucas Bols, Ekster, Yaya, Supplementhub en Studio Noos doen zaken met Instant Commerce.

Kantoor in Noord-Amerika

De teller van het kapitaal waarmee de SaaS-startup gaat groeien, staat inmiddels op 7,5 miljoen euro. Het geld is afkomstig van HV Capital, Hearst Ventures, firstminute capital en angels, onder wie de oprichters van Storyblok, Supercell en Wandera. Van Hees zegt dat 2023 in het teken zal staan van een flinke groei in aantal werknemers – tot 100 fte – en de eerste internationale stappen. Daarbij hoort een kantoor in Noord-Amerika.

Dat gaat snoeihard, voor een bedrijf dat pas in 2022 van start ging. De BHAG is dan ook groot en uitdagend: ’10 miljard in terugkerende omzet, want Nederlandse succesverhalen zoals Adyen en Mollie hebben een opvolger nodig.’